› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motorn knackar? Hjälp!!!
- Detta ämne har 34 svar, 6,777 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 4 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
4 mars, 2005 kl. 15:27 #2810
Robban25
DeltagareIdag hörde jag plötsligt att motorn började knacka.
Körde direkt in till sidan för att lyssna var det kom ifrån.
Vad jag kan höra så låter det från vänster topp om man står framför bilen.
Låter mest vid 3000rpm, ett knackande som ökar med varvtalet.
Någon som vet vad det kan vara eller har haft liknande problem.
Det sitter ett Bosch oljefilter i den som verkstaden som gjorde servicen satte i. Jag har dålig erfarenhet av dessa filter, men vet ej om det kan vara filtret som orsakat problemet.4 mars, 2005 kl. 16:40 #54877Ante_J
DeltagareJa det är med sympati jag säger detta.
Risken är stor att du har råkat ut för ett motorhaveri.Kör inte bilen mer, kolla först hur mycket olja det är i bilen för att utesluta verkstadens oljebyte, för lite olja=deras fel.
Har du en kompmätare så använd den, dock är det lite pilligt att komma åt men det kan det vara värt.
Har du ingen kompmätare så töm bilen på oljan och sila oljan för att se om det finns alu-bitar i den.
Plocka sedan ned oljetråget och kika om du hittar några alubitar där, försök även kika upp mot kolvarna för att se om du hittar små ”hackmärken” på nån stake. Du måste även ta bort skvalpskyddet i tråget för att kunna se underdelen av kolvarna.Om du inte hittar alubitar eller nån blästrad stake så skulle jag tro att den har skurit på vevlagrena 🙁
Jag hoppas jag har fel! 😐
/Andreas
4 mars, 2005 kl. 16:43 #54874Lefty
DeltagareMen vänta nu… köpte du inte bilen nyss ?
Om det nu är så illa ska du ju kontakta handlaren direkt!
4 mars, 2005 kl. 16:46 #54857Robban25
DeltagareHar kontaktat handlaren och verkstaden som servade bilen är på väg ner för att hämta den på släp.
Så jäkla tradigt att vara utan bil bara.
Har lyssnat lite mer nu och har kommit fram till att det inte låter från vänster topp utan från motorn. Jäkligt svårt att lokalisera ljudet, men det låter som vevlagerras!
;(4 mars, 2005 kl. 16:56 #54858Robban25
DeltagareDetta som han skriver stämmer precis in på min motor.
http://bbs.scoobynet.co.uk/showthread.php?t=3889034 mars, 2005 kl. 21:07 #54859Robban25
DeltagareRingde mekaren som har bilen nyss och frågade hur det gick. Han jobbade tydligen övertid.
Han påstår att ljudet kommer från lyftarna p.ga att han hällde i helsyntetolja när han gjorde 10k mila servicen. Detta skulle ha gjort att avlagringar lösts upp vilket medför detta ljudet.
Jag tycker inte att detta låter speciellt trovärdigt.
Han hade även snackat med en kille på Prospeed som han känner som sagt samma sak.
Har wrx’erna problem med lyftarna? Kan lyftarna medföra ett knackande ljud när man varvar ca: 2000rpm och uppåt?
Har dålig erfarenhet av hydrauliska lyftare då jag mest mekat Honda innan.4 mars, 2005 kl. 21:38 #54860Robban25
DeltagareEn annan sak jag kom på var att när jag kollade oljan igår så va den långt över översta hålet på stickan. Ända upp till där stickan vrider sig.
Kan detta ha något med ljudet att göra?5 mars, 2005 kl. 10:07 #54861Robban25
DeltagareVerkligen ingen som har några bra förslag på vad det kan vara?
5 mars, 2005 kl. 10:25 #54855christopher
Deltagare>En annan sak jag kom på var att när jag kollade oljan igår så
>va den långt över översta hålet på stickan. Ända upp till där
>stickan vrider sig.
>Kan detta ha något med ljudet att göra?Var motorn kall när du mätte oljan?
/
fraSSe5 mars, 2005 kl. 13:00 #54864Robban25
DeltagareJo jag hoppas verkligen det. Det hade ju bara gått 3 dagar sen jag köpte bilen och jag har endast kört den hem från bilfirman och till o från jobbet. Inte många mil alls alltså.
Sitter just nu och letar efter bilder på en delad wrx motor, inte särskilt lätt att hitta.
Någon som har en bra länk?5 mars, 2005 kl. 16:13 #54878Ante_J
DeltagareNej det sitter inte Hydraliska lyftare i en wrx 01`. Endast Legacy Turbo MY92-94 och Impreza GT MY94-96 har det, Subaru gick ifrån det p.g.a problemen med dom.
Det är kvalificerat nonsens att ett oljebyte kommer att få bort ditt knackande, been there done that…
Men hur som helst, ta inte tillbaka bilen föränns den är lagad, garanterat är det vevlagrena eller så har bitar från nån kolv-hals släppt (det hände mig).
Jag hade ett knackande som inte hördes på tomgång men som ökade med varvtalet.Men be han göra som jag beskrev i mitt första inlägg, töm oljan och sila den, ned med tråget kolla, kika sedan på stakar och undersidan på kolvarna.
5 mars, 2005 kl. 21:08 #54865Robban25
DeltagareTycker också att det låter som lagerknack men jag ska låta honom bara byta oljan så får han själv se.
Så jäkla trist att behöva vara utan bilen så länge. Men men jag får köra min gamla inbytesbil igen hehe.
Ska säga till honom att kolla oljan och under tråget.Jag fattar dock inte hur detta kan hända på en motor som är så ny.
Visst den har rullat 10000mil men den är helt original.
Jag vet att den mestadels har gått långa sträckor och inte så mkt buskörning.
Fattar inte heller varför den rasar när jag fick tag i den. Jag hade ju inte ens börjat köra hårt med den. Bara till och från jobb.
Det måste ju bero på en dåligt utförd service. Säkert det jäkla Bosch oljefiltret som ställt till det. Hata Bosch!!!5 mars, 2005 kl. 21:28 #54866Robban25
DeltagareOm det skulle vara lagerras, borde inte oljetryckslampan börjat lysa då?
Visar här en bild på oljestickan:
http://www.scoobymods.com/forums/attachment.php?attachmentid=1897När jag kollade min olja dagen innan knackandet började så va där olja ända upp förbi det lilla hacket i stickan. Detta kan inte vara bra! Eller?
6 mars, 2005 kl. 18:38 #54867Robban25
Deltagare>Om det skulle vara lagerras, borde inte oljetryckslampan
>börjat lysa då?
>
>Visar här en bild på oljestickan:
>http://www.scoobymods.com/forums/attachment.php?attachmentid=1897
>
>När jag kollade min olja dagen innan knackandet började så va
>där olja ända upp förbi det lilla hacket i stickan. Detta kan
>inte vara bra! Eller?Är det verkligen ingen som kan svara på detta??
6 mars, 2005 kl. 19:59 #54868Robban25
DeltagareDetta läste jag precis på ScoobyNet.
Skrivet av David som jobbar på någon firma som mekar Subaru.qoute:Correct
It is dangerous to overfill a Subaru by any great amount, the oil gets in the capillaries for the Turbo boost duty valve or whatever it’s called and the boost valve won’t work properly, the engine goes pop, then you ring me.
It’s been said on here many times before.
David API
end of quote.Någon som vet exakt vad detta innebär?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.