SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Motorn knackar? Hjälp!!!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2810
    Robban25
    Deltagare

      Idag hörde jag plötsligt att motorn började knacka.
      Körde direkt in till sidan för att lyssna var det kom ifrån.
      Vad jag kan höra så låter det från vänster topp om man står framför bilen.
      Låter mest vid 3000rpm, ett knackande som ökar med varvtalet.
      Någon som vet vad det kan vara eller har haft liknande problem.
      Det sitter ett Bosch oljefilter i den som verkstaden som gjorde servicen satte i. Jag har dålig erfarenhet av dessa filter, men vet ej om det kan vara filtret som orsakat problemet.

      #54877
      Ante_J
      Deltagare

        Ja det är med sympati jag säger detta.
        Risken är stor att du har råkat ut för ett motorhaveri.

        Kör inte bilen mer, kolla först hur mycket olja det är i bilen för att utesluta verkstadens oljebyte, för lite olja=deras fel.

        Har du en kompmätare så använd den, dock är det lite pilligt att komma åt men det kan det vara värt.
        Har du ingen kompmätare så töm bilen på oljan och sila oljan för att se om det finns alu-bitar i den.
        Plocka sedan ned oljetråget och kika om du hittar några alubitar där, försök även kika upp mot kolvarna för att se om du hittar små ”hackmärken” på nån stake. Du måste även ta bort skvalpskyddet i tråget för att kunna se underdelen av kolvarna.

        Om du inte hittar alubitar eller nån blästrad stake så skulle jag tro att den har skurit på vevlagrena 🙁

        Jag hoppas jag har fel! 😐

        /Andreas

        #54874
        Lefty
        Deltagare

          Men vänta nu… köpte du inte bilen nyss ?

          Om det nu är så illa ska du ju kontakta handlaren direkt!

          #54857
          Robban25
          Deltagare

            Har kontaktat handlaren och verkstaden som servade bilen är på väg ner för att hämta den på släp.
            Så jäkla tradigt att vara utan bil bara.
            Har lyssnat lite mer nu och har kommit fram till att det inte låter från vänster topp utan från motorn. Jäkligt svårt att lokalisera ljudet, men det låter som vevlagerras!
            ;(

            #54858
            Robban25
            Deltagare

              Detta som han skriver stämmer precis in på min motor.
              http://bbs.scoobynet.co.uk/showthread.php?t=388903

              #54859
              Robban25
              Deltagare

                Ringde mekaren som har bilen nyss och frågade hur det gick. Han jobbade tydligen övertid.
                Han påstår att ljudet kommer från lyftarna p.ga att han hällde i helsyntetolja när han gjorde 10k mila servicen. Detta skulle ha gjort att avlagringar lösts upp vilket medför detta ljudet.
                Jag tycker inte att detta låter speciellt trovärdigt.
                Han hade även snackat med en kille på Prospeed som han känner som sagt samma sak.
                Har wrx’erna problem med lyftarna? Kan lyftarna medföra ett knackande ljud när man varvar ca: 2000rpm och uppåt?
                Har dålig erfarenhet av hydrauliska lyftare då jag mest mekat Honda innan.

                #54860
                Robban25
                Deltagare

                  En annan sak jag kom på var att när jag kollade oljan igår så va den långt över översta hålet på stickan. Ända upp till där stickan vrider sig.
                  Kan detta ha något med ljudet att göra?

                  #54861
                  Robban25
                  Deltagare

                    Verkligen ingen som har några bra förslag på vad det kan vara?

                    #54855
                    christopher
                    Deltagare

                      >En annan sak jag kom på var att när jag kollade oljan igår så
                      >va den långt över översta hålet på stickan. Ända upp till där
                      >stickan vrider sig.
                      >Kan detta ha något med ljudet att göra?

                      Var motorn kall när du mätte oljan?
                      /
                      fraSSe

                      #54864
                      Robban25
                      Deltagare

                        Jo jag hoppas verkligen det. Det hade ju bara gått 3 dagar sen jag köpte bilen och jag har endast kört den hem från bilfirman och till o från jobbet. Inte många mil alls alltså.
                        Sitter just nu och letar efter bilder på en delad wrx motor, inte särskilt lätt att hitta.
                        Någon som har en bra länk?

                        #54878
                        Ante_J
                        Deltagare

                          Nej det sitter inte Hydraliska lyftare i en wrx 01`. Endast Legacy Turbo MY92-94 och Impreza GT MY94-96 har det, Subaru gick ifrån det p.g.a problemen med dom.

                          Det är kvalificerat nonsens att ett oljebyte kommer att få bort ditt knackande, been there done that…

                          Men hur som helst, ta inte tillbaka bilen föränns den är lagad, garanterat är det vevlagrena eller så har bitar från nån kolv-hals släppt (det hände mig).
                          Jag hade ett knackande som inte hördes på tomgång men som ökade med varvtalet.

                          Men be han göra som jag beskrev i mitt första inlägg, töm oljan och sila den, ned med tråget kolla, kika sedan på stakar och undersidan på kolvarna.

                          #54865
                          Robban25
                          Deltagare

                            Tycker också att det låter som lagerknack men jag ska låta honom bara byta oljan så får han själv se.
                            Så jäkla trist att behöva vara utan bilen så länge. Men men jag får köra min gamla inbytesbil igen hehe.
                            Ska säga till honom att kolla oljan och under tråget.

                            Jag fattar dock inte hur detta kan hända på en motor som är så ny.
                            Visst den har rullat 10000mil men den är helt original.
                            Jag vet att den mestadels har gått långa sträckor och inte så mkt buskörning.
                            Fattar inte heller varför den rasar när jag fick tag i den. Jag hade ju inte ens börjat köra hårt med den. Bara till och från jobb.
                            Det måste ju bero på en dåligt utförd service. Säkert det jäkla Bosch oljefiltret som ställt till det. Hata Bosch!!!

                            #54866
                            Robban25
                            Deltagare

                              Om det skulle vara lagerras, borde inte oljetryckslampan börjat lysa då?

                              Visar här en bild på oljestickan:
                              http://www.scoobymods.com/forums/attachment.php?attachmentid=1897

                              När jag kollade min olja dagen innan knackandet började så va där olja ända upp förbi det lilla hacket i stickan. Detta kan inte vara bra! Eller?

                              #54867
                              Robban25
                              Deltagare

                                >Om det skulle vara lagerras, borde inte oljetryckslampan
                                >börjat lysa då?
                                >
                                >Visar här en bild på oljestickan:
                                >http://www.scoobymods.com/forums/attachment.php?attachmentid=1897
                                >
                                >När jag kollade min olja dagen innan knackandet började så va
                                >där olja ända upp förbi det lilla hacket i stickan. Detta kan
                                >inte vara bra! Eller?

                                Är det verkligen ingen som kan svara på detta??

                                #54868
                                Robban25
                                Deltagare

                                  Detta läste jag precis på ScoobyNet.
                                  Skrivet av David som jobbar på någon firma som mekar Subaru.

                                  qoute:Correct

                                  It is dangerous to overfill a Subaru by any great amount, the oil gets in the capillaries for the Turbo boost duty valve or whatever it’s called and the boost valve won’t work properly, the engine goes pop, then you ring me.

                                  It’s been said on here many times before.

                                  David API
                                  end of quote.

                                  Någon som vet exakt vad detta innebär?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.