SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor motorhaveri! ;(

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2672
    subban
    Deltagare

      motorn min rasade så vi tänkte att med lite tur är det en ventil som gått. men till min besvikelse var det hål i kolven. det var vid kolvringen det hade gått hål och skadat cylindern. nu vet jag inte hur jag ska repa detta 🙁 någon som varit med om liknande?
      vore mkt tacksam för svar / MVH Kristoffer

      ;( ;( ;( ;(

      #53837
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Handla beggat block från England blir absolut billigast – borra blocket (om det går) och stoppa i nya bitar i din motor blir dyrt (men man vet vad man får).

        En intressant fundering är ju varför det rasat – är den trimmad/pillad på något sätt?

        /J

        #53858
        subban
        Deltagare

          >Handla beggat block från England blir absolut billigast –
          >borra blocket (om det går) och stoppa i nya bitar i din motor
          >blir dyrt (men man vet vad man får).
          >
          >En intressant fundering är ju varför det rasat – är den
          >trimmad/pillad på något sätt?
          >
          >/J

          Men hur mkt billigare är det att ta block från england jämfört med usa? dollar kursen sjunker stadigt jämfört med svenska kronan.
          läste nånstans att det är 2.5liters block i usa modellen men att det ändå ska passa till mina toppar, stämmer det?

          den är oskruvad så när som att det är 3″ avgas och bytt dump
          men om jag förstått det rätt ska inte det kunna vara orsaken.
          en kompis som tittade på kolven trodde att det kunde vara fabrikations fel på den?
          MVH /Kristoffer

          #53838
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Problemet med 2,5:an är att det blir till att greja större turbo, se över bränsletillförseln, mappa eländet och bekymra sig över växellådan.

            Standardturbon på den motorn kommer att ge en enorm dieselkaraktär. 😀

            Skall du tokvässa så är det ett kul/billigt alternativ – annars, nej nej nej nej nej.

            Komplett beggad motor med turbo, grenrör och ic ligger runt 15′ om man letar lite i England.

            /J

            #53859
            subban
            Deltagare

              okej det lät alltså som dålig ide att ta en 2,5:an.
              för 15 i england är det från firma lr privat?
              känner du någon som handlat från england?
              MVH / Kristoffer

              #53839
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Ghoofy här på forumet vet jag skakade fram ett beggat block – vart vet jag inte, API engines verkar rätt populära i England -> http://www.apiengines.com/

                /J

                #53854
                JRM_Racing_AB
                Deltagare

                  Mycket trist att höra om raset … Risken finns att det är ett LMM-relaterat fel … När vi ska ge oss i kast med att trimma så kopplar vi som brukligt alltid in dator, bredbandslambda mm. och tar en liten sväng innan vi sätter tänderna i kärran … Vid ett antal tillfällen har det hänt att helt original Subaru´s gått med lambda 1,0-1,1 vid full last och fullt ladd vilket självklart är totalt livsfarligt … Detta har berott på kass LMM men ändå har den ej meddelat någon form av felsignaler till ECU´n … Skrämmande men tyvärr sant …

                  En god investering för alla GT-ägare som fortfarande kör med fabriksmonterad LMM är att åka till närmaste handlare och tjacka på sig den uppdaterade och mycket driftsäkrare sensorn som säljs som reservdel för ca 1500:- …

                  Vi trimmar aldrig en bil utan att byta till den uppdaterade sensorn …

                  MVH JoCCe

                  #53868
                  Niklas
                  Deltagare

                    JoCCe: Är det 1500kr även om man kommer med en t-shirt där det står JRM på ryggen? 😉

                    #53855
                    Micke81
                    Deltagare

                      Jag har också en t-shirt :+ Visst e dom fina 🙂
                      Har ni några nya på hyllan då JoCCe?

                      /Micke

                      #53860
                      subban
                      Deltagare

                        okej. jag har varit i kontakt med bildelsbasen.se och hört mig för angående motor. dom hade inne en 99:a som skulle passa min.
                        men han jag pratade med sa att dom kan ta in wrx motor från usa till samma summa. men om jag har förstått allt rätt är wrx motorn lite slöare? än gt:ns? på båda motorerna skulle jag få 12 månaders garanti vilket skulle kännas trygt nu när min rasade efter 3 v i min ägo ;(

                        när jag väl löst motor frågan ska jag helt klart byta till
                        nya lmm 🙂 tack
                        MVH / Kristoffer

                        #53851
                        dlehtihet
                        Deltagare

                          >okej. jag har varit i kontakt med bildelsbasen.se och hört mig
                          >för angående motor. dom hade inne en 99:a som skulle passa
                          >min.
                          >men han jag pratade med sa att dom kan ta in wrx motor från
                          >usa till samma summa. men om jag har förstått allt rätt är wrx
                          >motorn lite slöare? än gt:ns? på båda motorerna skulle jag få
                          >12 månaders garanti vilket skulle kännas trygt nu när min
                          >rasade efter 3 v i min ägo ;(

                          USA:s wrx motorer lämnar ju faktiskt lite mer effekt än GT:ns (211 bhp (215 ps) vs. 225 ps). Innan de fick WRX:en så hade de ju endast sug-rs:en på 2.5 liter.

                          M v h

                          Danne

                          #53847
                          Practos
                          Deltagare

                            ingen skillnad på nya och gamla lmm, har rasat en ny efter 1000 mil och en gammal går än efter 7000mil.
                            Knocklink är det som räddar, borde vara det första man stoppar i…

                            #53845
                            Strat
                            Deltagare

                              Har också pajat både gamla och nya lmm’er. Man bör som sagt hålla koll med knock link, delta dash, eller helst bredbandslambda. Sen är det nog ingen dum ide att byta lmm’en vart annat år eller oftare, oavsett om det knasar eller inte.

                              #53840
                              SecretAgentMan
                              Deltagare

                                >
                                >
                                >
                                >okej. jag har varit i kontakt med bildelsbasen.se och hört mig
                                >för angående motor. dom hade inne en 99:a som skulle passa
                                >min.
                                >men han jag pratade med sa att dom kan ta in wrx motor från
                                >usa till samma summa. men om jag har förstått allt rätt är wrx
                                >motorn lite slöare? än gt:ns? på båda motorerna skulle jag få
                                >12 månaders garanti vilket skulle kännas trygt nu när min
                                >rasade efter 3 v i min ägo ;(
                                >
                                >när jag väl löst motor frågan ska jag helt klart byta till
                                >nya lmm 🙂 tack
                                >MVH / Kristoffer

                                Du får garantier från apiengines i England med (och valet att köpa en genomgången maskin med längre garantier om du vill).

                                De gånger jag kollat har det varit tal om >25000 för motorer ifrån skroten här hemma…vad skulle denna kosta? 🙂

                                Nya lmm:en verkar ju som sagt inte alls bättre än den gamla, men du bör i alla fall försöka hitta en anledning till varför motorn rasade…en ny lmm är ingen dum ide ändå (om det sitter öppet filter på insuget – skicka det åt h-vete och montera dit standard luftbox).

                                Knocklink räddar motorer, men det kan gå snålt (varmt) utan att det spikar, med tråkiga problem – bäst är det att ha en cockpit värdig en F16…eller ett sprut som tar hänsyn till allehanda eventuella problem. 😀

                                /J

                                #53869
                                Niklas
                                Deltagare

                                  Känns skönt att man varjefall har en KnockLink monterad…

                                  …och extra tack till Strat som på konbanan visade hur det såg ut när alla lamporna i KLn var tända. 😉

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.