› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motorlampan lyser
- Detta ämne har 26 svar, 17,454 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av
Vince.
-
FörfattareInlägg
-
15 maj, 2012 kl. 14:59 #242837
Vince
KeymasterDu vill inte köra med bilen till Andersson, du vill inte ta den till en verkstad och du vill inte nolla koderna… Du gör det inte lätt för oss 😉
Beställ ny lambda på eBay och byt hemma? Eller kanaxelgivaren? Eller båda två? (dyrt)
Nån OK verkstad borde det väl finnas i närheten eller?Klart att jag inte gör det lätt för er 😉 men skämtåsido så kan jag absolut köra bilen till en verkstad i närheten men jag vill inte liksom bara betala för en felsökning om det finns nåt jag först kan själv utesluta. Jag hade gärna släckt lampa om programmet hade klarat det (jag testade men det gick inte)
Åka till Andersson hade jag gärna gjort (av flera olika skäl dessutom :D) men det är typ 30 mil och är nåt fel på bilen finns det ju risk att man gör det hela värre genom att köra den ju. Eller?15 maj, 2012 kl. 15:05 #242838Vince
KeymasterNolla koderna och läs av direkt första motorlampan dyker upp. Köp en felkodsläsare på biltema om den du använder nu inte klarar av att nolla koderna
Ska testa igen med det programmet jag använder (eller nåt annat jag hittar på nätet).
Biltema läsare har jag haft. Läste koder på en annan bil och det gick ju bra men släcka klarade den inte på den bilen iaf.15 maj, 2012 kl. 16:56 #242821Twinturbo
DeltagareBor du i närheten av Göteborg så är det bara att skicka ett pm så släcker jag koderna åt dig
15 maj, 2012 kl. 19:09 #242839Vince
KeymasterNu efter en del sökning på nätet hittade jag ett program som klarade att släcka felkoderna. Startade bilen och lampan var släckt för att sedan tändas igen efter några sekunder.
Läste om felkod och enda som är kvar är P0031 så det gäller väl att ta och byta främre lambdan då! Antar ett det är ett h—te att få loss den :(?
Vågar man satsa på nån eftermarknads sådan eller är det bara OEM som gäller för att allt ska funka på ett korrekt sätt?15 maj, 2012 kl. 20:22 #242827Christian S
DeltagareLäste om felkod och enda som är kvar är P0031 så det gäller väl att ta och byta främre lambdan då! Antar ett det är ett h—te att få loss den :(?
Vågar man satsa på nån eftermarknads sådan eller är det bara OEM som gäller för att allt ska funka på ett korrekt sätt?främre, är det den som sitter precis efter turbon eller? isåfall är den ju jätte lätt att byta.
ja det blir nog bäst om du skaffa en orginal.
här har du en http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=4821&cat=96&sub=183&sec=349&var=47&dc=y&gen=&searchKey=15 maj, 2012 kl. 20:44 #242840Vince
Keymasterfrämre, är det den som sitter precis efter turbon eller? isåfall är den ju jätte lätt att byta.
ja det blir nog bäst om du skaffa en orginal.
här har du en http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=4821&cat=96&sub=183&sec=349&var=47&dc=y&gen=&searchKey=Tack Christian 🙂
Googlar jag fram felkoden så står det ”P0031 – Oxygen (A/F) Sensor Heater Control Circuit Low (Bank 1 Sensor 1)”
Jag tolkar det iaf som att det är den främre (var exakt den sitter vet jag inte riktigt men mellan turbon och katalysator låter ganska rimligt).
Menar du att den inte kommer att sitta som f-n efter att ha suttit där i 9 år :p. Det skulle förvåna mig. (och så är det säkert trångt som f-a där inne:eek:)Är inte denna samma sak som den du länkar till?
http://www.ebay.co.uk/itm/IMPREZA-WRX-STI-2-0-EJ205-EJ20-LAMBDA-SENSOR-22641AA042-/300519719078#ht_1041wt_1037Är det nån av er som har en teori om vad som kan ha orsakat att lambdan pajar? (kan det enbart vara att den är gammal och har gjort sitt?)
15 maj, 2012 kl. 20:55 #242842Patrick P931
DeltagareDen främre är den i grenröret.
🙂
Patrick16 maj, 2012 kl. 03:38 #242828Christian S
DeltagareÄr inte denna samma sak som den du länkar till?
http://www.ebay.co.uk/itm/IMPREZA-WRX-STI-2-0-EJ205-EJ20-LAMBDA-SENSOR-22641AA042-/300519719078#ht_1041wt_1037det är samma nr på dom så det ska det vara;)
Den främre är den i grenröret.
🙂
Patricksåg det sen på bilden.
på min så sitter det ju bara 1 och den sitter efter turbon så jag antog att det va som på dom flesta bilar nämligen att det satt en där framför katten och sen en efter men det gjorde det tydligen inte:o16 maj, 2012 kl. 11:10 #242843Patrick P931
DeltagareNu har jag inte koll på just din modell men jag tror att Subaru har under en längre tid haft sina 2 sensorer placerade #1 i grenröret, #2 i downpipen efter turbon.
Är du säker på att du bara har 1?
16 maj, 2012 kl. 14:21 #242830Daniel666
DeltagareLagat den än??? 😉
16 maj, 2012 kl. 14:48 #242829Christian S
DeltagareNu har jag inte koll på just din modell men jag tror att Subaru har under en längre tid haft sina 2 sensorer placerade #1 i grenröret, #2 i downpipen efter turbon.
Är du säker på att du bara har 1?
ja det sitter bara 1 på old age imprezor (alltså tom MY00) 😉
på version 1-2 sitter den i grenröret.
på version 3-6 sitter den typ 1dm efter turbon i downpipen.16 maj, 2012 kl. 15:01 #242841Vince
KeymasterLagat den än??? 😉
Jadå….lambdan bytt, lampan släckt…bara o köra nu 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.