› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motorlampa lyser efter avgasbyte. Wrx 01
- Detta ämne har 21 svar, 2,248 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av
pettsun.
-
FörfattareInlägg
-
29 november, 2012 kl. 21:30 #29580
mange911
DeltagareJag har monterat en 3″ downpipe med rackat samt 3″ avgasrör hela vägen bak på min 01:a wrx.
Efter detta tändes motorlampan men finns inga felkoder lagrade. Nollar jag ändå koderna så kan lampan släckas för att tändas direkt man startar. Bilen går som ett skott och har inga andra problem.
Har dessutom monterat en mekanisk ”celfix” från jrm men den gjorde ingen skillnad.
Har sett att det finns de som har katmaterial i sina celfix men det har inte jag. Dessutom brukar
det bli en felkod om försvagad rening har jag läst men som sagt inga felkoder finns lagrade.Förslag?
/ Magnus i Huddinge
29 november, 2012 kl. 21:35 #251034Gystompa
DeltagareHar säkert med avgasreningen att göra.
Importerade en newage STI för nåt år sen där motorkodslampan tändes och släcktes med jämna mellanrum. Framför allt om bilen stod på tomgång och var nystartad.
Den kärran hade 3″ catback.
30 november, 2012 kl. 07:18 #251035Patrick P931
DeltagareJo, men man blir förvånad över hur länge vissa motorer håller trots att det nog spikar ordentligt vid varje fullgasning.
😉
Fick en förfrågan om mappningshjälp av en kille som hade kört i 5000 mil med avgas och filter och den motorn hade inte rasat.
🙂30 november, 2012 kl. 08:18 #251046Igge
DeltagareNej, sålänge inte laddet skenar iväg så högt att det börjar gå magert så är det ingen fara. Det är ju första steget, 3″ aga och dawes device.
Så har jag också förstått det. Mest baserat på snack med Jerry (SAM)
Håller man sig på vettigt ladd och ser till att ge fan i laddtrycksspärren är man ganska safeEller har jag misförstått något?
30 november, 2012 kl. 09:44 #251036Patrick P931
DeltagareNej, det spikar bl.a. i övergången mellan closed och open loop. Sedan är varken open loop bränsle eller tändkurvor anpassade för det annorlunda beteende som annan downpipe innebär.
Fullgas och max laddtryck hanterar oftast ecu helt ok, däremot vägen dit är det sämre ställt med. 😉
Logga era bilar och se, det är väldigt spännande. 🙂
30 november, 2012 kl. 10:12 #251047Igge
DeltagareVill börja med att be om ursäkt för trådkapning 😀
Nej, det spikar bl.a. i övergången mellan closed och open loop. Sedan är varken open loop bränsle eller tändkurvor anpassade för det annorlunda beteende som annan downpipe innebär.
Fullgas och max laddtryck hanterar oftast ecu helt ok, däremot vägen dit är det sämre ställt med. 😉
Har du kommit fram till vad som är möjligt eller inte med en tactrixkabel och en MY99?
Jag har inte varit i stockholm än och det känns ovärt att köpa en förhållandevis dyr kabel för att testa
30 november, 2012 kl. 10:48 #251037Patrick P931
DeltagareJag testade lite med Pontus, GT99 kallar han sig här, och det går att få fram ett par ssm parametrar och logga. Jag kommer inte ihåg vilka dock. 😉
Hans bil är EcuTekad så jag provade inte att ladda ned hans rom. Det går att ladda ned EcuTek rom ”gratis” med en Tactrix 1.x, jag har en 2.0 vilket innebär ett relativt dyrt program ($400) för att kunna läsa, modifiera och flasha EcuTek mappar. Då jag inte har det behovet har jag inte heller detta program. 🙂
Det jag vet säkert är att ”new-age”, dvs årsmodell 01 och nyare går det att göra i princip allt med. En 99 har jag ingen större koll på.
🙂
Patrick30 november, 2012 kl. 12:24 #251042Fladric
DeltagareDet råkar inte vara nått fel med avgastempgivaren i uppipen? Min hade ingen givare där när jag köpte den och då lös motorlampan lite då och då, ibland med eller utan lagrad kod 🙂
30 november, 2012 kl. 17:18 #251052mange911
DeltagareVerkar skumt då den aldrig lös innan.. Ska iaf kolla kabeln mm till den. Väntar på att få hem min diagnosutrustning för att se om jag kan se realtidsdata från div givare. Ev nästa vecka.
Det råkar inte vara nått fel med avgastempgivaren i uppipen? Min hade ingen givare där när jag köpte den och då lös motorlampan lite då och då, ibland med eller utan lagrad kod 🙂
1 december, 2012 kl. 20:11 #251033Torgan
DeltagareHar du laddtryckmätare inkopplad? Kan ju vara ide å kolla så det inte är laddtrycks pikar som orsakar lampan?! Är väl rätt vanligt att orginal laddstyrning inte hinner med att bromsa laddet med downpipe med friare flöde. Kolla laddet å ev införskaffa en dawes.
1 december, 2012 kl. 21:03 #251053mange911
DeltagareHar du laddtryckmätare inkopplad? Kan ju vara ide å kolla så det inte är laddtrycks pikar som orsakar lampan?! Är väl rätt vanligt att orginal laddstyrning inte hinner med att bromsa laddet med downpipe med friare flöde. Kolla laddet å ev införskaffa en dawes.
Har ingen laddmätare inkopplad. Har dock en liggandes nånstans. Lampan tändes direkt efter avgasbyte utan att jag varit ute och kört och direkt efter radering av felkoder(som inte finns) så fortfarande skumt.
Tack alla som engagerar sig i detta!4 december, 2012 kl. 19:53 #251050zoookey
Deltagaremin motor lampa tänds då och då känns som att den tänds när man står på tomgång det är en sti prodrive 02a, det som är gjort med den är att sista ljuddämpare är borttagen misstänker att det är det som orsakar sitter dawes device laddar 1,2-1,3
5 december, 2012 kl. 08:39 #251043Jim_s
DeltagareNej, det spikar bl.a. i övergången mellan closed och open loop. Sedan är varken open loop bränsle eller tändkurvor anpassade för det annorlunda beteende som annan downpipe innebär.
Kör med 3″ hela vägen från turbon utan katt och dawes device ställd just under där det klipper ( ca 1.2 bar ). Jag kör med en bredbandslambda inkopplad samt en knocklink och jag har då inte några problem med att den går för magert någonstans i registret eller att det spikar.
On topic så brukar check engine lampan tändas på min bil när de är jäkligt kall ute och jag gör en kallstart men den slocknar efter några minuter.
5 december, 2012 kl. 10:41 #251038Patrick P931
DeltagareDet kanske är annorlunda på de äldre modellerna?
I jakt på bränslebesparing har man på nyare modeller lagt in en delay mellan closed loop och open loop och det är denna som brukar spöka.
5 december, 2012 kl. 11:32 #251044Jim_s
DeltagareAh jo då skiljer det nog mellan min och de nyare. Hade min haft de borde jag ju ha sett att lambdan får en topp innan eller när den går över på open loop men de ser jag inte.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.