› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motorfordon/modell Type R 1999
- Detta ämne har 10 svar, 1,007 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av
Gnarkill.
-
FörfattareInlägg
-
17 november, 2014 kl. 15:20 #33142
Gnarkill
DeltagareHar försökt kika runt efter lite delar till min subba bland annat termostat original Subaru , enligt skylten i motorrummet på min bil så har jag en EJ207 motor kan det stämma? För när jag ringde det lokala Subaru handlaren så trodde dom mig icket då enligt säljaren sa att den motorn inte kom förens -00 och framåt ?
Finns det någon annan typ av termostat som passar min?
17 november, 2014 kl. 17:00 #273610Gystompa
DeltagareKöp inte reservdelar av subaru här i Sverige. Kolla importcarparts i England
I övrigt så är det nog samma typ av termostat
17 november, 2014 kl. 18:53 #273611Gloremir
Deltagareiprincip alla subaru handlare i sverige kan endast om modeller som såldes här.
Och ja du lär ha en ej207. har även jag i min 99a.Som gystompa sa, köp delarna i england. importcarparts är en bra start o kolla på.
17 november, 2014 kl. 18:54 #273613Gnarkill
DeltagareOkej. Nå då jag inte har möjlighet att beställa och byta själv så måste jag ta en original Subaru termostat och be verkstan byta ,åker upp till Norrland för jobb i slutet av veckan
17 november, 2014 kl. 20:14 #273612Gloremir
DeltagareMen ska vara samma på wrx och sti.
Är denna importcarparts har till type r.
Och finns val för att köpa en genuine subaru termostat. strax över 16£ kostar den.17 november, 2014 kl. 21:35 #273607Turbovin
DeltagareFixa regnr på en Impreza GT, ska väl va samma termostat vad jag vet.
18 november, 2014 kl. 23:14 #273614Gnarkill
DeltagareNå det blev en original Subaru termostat som öppnar vid 78 grader och har original reservdels nummer: 21210AA030 som är till en EJ207 motor 🙂 kommer samtidigt att byta olja och filter, blev castrols 10w/60 fst titanium och filter.
Sen är det någon här som vet om man kan mappa om original ECU:n i Type R:n? Och finns det några speciella typ safe mods man kan göra för att motorn ska hålla/gå bättre?
19 november, 2014 kl. 14:52 #273615Gnarkill
DeltagareNu är termostater bytt och bilens kylsystem luftat. Hur mycket kylarvätska ska det vara i expansions kärlet som sitter vid insuget när bilen är varm/kall? Dom på Subaru verkstan sa att kärlet på insuget skulle vara halv fullt, på nätet står det olika , Övre och nedre kylar slangen känns ovanligt spända/ hårda när bilen körts och blivit varm, men nu flödar iallafall vattnet som det skall och jag får in värme i kupén 🙂
Plast kärlet som sitter vid batteriet är iallafall fullt till Max nivån
/Tom
19 november, 2014 kl. 17:22 #273608Mumin
DeltagareMax i det på insuget och sen typ Max på plast kärlet.
19 november, 2014 kl. 21:18 #273609Christian S
DeltagareSen är det någon här som vet om man kan mappa om original ECU:n i Type R:n?
du har ju en 99 så ja det går att mappa om orginal ECU
19 november, 2014 kl. 23:30 #273616Gnarkill
DeltagareHmm fattar inte det där med kylar vätskan dock , varför ska kärlen vara knök fulla? Speciellt metall expansion kärlet, är allt fullt kan ju inte vattnet expandera nånstans och skapar väl övertryck?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.