SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Motorn dör vid nedväxling till tvåan

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    GDB2003
    Deltagare

Har haft en del episoder med att motorn dött vid inbromsning framför trafikljus 😡

Har nu klurat ut att detta endast sker när jag växlar ned till tvåans växel. Från 4:an till 3:an går det bra, men sedan från 3:an till 2:an så dör motorn (ibland).

Det verkar hända när motorn får bromsa, dvs. det händer inte om jag kör långsamt i jämn fart på 3:an och går ned på 2:an, -utan det händer när jag går ned från hög till låg hastighet.

Kanske intressant i sammanhanget är att det finns ett motstånd i växelspaken om jag ligger i ”högre” hastighet och vill växla ned till tvåan snabbt. Har inte noterat något liknande på andra bilar jag kört…

Har provat följande:
      1.) Bytt från öppen till orginal dump.
      2.) Sprayat startspray över vakuumslangarna i hopp om att finna läckor.

Patrick P931
      Deltagare

Logga och se hur t.ex. lambda är då den dör.

Har du ändrat i några mappar?

🙂

GDB2003
        Deltagare

Logga och se hur t.ex. lambda är då den dör.

Har du ändrat i några mappar?

🙂

Tjena!
          Har fortfarande problem med ODB2-porten. Måste lösa det innan jag kan logga. Samma mapp som tidigare.

Mumin
          Deltagare

Provat att nolla ecun?! Min gt hade liknade problem nollade ecun och efter det har det fungerat.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Puggen
            Deltagare

Dålig jord? Kortis?

Nu vet jag inte hur mycket det motorbromsar, men glappande jordkontakt eller någon glappande kontakt som rycker till vid motorbroms då motorn kanske hoppar till/rycker till för mycket.

Händer det vid kraftigt gaspådrag?

Några felkoder?

GDB2003
              Deltagare

Dålig jord? Kortis?

Nu vet jag inte hur mycket det motorbromsar, men glappande jordkontakt eller någon glappande kontakt som rycker till vid motorbroms då motorn kanske hoppar till/rycker till för mycket.

Händer det vid kraftigt gaspådrag?

Några felkoder?

Skall kolla jordningarna men verkar mindre troligt då detta händer på en specifik växel.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.