› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › motorhaveri! ;(
- Detta ämne har 33 svar, 3,074 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
8 november, 2004 kl. 14:48 #2672
subban
Deltagaremotorn min rasade så vi tänkte att med lite tur är det en ventil som gått. men till min besvikelse var det hål i kolven. det var vid kolvringen det hade gått hål och skadat cylindern. nu vet jag inte hur jag ska repa detta 🙁 någon som varit med om liknande?
vore mkt tacksam för svar / MVH Kristoffer;( ;( ;( ;(
8 november, 2004 kl. 15:29 #53837SecretAgentMan
DeltagareHandla beggat block från England blir absolut billigast – borra blocket (om det går) och stoppa i nya bitar i din motor blir dyrt (men man vet vad man får).
En intressant fundering är ju varför det rasat – är den trimmad/pillad på något sätt?
/J
8 november, 2004 kl. 16:44 #53858subban
Deltagare>Handla beggat block från England blir absolut billigast –
>borra blocket (om det går) och stoppa i nya bitar i din motor
>blir dyrt (men man vet vad man får).
>
>En intressant fundering är ju varför det rasat – är den
>trimmad/pillad på något sätt?
>
>/JMen hur mkt billigare är det att ta block från england jämfört med usa? dollar kursen sjunker stadigt jämfört med svenska kronan.
läste nånstans att det är 2.5liters block i usa modellen men att det ändå ska passa till mina toppar, stämmer det?den är oskruvad så när som att det är 3″ avgas och bytt dump
men om jag förstått det rätt ska inte det kunna vara orsaken.
en kompis som tittade på kolven trodde att det kunde vara fabrikations fel på den?
MVH /Kristoffer8 november, 2004 kl. 16:50 #53838SecretAgentMan
DeltagareProblemet med 2,5:an är att det blir till att greja större turbo, se över bränsletillförseln, mappa eländet och bekymra sig över växellådan.
Standardturbon på den motorn kommer att ge en enorm dieselkaraktär. 😀
Skall du tokvässa så är det ett kul/billigt alternativ – annars, nej nej nej nej nej.
Komplett beggad motor med turbo, grenrör och ic ligger runt 15′ om man letar lite i England.
/J
8 november, 2004 kl. 17:06 #53859subban
Deltagareokej det lät alltså som dålig ide att ta en 2,5:an.
för 15 i england är det från firma lr privat?
känner du någon som handlat från england?
MVH / Kristoffer8 november, 2004 kl. 17:11 #53839SecretAgentMan
DeltagareGhoofy här på forumet vet jag skakade fram ett beggat block – vart vet jag inte, API engines verkar rätt populära i England -> http://www.apiengines.com/
/J
8 november, 2004 kl. 23:14 #53854JRM_Racing_AB
DeltagareMycket trist att höra om raset … Risken finns att det är ett LMM-relaterat fel … När vi ska ge oss i kast med att trimma så kopplar vi som brukligt alltid in dator, bredbandslambda mm. och tar en liten sväng innan vi sätter tänderna i kärran … Vid ett antal tillfällen har det hänt att helt original Subaru´s gått med lambda 1,0-1,1 vid full last och fullt ladd vilket självklart är totalt livsfarligt … Detta har berott på kass LMM men ändå har den ej meddelat någon form av felsignaler till ECU´n … Skrämmande men tyvärr sant …
En god investering för alla GT-ägare som fortfarande kör med fabriksmonterad LMM är att åka till närmaste handlare och tjacka på sig den uppdaterade och mycket driftsäkrare sensorn som säljs som reservdel för ca 1500:- …
Vi trimmar aldrig en bil utan att byta till den uppdaterade sensorn …
MVH JoCCe
9 november, 2004 kl. 07:08 #53868Niklas
DeltagareJoCCe: Är det 1500kr även om man kommer med en t-shirt där det står JRM på ryggen? 😉
9 november, 2004 kl. 09:32 #53855Micke81
DeltagareJag har också en t-shirt :+ Visst e dom fina 🙂
Har ni några nya på hyllan då JoCCe?/Micke
9 november, 2004 kl. 10:37 #53860subban
Deltagareokej. jag har varit i kontakt med bildelsbasen.se och hört mig för angående motor. dom hade inne en 99:a som skulle passa min.
men han jag pratade med sa att dom kan ta in wrx motor från usa till samma summa. men om jag har förstått allt rätt är wrx motorn lite slöare? än gt:ns? på båda motorerna skulle jag få 12 månaders garanti vilket skulle kännas trygt nu när min rasade efter 3 v i min ägo ;(när jag väl löst motor frågan ska jag helt klart byta till
nya lmm 🙂 tack
MVH / Kristoffer9 november, 2004 kl. 10:47 #53851dlehtihet
Deltagare>okej. jag har varit i kontakt med bildelsbasen.se och hört mig
>för angående motor. dom hade inne en 99:a som skulle passa
>min.
>men han jag pratade med sa att dom kan ta in wrx motor från
>usa till samma summa. men om jag har förstått allt rätt är wrx
>motorn lite slöare? än gt:ns? på båda motorerna skulle jag få
>12 månaders garanti vilket skulle kännas trygt nu när min
>rasade efter 3 v i min ägo ;(USA:s wrx motorer lämnar ju faktiskt lite mer effekt än GT:ns (211 bhp (215 ps) vs. 225 ps). Innan de fick WRX:en så hade de ju endast sug-rs:en på 2.5 liter.
M v h
Danne
9 november, 2004 kl. 10:49 #53847Practos
Deltagareingen skillnad på nya och gamla lmm, har rasat en ny efter 1000 mil och en gammal går än efter 7000mil.
Knocklink är det som räddar, borde vara det första man stoppar i…9 november, 2004 kl. 11:09 #53845Strat
DeltagareHar också pajat både gamla och nya lmm’er. Man bör som sagt hålla koll med knock link, delta dash, eller helst bredbandslambda. Sen är det nog ingen dum ide att byta lmm’en vart annat år eller oftare, oavsett om det knasar eller inte.
9 november, 2004 kl. 12:57 #53840SecretAgentMan
Deltagare>
>
>
>okej. jag har varit i kontakt med bildelsbasen.se och hört mig
>för angående motor. dom hade inne en 99:a som skulle passa
>min.
>men han jag pratade med sa att dom kan ta in wrx motor från
>usa till samma summa. men om jag har förstått allt rätt är wrx
>motorn lite slöare? än gt:ns? på båda motorerna skulle jag få
>12 månaders garanti vilket skulle kännas trygt nu när min
>rasade efter 3 v i min ägo ;(
>
>när jag väl löst motor frågan ska jag helt klart byta till
>nya lmm 🙂 tack
>MVH / KristofferDu får garantier från apiengines i England med (och valet att köpa en genomgången maskin med längre garantier om du vill).
De gånger jag kollat har det varit tal om >25000 för motorer ifrån skroten här hemma…vad skulle denna kosta? 🙂
Nya lmm:en verkar ju som sagt inte alls bättre än den gamla, men du bör i alla fall försöka hitta en anledning till varför motorn rasade…en ny lmm är ingen dum ide ändå (om det sitter öppet filter på insuget – skicka det åt h-vete och montera dit standard luftbox).
Knocklink räddar motorer, men det kan gå snålt (varmt) utan att det spikar, med tråkiga problem – bäst är det att ha en cockpit värdig en F16…eller ett sprut som tar hänsyn till allehanda eventuella problem. 😀
/J
9 november, 2004 kl. 13:53 #53869Niklas
DeltagareKänns skönt att man varjefall har en KnockLink monterad…
…och extra tack till Strat som på konbanan visade hur det såg ut när alla lamporna i KLn var tända. 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.