SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Motorlampan lyser

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Subba
    Deltagare

Monterade i dagarna ett komplett avgassystem från turbon o bak på min STI -02. Idag tändes motorlampan och lyser hela tiden. Hur kringgår jag detta problem, vilket borde bero på avgassystemet!?
      När lampan är tänd är det ngn fara att köra med bilen då!? Påverkar det bilen på ngt sätt, alltså att elektroniken går in på ngt vis eller lyser den bara för att markera att ngt inte är som det ska!?

dlehtihet
      Deltagare

Torde vara CEL lampan som lyser. Finns lösning på detta på t.ex http://www.scoobyworld.com mfl. Vet ej tyvärr vilka långvariga effekter det kan ha utan detta…

//Danne

Jensa
        Deltagare

Samma sak hände mig då var det sladden till lambdan som låg mot kardanen, dom som byte Dpn hade slarvat och inte dragit kabeln rätt.

Kolla under bilen Lamdan sitter framför katten..

Annars är det lika bra att åka tll din verkstad och göra en system koll..

arellano
          Deltagare

Om ditt problem är felkod PO420(Catalytic System Eff………)

Kolla CEL eliminatorn , den fungerar. 21 Usd hem i lådan.

http://www.ponyexpressperformance.com/wrxmileliminator.html

Arne
            St2002

Jensa
            Deltagare

>Om ditt problem är felkod PO420(Catalytic System
              >Eff………)
              >
              >Kolla CEL eliminatorn , den fungerar. 21 Usd hem i lådan.
              >
              >http://www.ponyexpressperformance.com/wrxmileliminator.html
              >
              >
              >Arne
              >St2002

Låter intressant..:)

Subba
              Deltagare

Tack för tipsen, får försöka ”rulla” in hos doktorn och läsa ut felkoden. Tycker det är dåligt att de inte visste om detta när jag köpte systemet. Måste ju vara vardagsmat för dem . Skickade dem ett mail idag, intressant o se vad de säger. Köpte systemet hos zerospec. Grym finish o bra ljud men men lampan…..

Davve
                Deltagare

Nån som har testat sladden eller vet om den fungerar ??

arikesti
                  Deltagare

Jag bytte avgasningsröret på min 02 STI till 3 tum. Innan jag gjorde Ecutek 3 så hade jag samma problem som du. Felkoden var att nåt i stil med ”xx too lean”. Vilket betyder att den går på tok för magert. Detta bör du absolut inte köra omkring med. Bilen klarar inte ett avgasbyte till friare flöde utan omprogrammering samt byte av bränslepump. Jag hade också någon felkod på grund av att den laddade för mycket. Har forfarande visst problem med högt laddtryck (fullgas i över 230 kmh) Vastegaten klarar inte av att pysa bort med övertrycket ens vid fullt öppet läge.
                    Dom som sålde systemet till dig borde känna till detta, men givetvis vill dom ju inte framhäva några som helst negativa sidor med deras avgasningsrör.

Davve
                    Deltagare

Jag har 3″ avgas ifrån turbon på min WRX & min motorlampa börjar lysa om jag trycker full gas på t.ex 5:ans växel på låga varv. Jag funderar på att köpa sladden men problemet kvarstår väl elr?? även om lampan inte lyser så finns väl problemet kvar??? När jag träffade ägaren till Speedworks på Japmeet så sa han att det var downpipen som gjorde att lampan började lysa.. nånting med motortrycket sa han.. Han sa att många återförsäljare av 3″ downpipe har slutat med just 3″ för detta problem & han sa att jag skulle byta till 2,5″ downpipe istället då skulle problemet vara borta..& motor skulle även gå bättre??

Nån som vet nånting om detta problem…??? hur ska jag göra för att få bort problemet???

Mycket tacksam för svar… det är ju inte så roligt att åka & släcka lampan helatiden & antagligen inte så bra för bilen 🙁 & jag vill inte köpa nån sladd som bara ser till så att lampan inte tänds för en viss felkod, för då finns ju prblemet ändå kvar….

arikesti
                      Deltagare

Fugerar gör den säkert, om det är att du inte vill se motorlampan.
                        Billigare är o sätta en tejpbit framför lampan, samma sak.
                        Sensorn vid DP larmar bara om det är något fel på avgaserna, och antagligen har du för mager blandning = risk för att motorn skär ihop.

Davve
                        Deltagare

vad ska jag göra då?

arikesti
                          Deltagare

Presenterat i kostnadsordning:

1. Sätt tillbaka orginal avgasningsröret delvis, jag hade satt dit bakre delen om jag vore du. I syfte att skapa ett lite ”sämre” flöde.
                            2. Byt DP till en 2,5 tum och se om det räcker.
                            3. Låt JRM racing (reklam)? ställa om boxen så att motorn går fetare, Detta kallas Ecutek 3, Kostnad ca 8-10kkr. Om du gör detta + annat som dom tunar in samtidigt så går bilen ännu bättre än vad den gör nu dessutom.

Hoppas det löser sig http://www.svia.se/arilainen/wavey.gif

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.