› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motor olja för vintern impreza GT
- Detta ämne har 18 svar, 5,086 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av
Bumble bee.
-
FörfattareInlägg
-
11 januari, 2011 kl. 00:14 #215900
Turbovin
DeltagareSubaru rekommenderar 10w ner till -20 grader, sen är det 5w som gäller. Även om det står att 5w30 kan användas långt innan det. Jag håller mig dock till min åsikt, skulle aldrig köra en bil på 10w-olja i vintersverige.
11 januari, 2011 kl. 20:17 #215912J.Nilsson
DeltagareOkej, tackar för hjälpen.
Då är det bestämt det får bli 5w-40 olja och sen vilken tillverkare återstår att se men då den går med castrol nu så kan man ju lika bra fortsätta på det och hoppas den gillar det.
Subaru rekommenderar 10w ner till -20 grader, sen är det 5w som gäller. Även om det står att 5w30 kan användas långt innan det. Jag håller mig dock till min åsikt, skulle aldrig köra en bil på 10w-olja i vintersverige.
31 januari, 2011 kl. 19:12 #215907knotan
Deltagareär det nån som har koll på vad för olja som subaru häller i vid service???
min servades på auktoriserad verkstad i sommrras(våras närmare bestämmt) då den hade gått 17500 mil (ca)
nu har den gått 18300 ungefär, och är vinter, dvs den har gått ca 800 mil på samma olja.
var ute å körde på isen i lördags, efter en del plågande (rättare sagt en hel del plågande :rolleyes: ) så tyckte jag höra att man hade liiite ventilslammer eller liknande från topparna på bägge sidor, efter typ 5 min tomgångskörning så va den tyst som vanligt igen,
har ingen oljetrycksmätare eller något sånt men rent spontant som att oljan blev lite för tunn efter så pass hård körning i pass om 15-20 min,
vattentempen höll sej dock utan några som helst bekymmer (ca minus 5 ute)
oljemängden är rätt precis som den ska… funderar om jag skulle byta oljan till nån 5w50 bara för säkerhets skull innan nästa iskörning… har ju sliksom ingen aning om vad det är där i nu 🙁
vad tror ni???
i övrigt så byttes även vxlåoljan vid senaste service, vet inte vad som var där i heller, men när jag ändå skulle ha ner lådan för kopplingsbyte så bytte jag till redline lightweight. och det ångrar jag inte en sekund, efter bara några mils körning så är det som en helt ny låda, den funkade absolut bra precis som den skulle innan, men synkringarna nu funkar som en dröm , 10 poäng på det oljebtytet alltså!!!
31 januari, 2011 kl. 22:32 #215913Bumble bee
DeltagareSwedol Helsyntet 5W-40 API SJ/CF, ACEA A3 B3 4L 270:- inkl moms.
Dom har okq8´as produktspec vid hyllan i butiken och det står samma sak på dunkarna oavsett om man köper dem på okq8 eller swedol. Duger gott till min originalkärra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.