Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    kribbe
    Deltagare

Detta är då en legacy -91 2.2 liters motor.
      Den går som framhjulsdriven folkracebil.

Det som hände var att precis när jag hade kört över mållinjen och släppte gaspedalen på tredje varvet så tvärdog bilen.
      Sen dess har jag inte kunnat starta den.
      det verkar som om allt i motorn är helt (kamrem, vevaxel osv)

startmotorn går och snurrar motorn (så den är ej sönder)
      snurrar jag på remskivan som sitter på vevaxeln så verkar allt röra sig normalt.
      Spännhjul och dylikt till kamrem är helt och verkar inte ha kuggat över

Någon som har ett tips på vad felet kan vara. Alla synpunkter är välkommna

Timzzon
      Deltagare

Får den soppa o gnista?
        Kolla också så kamremmen står rätt, kuggade över på min turbo o då gick den bara när den va kall (ca 1-2 min) innan den dog. Kanske beter sig annorlunda på sugis motorn.

kribbe
        Deltagare

Får den soppa o gnista?
          Kolla också så kamremmen står rätt, kuggade över på min turbo o då gick den bara när den va kall (ca 1-2 min) innan den dog. Kanske beter sig annorlunda på sugis motorn.

jag tror att remmen står rätt. Skyddskåpan har alltid varit på så där kommer ju inte in något skit som kan få den att kugga över men jag ska dubbelkolla så att alla pilar står på rätt håll på dreven.

stiften är blöta när man tar ut dom och lucktar bensin. har då testat att sätta i torra stift. jag har däremot inte kollat om där är något redigt bränsletryck än.

där kommer ju någon liten gnista vad jag kunde se när man tar en tändkabel och sätter ett stift ioch kör startmotorn. och strobelampan (tändinställningslampa) blinkar när man har den över en tändkabel.

kribbe
          Deltagare

ska pilarna på dreven till kamaxlar och vevaxel peka på exakt samma håll?

Timzzon
            Deltagare

Inte riktigt, finns hack man ska gå efter. Den på veven kan vara lite svår att se men den finns där.

kribbe
              Deltagare

Tackar. hittade dom hacken 🙂 kamremmen står rätt då.

kribbe
                Deltagare

info som kanske hjälper. fick reda på av en subarumekaniker att komptest ska vissa 5 kilo när man kör på startmotorn.
                  Mätaren rör sig knappt till 1 kilo på alla utom en där den inte rör sig alls. Där är inget nämnvärt glapp i ventilerna så dom verkar hela.

Dubbelkollade kamremmen igen den verkar stå rätt….men hur mycket felmarginal är där på markeringarna. om veven och ena kammen är exakt rätt så pekar den sista ett par millimeter fel, men inte så mycket så att det skulle vara en hel tand fel

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.