› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motorlampan lyser
- Detta ämne har 11 svar, 1,803 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 11 månader sedan av
arikesti.
-
FörfattareInlägg
-
11 juli, 2004 kl. 19:16 #2562
Subba
DeltagareMonterade i dagarna ett komplett avgassystem från turbon o bak på min STI -02. Idag tändes motorlampan och lyser hela tiden. Hur kringgår jag detta problem, vilket borde bero på avgassystemet!?
När lampan är tänd är det ngn fara att köra med bilen då!? Påverkar det bilen på ngt sätt, alltså att elektroniken går in på ngt vis eller lyser den bara för att markera att ngt inte är som det ska!?11 juli, 2004 kl. 21:19 #53057dlehtihet
DeltagareTorde vara CEL lampan som lyser. Finns lösning på detta på t.ex http://www.scoobyworld.com mfl. Vet ej tyvärr vilka långvariga effekter det kan ha utan detta…
//Danne
11 juli, 2004 kl. 21:22 #53059Jensa
DeltagareSamma sak hände mig då var det sladden till lambdan som låg mot kardanen, dom som byte Dpn hade slarvat och inte dragit kabeln rätt.
Kolla under bilen Lamdan sitter framför katten..
Annars är det lika bra att åka tll din verkstad och göra en system koll..
12 juli, 2004 kl. 07:35 #53058arellano
DeltagareOm ditt problem är felkod PO420(Catalytic System Eff………)
Kolla CEL eliminatorn , den fungerar. 21 Usd hem i lådan.
http://www.ponyexpressperformance.com/wrxmileliminator.html
Arne
St200212 juli, 2004 kl. 12:28 #53060Jensa
Deltagare>Om ditt problem är felkod PO420(Catalytic System
>Eff………)
>
>Kolla CEL eliminatorn , den fungerar. 21 Usd hem i lådan.
>
>http://www.ponyexpressperformance.com/wrxmileliminator.html
>
>
>Arne
>St2002Låter intressant..:)
12 juli, 2004 kl. 20:50 #53067Subba
DeltagareTack för tipsen, får försöka ”rulla” in hos doktorn och läsa ut felkoden. Tycker det är dåligt att de inte visste om detta när jag köpte systemet. Måste ju vara vardagsmat för dem . Skickade dem ett mail idag, intressant o se vad de säger. Köpte systemet hos zerospec. Grym finish o bra ljud men men lampan…..
20 juli, 2004 kl. 08:31 #53061Davve
DeltagareNån som har testat sladden eller vet om den fungerar ??
20 juli, 2004 kl. 19:36 #53064arikesti
DeltagareJag bytte avgasningsröret på min 02 STI till 3 tum. Innan jag gjorde Ecutek 3 så hade jag samma problem som du. Felkoden var att nåt i stil med ”xx too lean”. Vilket betyder att den går på tok för magert. Detta bör du absolut inte köra omkring med. Bilen klarar inte ett avgasbyte till friare flöde utan omprogrammering samt byte av bränslepump. Jag hade också någon felkod på grund av att den laddade för mycket. Har forfarande visst problem med högt laddtryck (fullgas i över 230 kmh) Vastegaten klarar inte av att pysa bort med övertrycket ens vid fullt öppet läge.
Dom som sålde systemet till dig borde känna till detta, men givetvis vill dom ju inte framhäva några som helst negativa sidor med deras avgasningsrör.9 augusti, 2004 kl. 08:34 #53062Davve
DeltagareJag har 3″ avgas ifrån turbon på min WRX & min motorlampa börjar lysa om jag trycker full gas på t.ex 5:ans växel på låga varv. Jag funderar på att köpa sladden men problemet kvarstår väl elr?? även om lampan inte lyser så finns väl problemet kvar??? När jag träffade ägaren till Speedworks på Japmeet så sa han att det var downpipen som gjorde att lampan började lysa.. nånting med motortrycket sa han.. Han sa att många återförsäljare av 3″ downpipe har slutat med just 3″ för detta problem & han sa att jag skulle byta till 2,5″ downpipe istället då skulle problemet vara borta..& motor skulle även gå bättre??
Nån som vet nånting om detta problem…??? hur ska jag göra för att få bort problemet???
Mycket tacksam för svar… det är ju inte så roligt att åka & släcka lampan helatiden & antagligen inte så bra för bilen 🙁 & jag vill inte köpa nån sladd som bara ser till så att lampan inte tänds för en viss felkod, för då finns ju prblemet ändå kvar….
9 augusti, 2004 kl. 10:30 #53065arikesti
DeltagareFugerar gör den säkert, om det är att du inte vill se motorlampan.
Billigare är o sätta en tejpbit framför lampan, samma sak.
Sensorn vid DP larmar bara om det är något fel på avgaserna, och antagligen har du för mager blandning = risk för att motorn skär ihop.9 augusti, 2004 kl. 11:09 #53063Davve
Deltagarevad ska jag göra då?
9 augusti, 2004 kl. 16:13 #53066arikesti
DeltagarePresenterat i kostnadsordning:
1. Sätt tillbaka orginal avgasningsröret delvis, jag hade satt dit bakre delen om jag vore du. I syfte att skapa ett lite ”sämre” flöde.
2. Byt DP till en 2,5 tum och se om det räcker.
3. Låt JRM racing (reklam)? ställa om boxen så att motorn går fetare, Detta kallas Ecutek 3, Kostnad ca 8-10kkr. Om du gör detta + annat som dom tunar in samtidigt så går bilen ännu bättre än vad den gör nu dessutom.Hoppas det löser sig http://www.svia.se/arilainen/wavey.gif
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.