SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Motorn knackar? Hjälp!!!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Författare
    Kvarnis
    Deltagare

att om du överfyler olja så sätter det igen laddtrycksstyrnin g som kan leda till höga laddtryck, fast då måste det i terin även sätta igen Fc, annars så kommer man snart att åka in i rutan så att säga,
      men visst är det möjligt,
      stärsta problemet jag set är att man skuter utt mer ur vevhus ventilationen, iom så spikar motrn lättare och vid hårdkörning så lär ett ras kunna ligga runt hörnet…

Robban25
      Deltagare

Ok, men då är det inte det eftersom motorn laddade sämre på högre varv än på lägre innan det hände.
        Verkar som att det är en kolv som gått.

gotte51
        Deltagare

samma här. nyfiken!! hoppas det gått bra!!!!!!!

Robban25
          Deltagare

Hehe, kul att ni är nyfikna!

Det har gått bra såhär långt. Efter att motorn började knacka så blev bilen hämtad av killen som nyligen servat den. Han lyckades troligen hitta felet med hjälp av en kille som jobbat på Prospeed tidigare. Han menade på att det var en kolv som pajjat.
            När Häggenäs fick reda på detta fick dom tänka lite på olika alternativ som fanns. Antingen låta någon renovera min motor eller hitta en annan.
            Ganska snart hittades en 03 motor som rullat 3000mil. Häggenäs bestämde sig för att lägga i denna motorn i min bil istället för att renovera min motor vilket jag är glad för 🙂
            När detta hade bestämts så tog det några dagar innan bilen förflyttades till killen som jobbat på Prospeed. Han skulle nämligen lägga i den nya motorn.
            Idag körde jag förbi firman där motorbytet skulle ske. Glad blev jag när jag såg att bilen stod på gården och min gamla motor va urplockad. 🙂

Så nu väntar jag bara på att den nya motorn ska i, sen får jag äntligen köra Subaru igen. Längtar som saaaaataaaan!!!! :9

Robban25
            Deltagare

Jo jag är väldigt tacksam att dom ställer upp. Men jag tror nog att en bilfirma måste göra det när bilen rasar 3 dagar senare. Det hade ju varit skillnad om det hänt efter ett halvår.

Pasi_k
              Deltagare

Jo det är ju sant.
                Men bra att du slapp lägga några pengar..
                Finns ju vissa firmor som gör det.
                Bara hoppas du inte får fler beskymmer med din bara..

Robban25
                Deltagare

Sådärja äntligen….

Lite bakis var man idag så det blev en lugn förmiddag på soffan.
                  Vid 16 tiden va man kapabel till att köra bil igen så jag åkte förbi firman där min bil står. Grindarna stod öppna så jag traskade in och knackade på. Efter en stund öppnades en port och killen som gjort vid min bil mötte mig.
                  Bilen är färdig nu sa han! YES.. Äntligen tänkte jag och sken upp som en sol.
                  Han hade tydligen haft ett helsike idag efter uppstart då original dp inte ville sluta tätt mot turbon. Så han fick ta sin egen dp och sätta på istället. Konstigt nog hade anslutningsytan blivit skev på min dp. Skummt?
                  Han berättade också att topparna från hans -03’a inte passade rakt av på min -01’a så mina toppar hade han skickat på renovering. Så nu är dom som nya!
                  Bestämde att jag skulle återkomma vid 19.00 för att hämta bilen. Han ville först provköra den för att se så allting va som det skulle.

Så jag fick åka hem igen och käka lite middag sålänge.
                  Klockan sju ringde jag och fick höra att allting såg bra ut så jag kunde komma och hämta den.
                  Fick nyckeln och startade upp bilen. Vilket ljud, vilken känsla och vilken bil. Som jag har saknat den. Dessa 2 veckor har varit riktigt jobbiga. Skönt att det är över.
                  Så nu har man en bil med 03’ans motor som rullat 3000mil! Gött.

Blocken
                  Deltagare

>Fick nyckeln och startade upp bilen. Vilket ljud, vilken
                    >känsla och vilken bil. Som jag har saknat den. Dessa 2 veckor
                    >har varit riktigt jobbiga. Skönt att det är över.
                    >Så nu har man en bil med 03’ans motor som rullat 3000mil!
                    >Gött.

HÄRLIGT! En klapp på axeln till meken och firman! 🙂

/AB

Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif

Lefty
                    Deltagare

Gött nu äre ba o gasa 🙂

gotte51
                      Deltagare

Gratulerar!!

down_the_drain
                        Deltagare

Kalas!! Då syns vi på nästa träff alltså? 😉

/P

Robban25
                          Deltagare

Det beror på var den kommer att vara.

Manor
                            Deltagare

Grattis, det låter som om du gjorde en bra affär. Det verkar vara en bussig firma som ställer upp för sina kunder. De ska de ha eloge för :).

Lycka till med den nya motorn.

mvh Mats N

Manor
                              Deltagare

Jag är också nyfiken på vad som hänt?

mvh Mats N

Manor
                                Deltagare

Hej !

Det sitter inga hydraliska lyftare i min GT -99…och jag är tveksam till att Subaru har gått tillbaka till dem på WRX:en. Enligt vad jag har förstått så satt det hydralista lyftare på årsmodellerna innan -97, men helt säker är jag inte.

Det är inte bra att överfylla Imprezan med olja, och oljan ska också vara av en typ som är lite trögflytande när det är kallt. SAE 10-40 rekommenderas i handboken.

Du ska väl verkligen ha maximal otur om det är ”big end” problemet. Jag vet ju inte riktigt hur din motor låter, men var det ett knackande eller tickande ljud?

Hur som helst så är det ju någon som kollar den nu, och han lär säkert hitta felet. Lycka till och hoppas att du får tillbaka den snart.

mvh Mats N

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.