SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Motorfordon/modell Type R 1999

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Gnarkill
    Deltagare

Har försökt kika runt efter lite delar till min subba bland annat termostat original Subaru , enligt skylten i motorrummet på min bil så har jag en EJ207 motor kan det stämma? För när jag ringde det lokala Subaru handlaren så trodde dom mig icket då enligt säljaren sa att den motorn inte kom förens -00 och framåt ?

Finns det någon annan typ av termostat som passar min?

Gystompa
      Deltagare

Köp inte reservdelar av subaru här i Sverige. Kolla importcarparts i England

I övrigt så är det nog samma typ av termostat

Gloremir
        Deltagare

iprincip alla subaru handlare i sverige kan endast om modeller som såldes här.
          Och ja du lär ha en ej207. har även jag i min 99a.

Som gystompa sa, köp delarna i england. importcarparts är en bra start o kolla på.

Gnarkill
          Deltagare

Okej. Nå då jag inte har möjlighet att beställa och byta själv så måste jag ta en original Subaru termostat och be verkstan byta ,åker upp till Norrland för jobb i slutet av veckan

Gloremir
            Deltagare

Men ska vara samma på wrx och sti.
              Är denna importcarparts har till type r.
              Och finns val för att köpa en genuine subaru termostat. strax över 16£ kostar den.

http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=994&cat=96&sub=97&sec=223&var=31&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=

Turbovin
              Deltagare

Fixa regnr på en Impreza GT, ska väl va samma termostat vad jag vet.

Gnarkill
                Deltagare

Nå det blev en original Subaru termostat som öppnar vid 78 grader och har original reservdels nummer: 21210AA030 som är till en EJ207 motor 🙂 kommer samtidigt att byta olja och filter, blev castrols 10w/60 fst titanium och filter.

Sen är det någon här som vet om man kan mappa om original ECU:n i Type R:n? Och finns det några speciella typ safe mods man kan göra för att motorn ska hålla/gå bättre?

Gnarkill
                  Deltagare

Nu är termostater bytt och bilens kylsystem luftat. Hur mycket kylarvätska ska det vara i expansions kärlet som sitter vid insuget när bilen är varm/kall? Dom på Subaru verkstan sa att kärlet på insuget skulle vara halv fullt, på nätet står det olika , Övre och nedre kylar slangen känns ovanligt spända/ hårda när bilen körts och blivit varm, men nu flödar iallafall vattnet som det skall och jag får in värme i kupén 🙂

Plast kärlet som sitter vid batteriet är iallafall fullt till Max nivån

/Tom

Mumin
                    Deltagare

Max i det på insuget och sen typ Max på plast kärlet.

Christian S
                      Deltagare

Sen är det någon här som vet om man kan mappa om original ECU:n i Type R:n?

du har ju en 99 så ja det går att mappa om orginal ECU

Gnarkill
                        Deltagare

Hmm fattar inte det där med kylar vätskan dock , varför ska kärlen vara knök fulla? Speciellt metall expansion kärlet, är allt fullt kan ju inte vattnet expandera nånstans och skapar väl övertryck?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.