› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motorlampan lyser startar inte!
- Detta ämne har 15 svar, 4,946 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av
TypeR.
-
FörfattareInlägg
-
22 januari, 2013 kl. 20:37 #29845
Evergrey89
DeltagareNu är det så här att jag startade bilden utan problem för att jag skulle åka iväg en sväng till min bror. Då var det även -16 grader ute när jag startade bilen. Då lät jag den stå i ca 5-8min pga isbildning innanför vindrutan! Efter det åkte jag 1.5km och stängde av bilen.
Efter ungefär en timma skulle jag starta bilen igen och det lät som om den skulle starta på första försöket men det gjorde den inte, då vred jag kanske lite för hastigt andra gången och då skrapade det till! Då tänkte jag att det förmodligen var startmotorn, släppte nyckeln fort och vänta på tredje försöket.
Då vred jag tredje gången och väntade en liten stund och vred till läget vart soppapumpen går men hör inget och Check engine lampan lyser! Sedan försökte jag dum som jag är att starta bilen och det gör den ju inte! Bara startmotorn går runt!
Jag undrar nu ifall det kan vara soppapumpen som har gett upp eller kan det vara så att den inte går när check engine lampan lyser? Eller så har det blivit ett allvarligare problem? 🙁
Bilen som jag har är en Impreza Gt år 99, den är i originalutförade motormässigt förutom Nur Spec R system som jag har kört i 1,5år med. Snorkeln är även borttagen.
Bilen har gått 18700mil och det är snart dags för kamremsbyte.22 januari, 2013 kl. 21:38 #253176Mumin
DeltagareKan vara kamaxel givaren som gett upp? Men du får inga täcken på att den är nära på att tända? Testa startgas tänder den till så är det soppa pumpen. Händer inget med start gas har du annat problem. Lmm kanske lång söktes testa dra ut lmm kontakten och testa starta. Kan vara jord fel också men lite långsökt men värt att prova, ta start kabel lägg på minus pol sen jorda tex motorn.
23 januari, 2013 kl. 10:53 #253174FeA
DeltagareCE-lampan ska väl lysa med tändning på och motorn av?
23 januari, 2013 kl. 11:20 #253183pettsun
Deltagarejo motorlampan ska lysa med tändningen till. på vissa bilar slocknar den efter nån sec och på vissa slocknar den när bilen startats, vet ej hur det är på GT’n.
Testa losa soppa slangen och dra på tändigen och se om det kommer bränsle. kommer det inte bränsle så mät på bränslepumpen att den får spänning. då kan du konstatera att pumpen är paj.
Fungerar bränsle pumpen så kan det vara en bra början att kolla felkoder.
23 januari, 2013 kl. 11:28 #253177matte555
Deltagareom du inte redan gjort det så skulle du ta in och tina av bilen ordentligt, kan vara is i soppan någonstans
23 januari, 2013 kl. 12:04 #253180kleinis
Deltagaremin gt 99 gick 17800 sen dog pumpen (under färd) bilen sög bränsle själv men gilla inte högre ladd. något du kanske kände av den färden du åkte innan allt detta hände ?
23 januari, 2013 kl. 17:58 #253184Evergrey89
DeltagareTack för alla bra tips! Dock har jag inge varmgarage jag kan bogsera bilen till. Har ett renoveringsprojekt i det ända garaget jag har. 🙁 Sedan är det så pass kallt nu så det går ju knppt jobba med bilar i denna kyla. -20 Annars kunde man ju göra något själv. Men dock behöver jag bilen så fort som möjligt, då den behövs till jobbet ibland. Har dock försökt med minus polen mot motorn men händer inget! Bara startmotorn som går runt som vanligt.
Fick ett tips av en kompis att det även kan vara tändstiften som har sotat igen eller fått för mycket soppa pga kylan.
Ringde även till Öbabs verkstad i Örebro och fråga lite vad det kunde vara, men han gav inget bra svar. Sedan sa han jag skulle komma med bilen till dom. Men dom kunde tydligen inte koppla in en dator i en så gammal bil! Kunde heller inte kolla felkoder, låter lite konstigt tycker jag! :confused: :S Sedan fråga jag vad det skulle kosta med en felsökning då!
Det skulle kosta 1300kr/h för en felsökning. Låter lite väl dyrt tycker jag. Frågade inge mer efter det och lade på luren. Har dock 6mil till Örebro så har ingen lust med att bogsera bilen dit heller.Efter det kolla jag med en lokal mindre verkstad. Där kunde dom nämligen koppla in en dator och kolla felkoder för endast 270kr! Felsökning efter det skulle gå på deras vanliga timlön som inte är mycket eftersom jag har lämnat in andra bilar där.
Så jag får bogsera bilen till verkstaden imorgon.
Återkommer vad det blir för svar efter felsökningen.23 januari, 2013 kl. 18:36 #253173Mats
DeltagareKolla felkoderna själv först?
http://www.saxonfields.freeserve.co.uk/Scooby%20Page/ECU%20Diag%20Page.htm
23 januari, 2013 kl. 19:29 #253178matte555
Deltagarenågon i din närhet måste väl endå ha ett varmgarage att låna ut i typ 12h, betydligt billigare att prova än att lämna in bilen på verkstad.
sen tror jag inte att några unversal obd testare fungerar speciellt bra på gammla subaru bilar så ska du kolla felkoder utan subarus egna dator är det lättast att göra det med guiden mats länkade till.
23 januari, 2013 kl. 20:31 #253185Evergrey89
DeltagareDet är så här att alla som jag känner som har varmgarage här i närheten har ett större projekt på g. Dvs mycket saker i garaget bilar, delar etc.
Det enda garaget jag kan låna för tillfället är min morbrors garage. Men detta garage ligger mitt ute i skogen 22km ifrån vart bilen står. Blir nog inte kul med bogsering med frusen ruta stup i kvarten.
Sedan att bilen står 2km från verkstaden nu så blir allt mycket lättare med att bogsera bilen dit för en felsökning med deras utrustning för endast 270kr. Detta är även en auktoriserad verkstad för Vw, Skoda, Ford och etc. Tror även det blir billigare att kolla vad som är felet med detta alternativet, då jag knappt förstår guiden som är länkad. Säkert skit lätt för någon annan!
Jag kan förmodligen lösa problemet själv efter att jag vet vart felet sitter!
23 januari, 2013 kl. 21:31 #253182Igge
DeltagareVar bor herrn? 🙂
Kanske är någon här som kan ställa upp[Tapatalk]
24 januari, 2013 kl. 17:25 #253186Evergrey89
DeltagareBor i Laxå men bilen starta idag! 🙂 Vet dock inte vad problemet var! Så nu har jag lämnat den på verkstad så dom kan kolla med dator ifall dom hittar något roligt. Förmodligen blev den sur efter tredje startförsöket och fick för mycket soppa, var ju jävligt kallt med! Men jag återkommer med resultatet senare.
24 januari, 2013 kl. 18:10 #253179matte555
Deltagarejo för bensinen försvinner ju av sig själv om den blev sur tidigare, isf borde den ha misstänt och rykit svart som en gammal merca diesel när den väl startade…tror fortfarande att det frös någonstans, hade det varit min bil hade jag hällt i en flaska med något sånt här http://www.redlineoil.se/tillsatser/bransletillsatser/bensin/waterremoverantifreeze och tankat full tank. 🙂
24 januari, 2013 kl. 19:07 #253187Evergrey89
DeltagareResultatet
AVLÄST + RADERADE FELKODER
TRE FEL INDIKERADE
LUFTMASSEMÄTARE AVBROTT/KORTSLUTNING
STARTSIGNAL KL 50 AVBROTT KORTSLUTNING
EEPROM FEL(MOTORSTYRNING)Kan vara därför den inte starta?
Vad tycker ni jag borde göra åt detta? Byta Luftmassemätare?
EEPROM är det någon relä eller säkring kanske? Bara en gissning.24 januari, 2013 kl. 19:25 #253175.zip
DeltagareLäser man bara felkoderna så låter det som en rejäl kortslutning någonstans. Har du en skalad 63 amp kabel liggandes i bilen? 😉
EEPROM har med ECU’n att göra. Något med minnet om jag inte missminner mig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.