› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motorindikations elektroniklampan lyser…
- Detta ämne har 28 svar, 2,011 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
OzO.
-
FörfattareInlägg
-
19 december, 2005 kl. 06:19 #51542
Manor
Deltagare…och varför ska man köra med hastighetsmätaren urkopplad?
1. Det räcker med varvräknaren för att avgöra vilken hastighet man kör.
2. Jag skiter väl i hastigheten…och hastighetsmätaren skymmer ändå bara utsikten.
3. Jag har rapporterat till försäkringsbolaget att jag bara använder bilen 15 mil per år…och jag har redan kört 14,9 mil.
4. Jag vill lura nästa köpare att bilen har gått kortare än vad den i verkligheten har x(.
Det kanske finns fler bra och dåliga orsaker till att man vill koppla ur hastighetsmätaren…jag tycker dock att det verkar lukta bränd koppling om detta.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51540Manor
Deltagare…går det inte att koppla den till fler än tre…eller ska man inte koppla den till fler än tre?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51539Manor
DeltagareClaes !
Passar din DeltaDash till en WRX-01 också…jag trodde man var tvungen att välja mellan GT 99-00 eller nyare när man köpte den…men jag kanske är lite ”lost in space” :-(.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51538Manor
Deltagare>Jag tar också emot bullar för att kolla felkoder 😉
Ja, du är som ett riktigt bullmonster hela du Strat-Claes :P. Hur kollar du dessa felkoder förresten?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51537Manor
Deltagare…och Han sade…du skola icke mickla med sladdarna till hastighetsmätaren…då skola jag straffa dig med en lysande lampa :P.
Det tar två minuter att koppla in ”select monitorn” och nolla felmeddelandet, men de kanske också undrar varför du micklade ;)…kostnaden bör hamna på ”något gott till eftermiddagsfikan” åt grabbarna på verkstaden.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51536Strat
DeltagareDen vägrar läsa av fler än 3 olika ecu-typer, vilka är upp till en själv. Den lagrar vilka du kopplat dig mot, så man kan inte koppla in sig på den fjärde.
Klart som korvspad? 😀
19 december, 2005 kl. 06:19 #51548skytiskapilen
Deltagare>Jaja skitsamma vad jag ska göra med min bil.
>Jag bara undrar om det är skadligt att ha den urdragen?
>Är nämligen intresserad av motorer o har aldrig tidigare mött
>på ngn motor som behöver veta hastigheten?! 🙂
>Tacksam för seriöst svar.Du brukar alltså mickla med hastighetsmätare? Om du ställer frågan för att få hjälp får du räkna med motfrågor om varför, det är ju inget som man brukar göra som underhåll.
Tur att det finns sätt att ta reda på om någon kopplat ur mätaren på Subban:D
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– Original Gangster –19 december, 2005 kl. 06:19 #51549skytiskapilen
Deltagare>Och hur skulle man kunna kolla om mätaren är skruvad då?
>Sitter det ett minne i växellådan eller läser den av sträckan
>med hjälp av ABSgivarna?Skulle jag inte svara på även om Risto skickade ett par ”trevliga brottare från öst”… 😉 …eftersom jag då skulle bidra till att locka vissa annars hederliga? subaruägare till eventuellt bedrägeri. Det är tyvärr inte omöjligt att ”trixa” med detta heller.
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– Original Gangster –19 december, 2005 kl. 06:19 #51535Strat
DeltagareDen funkar med de flesta subbor från 99 och framåt. Däremot tillåter licensen bara att man kopplar den till tre olika ecu typer. Om man kopplat den till en 99:a, en 01:a och en STi så går det inte att koppla den till en Legacy sen, tex. Så man måste välja sina objekt med omsorg 🙂
19 december, 2005 kl. 06:19 #51551Tobbe77
DeltagareKollade runt lite o det verkar finnas en felkod 33 i ECUn som har med hastighetsmätaren att göra. Om signalen försvinner så sätts den till ett fastvärde, men jag har kopplat tillbaka hastighetsmätaren o allt funkar fast Checkengine lampan fortsätter att lysa…. =(
Vad göra? Vad tar Subaro för att kolla felkoade o släcka lampan?19 december, 2005 kl. 06:19 #51534Strat
DeltagareMen det skulle jag aldrig ha sagt, för nu får jag ju inga bullar ;( :+
19 december, 2005 kl. 06:19 #51532Strat
DeltagareJag tar också emot bullar för att kolla felkoder 😉
19 december, 2005 kl. 06:19 #51531OzO
Deltagare———-
>Jag bara undrar om det är skadligt att ha den urdragen?
>Är nämligen intresserad av motorer o har aldrig tidigare mött
>på ngn motor som behöver veta hastigheten?! 🙂
———-Du får felkod 33 och Check Engine-lampan lyser pga det. Låter inte skadligt och du kan nog glatt köra vidare… tills den dag då ett annat fel registreras. Men det kommer du inte märka eftersom Check Engine-lampan redan lyser. Men svar på fråga är nej.
En dator som säger ifrån då den upptäcker att någon av dess inparametrar saknas tycker jag inte är konstigt.
———-
>Jaja skitsamma vad jag ska göra med min bil.
———-Håller inte med. ”Verka för bevarandet av Subaru Impreza” – det är vad klubben står för. Finns det indikationer att nån mixtrar med trippmätaren på en Subba (eller på nån annan sort) tycker jag att det inte är mer än rätt att påpeka att det är idiotiskt. Men så var jag ordningsman i skolan också… :+
———-
>Tacksam för seriöst svar.
———-Tycker dock att du har fått svar på dina frågor redan tidigare.
_______________________________________________________________________________
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssi#2 :::::19 december, 2005 kl. 06:19 #51555Tobbe_77
DeltagareTack för svaren!
Jo jag vet att man kan koppla ihop 2 sladdar o sen läsa av blinkningarna. Men det jag undrar är om man kan skada motorn genom att köra med hastighetsmätaren urkopplad o Checkenginelampan lyser ju då såklart??? Verkar ju som att ECUn läser av ngn signal från hastighetsmätaren o när den sen försvinner så ersätts den av en konstant signal. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.