SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Motorlampa tänds, kamaxelgivare?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Guurraa
    Deltagare

Tjenare!

Till att börja med, en Impreza wrx 02. Ej20 såklart.

På väg hem från jobbet idag började min motorlampa lysa. Konstant gul.

Låg och drog bilen i 3an, satt med ena ögat på mätarhuset så såg precis när den tändes.

Kopplade upp bilen till datorn.

Fick fram felkoden P0340 ”-Kamaxelpositionsgivarkrets, fel.
      – Historisk”

Min första fråga. Det sitter [COLOR=”Red”]endast 1 givare på dessa motorerna va?

2: Är det någon annan som råkat ut för samma felkod och vad det kan innerbära?

Kollade lite snabbt, såg att vanliga fel kan vara ”kamaxelgivare, kabelbrott, motorstyrning”.

Givaren ser inte ut att vara bytt. Bilen har tidigare haft vevlaggerras, om firman inte fått dit någon kontakt helt. Kanske inte jätte troligt dock.

Motorraset var innan min ägo, rullat ca 1000 mil efter renoveringen. Jag har bara haft den i 2 månader och är som sagt inte jätte hajj på dessa bilarna.

Gick ej att släcka felkoden enligt datan, testade att koppla ur givaren och plugga i den igen. När jag startade bilen lös ej lampan, körde med bilen ca 1 mil, fortfarande släckt. Men antar att den börjar lysa snart igen, kan inte påstå att bilen beter sig konstigt.

Så, är det någon som haft samma bekymmer som jag? Väldigt tacksam för svar och spekulationer. 🙂

Tack sålänge/ Gustaf

Fladric
      Deltagare

Jag har fått samma kod på min -01 WRX med samma motor! Har hänt för mig ca 3 gånger under det halvår bilen varit rullande, oftast när jag gasat på efter en veckas lugnt pendlande med bilen 🙂 min kod går att nolla och jag har inte lyckats hitta felet.
        Och jag har också bytt motor i min…

Guurraa
        Deltagare

Jag har fått samma kod på min -01 WRX med samma motor! Har hänt för mig ca 3 gånger under det halvår bilen varit rullande, oftast när jag gasat på efter en veckas lugnt pendlande med bilen 🙂 min kod går att nolla och jag har inte lyckats hitta felet.
          Och jag har också bytt motor i min…

Ofan! Har du testat att byta givare?

Har läst runt en del, verkar vara ett vanligt problem.. Många som bytt givare m.m utan resultat, även vissa där det hjälpt.

Jag kör väl vidare till min lampa tänds igen. Isåfall får man ta reda på värderna och mäta kablarna. Alt byta givaren om man inte finner något fel.

Att den tänds då och då känns ju inte särskilt skoj. 🙂

Fladric
          Deltagare

Ofan! Har du testat att byta givare?

Har läst runt en del, verkar vara ett vanligt problem.. Många som bytt givare m.m utan resultat, även vissa där det hjälpt.

Jag kör väl vidare till min lampa tänds igen. Isåfall får man ta reda på värderna och mäta kablarna. Alt byta givaren om man inte finner något fel.

Att den tänds då och då känns ju inte särskilt skoj. 🙂

Nej, har inte testat att byta givare, ska nog göra det bara för att se om det blir nån skillnad!

Och du har rätt, det är bara en kamaxelgivare på dessa motorer 🙂

Nej, det känns lite B att den ska tändas, bör ju inte vara så det är tänkt! 😉

emilboylarsson
            Deltagare

Kolla så det inte är brott i någon av kablarna precis där det går in i givaren. Vart med om det.

Guurraa
              Deltagare

Nej, har inte testat att byta givare, ska nog göra det bara för att se om det blir nån skillnad!

Och du har rätt, det är bara en kamaxelgivare på dessa motorer 🙂

Nej, det känns lite B att den ska tändas, bör ju inte vara så det är tänkt! 😉

Aha okej! 🙂 Nää precis!

Kolla så det inte är brott i någon av kablarna precis där det går in i givaren. Vart med om det.

Okej! Ska kika på det. Lampan har ej börjat lysa igen. Kört ca 10mil. Misstänker att det är glapp i kablarna eller givaren som är kass.. Får vänta och se ifall den börjar lysa igen, kan ju vart så enkelt att givaren laggade till. 🙂

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.