› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Motor olja nivå för hög!?
- Detta ämne har 5 svar, 1,484 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av
specialized.
-
FörfattareInlägg
-
11 september, 2010 kl. 11:33 #24122
bbosse
DeltagareHejsan! var och kolla på en impreza gt -99 igår, fanns lite skavanker men sen märkte ja att motor oljan va alldeles för hög enligt stickan, över markeringen och strax ovanför hålet som finns på stickan, och ägarn förklarade att de inte hade vart så tidigare och att de inte hade vart nå problem, kändes inte helt rätt.. de blev allafall ingen affär.. nån som har nå tips om de här, om han kan ha fyllt på för mycket olja av nån anledning? låter väldigt konstigt men inte vet ja? mvh
11 september, 2010 kl. 12:07 #210444specialized
DeltagareHejsan! var och kolla på en impreza gt -99 igår, fanns lite skavanker men sen märkte ja att motor oljan va alldeles för hög enligt stickan, över markeringen och strax ovanför hålet som finns på stickan, och ägarn förklarade att de inte hade vart så tidigare och att de inte hade vart nå problem, kändes inte helt rätt.. de blev allafall ingen affär.. nån som har nå tips om de här, om han kan ha fyllt på för mycket olja av nån anledning? låter väldigt konstigt men inte vet ja? mvh
Nivån på stickan beror ganska mycket på hur platt bilen står parkerad.
Streck Max-markeringen gäller ju kall olja, och hålet ovanför gäller varm olja.
Någon millimeter ovanför hålet, med VARM olja är nog ingen fara.
Lutar bilen bakåt, blir nivån högre och tvärt om.
Var oljan kall eller varm ? Stod bilen helt platt ?11 september, 2010 kl. 16:53 #210448NickeH
Deltagare”Google it” är mitt tips!
sök på ”för mycket olja i motorn” så hittar du t.ex.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=527310
bättre att ställa mer specifika impreza frågor här
Lycka till med bilköpet
11 september, 2010 kl. 17:21 #210445specialized
Deltagare”Google it” är mitt tips!
sök på ”för mycket olja i motorn” så hittar du t.ex.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=527310
bättre att ställa mer specifika impreza frågor här
Lycka till med bilköpet
Att använda garaget som informationskälla är verkligen inte att rekommendera 🙂
11 september, 2010 kl. 20:41 #210447elver
DeltagareAtt använda garaget som informationskälla är verkligen inte att rekommendera 🙂
Läste garaget-tråden och det var väldigt mycket ”jag tror”, ”nog” och diverse obegripligheter…
Är bekant med frågeställaren och han funderar på att byta en snabb tysk mot en riskokare. Så visa nu att detta är bästa klubben 😉ImprezaGTspecifikt: jag har ofta en oljenivå strax över hålet på stickan, pytsar i 4,5l vid oljebyte och det finns ju alltid några dl kvar i motorn. Gått 19000 mil utan att göra någon skada, har inga oljeläckage, torrt i IC.
Allmänt (Castrol.se): Vid många korta körningar kan bränsle- och kondensinblandning dryga ut oljan. Detta försvinner vid lång(varm)körning och då kan nivån på stickan sjunka.
Det är alltså inte skadligt att ligga 3mm över max-markeringen. Men idealet är ju mellan min-max. En liten lutning på bilen kan f.ö. göra ganska stor skillnad på stickan.
Och som alltid vid beg.köp är det sunt att vara misstänksam mot allt som inte stämmer.12 september, 2010 kl. 08:30 #210446specialized
DeltagareModerator
Då tråden på slutet handlade om Köptips, så flyttade jag den delen, fortsätt gärna där 🙂
http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=87410 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.