SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Motorn tar vatten.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    nossnoJ
    Deltagare

Var ute och körde lite här om dagen och när jag kollade ner på instrumenten så stod tempen på Max. Stängde av motorn och insåg att det inte fanns en droppe vatten i hela kylarsystemet.

Fyllde på vatten och åkte till närmaste mack. (ca 1km)

Väl på macken fyllde jag upp hela systemet och startade upp igen. Då inga problem. Fick tryck i systemet och kunde utesluta att någon slang var trasig.
      När jag stod och kollade så såg jag att det var lite fuktigt i avgassystemet och att det ”sprutat” ut på backen. Det kom förbi en kille som jobbar på Meka och han trodde att topplockspackningen hade gått men att det var inga problem att ta sig hem. Körde försiktigt hem och kollade allt igen och då fanns allt vatten kvar. Kollade oljan och den var ren och fin.

Var ute och körde dagen efter fast lite hårdare och då tog den lite vatten igen inte alls lika mycket men ca en halv liter. Kollade oljan igen och den var fortfarande ren och fin.

Vad kan man utesluta?
      Kan man trycktesta? Vart?

Någon som varit med om liknande eller kan tänka sig vad det är för fel??

Fricke.w
      Deltagare

Ja de behöver ju inte nödvändigt vis vara så att de blir vatten i oljan om topp packningen går, de beror ju helt på vart du får brot på den.
        Men behöver ju inte heller för den delen vara topp packningen, ja menar om den tog en halv liter vid lite hårdare körning, borde de ha sett ut som en rök maskin bakom dig 🙂 och de gjorde de vell inte förmodar jag?
        Kan ju lik väll vara packningen till vatten pumpen, något litet hål i en slang, har varit med om för att de inte läcker när bilen inte är riktigt varm, utan att de börjar när du får höga tryck i systemet av värmen.
        Vet inte hur de ser ut i en turbo om de är nå tätningar till vatten sidan, men kan ju även vara där den läcker?
        Mit tips till dig får nog bli att gå över alla slangar och känna om dom är fuktiga eller blöta någon stans, kolla runt turbon, vatten pump mm mm, innan du lyfter ur någon motor.

Fricke.w
        Deltagare

Får du bubblor i tryck kärlet föresten?

nossnoJ
          Deltagare

Nä inte redigt. När jag har fått upp tryck så ser man bara att vattnet går runt. Kanske lite skum på toppen bara eller hur man ska beskriva.

nossnoJ
            Deltagare

Ingen rökmaskin.
              Man tycker ju att när jag fått upp tryck och en slang varit trasig borde jag ha sett de, man kan inte se något alls. Får nog ta en titt till när jag kommer hem.

Ja de behöver ju inte nödvändigt vis vara så att de blir vatten i oljan om topp packningen går, de beror ju helt på vart du får brot på den.
              Men behöver ju inte heller för den delen vara topp packningen, ja menar om den tog en halv liter vid lite hårdare körning, borde de ha sett ut som en rök maskin bakom dig 🙂 och de gjorde de vell inte förmodar jag?
              Kan ju lik väll vara packningen till vatten pumpen, något litet hål i en slang, har varit med om för att de inte läcker när bilen inte är riktigt varm, utan att de börjar när du får höga tryck i systemet av värmen.
              Vet inte hur de ser ut i en turbo om de är nå tätningar till vatten sidan, men kan ju även vara där den läcker?
              Mit tips till dig får nog bli att gå över alla slangar och känna om dom är fuktiga eller blöta någon stans, kolla runt turbon, vatten pump mm mm, innan du lyfter ur någon motor.

nossnoJ
              Deltagare

Tycker jag har kollar överallt men när du säger det så kom det ånga från vänster sidan av toppen på kylaren första gången men inte efter. Skumt tycker jag iaf.

Kylargavlarna är ju klassiskt att dom spricker, eftersom dom är i plast.. Kollat där?

Starre
                Deltagare

Tycker jag har kollar överallt men när du säger det så kom det ånga från vänster sidan av toppen på kylaren första gången men inte efter. Skumt tycker jag iaf.

Min kylare gick sönder strax under utloppet på kylarn. Syntes inte så mycket i början. Och enbart efter man kört rätt friskt med bilen. Vart en ångstråle som tröck rakt ut. Så antingen ta loss kylaren och kolla ordentligt (om du nu inte redan gjort det) eller kör lite hårt med bilen och undersök igen.

Mumin
                  Deltagare

Jag hade läckage på min kylare dock bara när jag köre hårt med bilen.. körde jag lungt så var det inga problem. Kolla kylaren 🙂

nossnoJ
                    Deltagare

Hur mycket vågar man ligga på för att inte förstöra massa andra saker. Om det nu bara är kylaren som är felet?!?

nossnoJ
                      Deltagare

Tror jag lyckats lokalisera vart felet jan vara. Typ nere vid ventilen som det droppar vatten. Hoppas på lite torrare backe imorgon så man kan lägga sig under bilen och kolla lite närmre.

nossnoJ
                        Deltagare

har idag haft lite mer tid att kolla allt. Och det är som du säger att kylargaveln har spruckit.

finns det reservdelar till de eller måste man byta ut hela kylaren?

Kylargavlarna är ju klassiskt att dom spricker, eftersom dom är i plast.. Kollat där?

matte555
                          Deltagare

har idag haft lite mer tid att kolla allt. Och det är som du säger att kylargaveln har spruckit.

finns det reservdelar till de eller måste man byta ut hela kylaren?

Hehe ja kanel är ju en klassikt trick för att täta läckande kylare, även silvertejp lager det mesta 😀 Fungerar inget av det så får du nog byta till en fräsch kylare. 🙂

nossnoJ
                            Deltagare

Hehe ja kanel är ju en klassikt trick för att täta läckande kylare, även silvertejp lager det mesta 😀 Fungerar inget av det så får du nog byta till en fräsch kylare. 🙂

Tänkte att jag skulle skaffa en ny kylare ist. Har hittat alu.kylare på ebay.

Andersson
                              Deltagare

Är det inte ingefära man ska ha? Jag tätade en kylare med det problemet va bara att värmepaketet satt över huvudet i den maskinen så när det blev varmt luktade det pepparkakor i hytten.

nossnoJ
                                Deltagare

Är det inte ingefära man ska ha? Jag tätade en kylare med det problemet va bara att värmepaketet satt över huvudet i den maskinen så när det blev varmt luktade det pepparkakor i hytten.

Finns ju massa olika hemma kurer. Men det får bli en ny ist.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.