SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Motorlampan tänds när jag varvar ur motorn

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    GrizzlyBear
    Deltagare

För tredje gången i år så har motorlampan tänds i bilen. Vid samtliga tillfällen har har jag varvat ur motorn till 6000rpm på 3:ans växel för att sedan peta i 5:an och hålla jämn fart. Efter några sekunder så tänds motorlampan. Bilen går som vanligt. Märker absolut ingen skillnad.
      Har inte kunnat åka till verkstan idag men de två andra gångerna har felkoden visat att lambdan tyckt att den gått för snålt. Dock är det en kod i minnet, inget problem som är konstant alltså. Bara just när jag varvat till 6000rpm eller mer.
      Verkstaden släcker lampan och säger att jag ska köra vidare och se om den tänds igen. Det gör den, om jag varvar bilen vilket inte händer så jätteofta, varpå det är ca 2mån sen den tändes sist. Dessförinnan var det 3mån sedan.

Så, är det bara att byta lambdan (2000kr + arb.) eller är det något annat som är värt att kolla?
      Bilen är en MY02 2.5RS

Idéer mottages tacksamt 🙂

FeA
      Deltagare

Är det bara under uppvärmningsfasen, eller när den precis när den har fått arb.temp.?

Det ”problemet” har jag på min med. Det var en felkod på lamdan då, så jag böt den. Men CE-lampan tändes ändå (händer ca 2-3ggr per år, och BARA när bilen precis har fått arb.temp.)

Har kollat med Subaruverkstan, och han sa att det inte var någon fara om det är så pass sällan den tänds, men att jag skulle komma tillbaka om det blev värre (alltså om lampan tänds ofta).

GrizzlyBear
        Deltagare

Första och andra gången hade tempmätaren gått upp till normaltemp några minuter innan den tänds. Nu hade jag kört 1,5mil, varit inne i en affär ca 30min och sedan när jag åkte hem igen så tändes den. Den borde med andra ord varit uppe i arbetstemp sedan länge då.

Tolle
          Deltagare

lampan tands vel i princip bara om lambdan eller LMM e paj!

Putte GT
            Deltagare

På min bil var det Knack-sensorn som spökade så den fick jag byta. Det hände oxå oftast när motorn nådde arbetstemp, men även när jag kört långt i bland.

GrizzlyBear
              Deltagare

>lampan tands vel i princip bara om lambdan eller LMM e paj!

Lite fler saker än så måste den väl ha koll på…?

>På min bil var det Knack-sensorn som spökade så den fick jag byta. Det >hände oxå oftast när motorn nådde arbetstemp, men även när jag kört >långt i bland.

Jo, men eftersom felkoden säger att det är lambdan så är det väl den som haft synpunkter.
                Det jag undrar lite är, lambdan sitter ju där av en anledning och inte bara för att gå söder 😉 Om man antar att den har rätt och att motorn verkligen gick snålt innan lampan tändes, vad kan det bero på?

En tanke som slog mig är att bränslefiltret kanske inte flödar som det ska och därmed sänker trycket. Är snart dags för byte av det, men jag bytte det redan nu. Får se om det gör någon skillnad…

Lampan slocknade iaf självmant dagen efter den tändes. Tidigare gånger har jag blivit tvungen att besöka verkstaden för att få den släckt…
                Det brukar ju gå några månader mellan gångerna så jag får se i höst om den tänds igen.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.