› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motorlampa lyser efter avgasbyte. Wrx 01
- Detta ämne har 21 svar, 2,248 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av
pettsun.
-
FörfattareInlägg
-
5 december, 2012 kl. 20:19 #251039
Patrick P931
DeltagareNej man får ingen topp utan ecu’n håller fast vid 14.7 (lambda 1) ”för länge”.
6 december, 2012 kl. 07:30 #251051Folkrace
DeltagareFinns ett motstånd man kan sätta på bakre lambdan då detta problem kan uppstå vid byte av avgassystem på Subaru bilar.
Ring JRM och berätta om problemet och om motståndet så fattar dom 🙂6 december, 2012 kl. 07:42 #251045Jim_s
DeltagareNej man får ingen topp utan ecu’n håller fast vid 14.7 (lambda 1) ”för länge”.
Jaha de är så det visar sig. Har inte lyckats framkalla någon spikning på min så det bör vara ok.
Hur långt är dessa mappade på att gå efter lambda target? Kör den closed loop ända fram till laddtryck?
De är jäkligt synd att romraider inte fungerar på min -00. Tanken på att inhandla LINKs pnp ecu har slagit mig fler än en gång.
8 december, 2012 kl. 10:21 #251040Patrick P931
DeltagareHur långt är dessa mappade på att gå efter lambda target? Kör den closed loop ända fram till laddtryck?.
Det varierar på olika modeller. Det är oftast en tidbestämd delay som spökar. T.ex. orginal på min bil var den 625 msek, jag körde länge med 0 men det straffade förbrukningen lite väl. Provade sedan 125, 250 och nu 200 msek och det verkar fungera bäst. Men detta värde är individuellt och mappas om man är seriös och tar sig den tiden.
Så länge bilen är orginal fungerar tidsinställningen ok, men byter man t.ex. downpipe så kommer laddtrycket både tidigare och snabbare och då spikar det rejält vid varje fullgasning då man kan vara uppe på 1 bar med lambda 1 om det vill sig riktigt illa.
28 december, 2012 kl. 15:22 #251048pettsun
Deltagarekollade i min mapp och min delay ligger på 625.
De kan ju inte va nyttigt, då jag har mer och snabbare ladd än original?Fast kollar jag i original FXT06 mappen så ligger den på 1250.
Kollar jag i rätt mapp? kikar i ”CL to OL delay” och då finns det tre värden A1 A2 och A3.29 december, 2012 kl. 11:14 #251041Patrick P931
DeltagareDet är rätt mapp.
Men, det är inte riktigt så enkelt. 😉
Man kan inte stirra sig blind på endast en mapp utan det är alltid flera mappar som agerar tillsammans.
Kolla på din open loop fuel mapp, där ser du att mappen säger att så fort du kommer över vanlig fis-körning (1 g/rev) ska det matas på soppa. På så sätt spelar inte delayen lika stor roll.
Om du sedan kollar på din orginal rom så ser du att den önskar att bilen ska gå leant vid högre last (min orginal rom fetar efter 2 g/rev) kombinerat med långt delay. Detta är till för att spara bränsle men är samtidigt det som kan ställa till det då man börjar trimma.
🙂
Patrick29 december, 2012 kl. 13:12 #251049pettsun
Deltagareokej då fattar jag 🙂
jo de fetar på rätt rejält direkt jag kommer upp i last.
De jag tänkte var att det fortfarande blir en lång ”delay” mellan closedloop och openloop. och i och med det så hinner det gå med ladd på lambda1.
Men som du säger så kanske det inte gör så mycket med denna delay då den matar på soppa så pass tidigt och mycke 😛 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.