- Detta ämne har 52 svar, 10,375 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 7 månader sedan av Javiisst.
-
FörfattareInlägg
-
17 februari, 2006 kl. 13:50 #3219ChewieDeltagare
Har sökt och försökt läsa mig lite visare men blir inte riktigt klok 🙂 .
Var på Mekonomen och kollade efter ny olja till bilen. Tänkte vara lite kärleksfull mot den, 😀
Dom rekommenderade Castrol Performance 10-30 men hade ingen hemma, åkte till shell ( krita e bra ). Där har dom Shell Helix Super 10-40.
Fungerar detta lika bra? Shell ska vara en mineralolja enligt vad jag hittat här på forumet, hur e det med Castrol? Vet ej om den e syntet? Är det någon av dessa ni inte skulle hälla i bilen, Upplys mig!
E´ det någon skillnad i bränsleförbrukningen på dessa två?
Såg också en tråd om ett motorras så man blir ju lite nervig. Tänkte kolla med er SSIare därute 🙂 🙂
17 februari, 2006 kl. 13:57 #57167NiklasDeltagareOm du söker igen så hittar du många trådar om vilken olja du bör hälla i motorn.
Märke spelar egentligen minst roll, men vill du ha det bästa köper du MOTUL.
Angående viskositet så brukar man väl säga 5W40 på vinter och 10W50 eller 15W50 på sommaren för optimal prestanda men det går säkert att köra på 5W40 på sommaren om man inte tänker plöja runt banor varv efter varv. Den är ju tunnare vilket är bra på vinter då kylan gör oljan tjock och tjock olja i turbon är ajaj.
17 februari, 2006 kl. 14:12 #57153MatsDeltagareSom Alien skriver så är Motul the way to go om du vill ha det bästa. Klubben har en suverän sponsor också (http://www.veteranmotor.se) som säljer hela Motuls sortiment.
Men det viktigaste är nog att du byter oljan oftare än häller i det dyraste du hittar. Min gamla bil körde jag på Liqui Moly 10w60 helsyntet och bytte varje 500 mil. R:en lär nog få Motul 300v då jag känner att man vill skämma bort henne lite extra… :7
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg17 februari, 2006 kl. 14:32 #57160ChewieDeltagareDet är nog som du säger, många byten e att föredra aom sagt. När det gäller de olika värdena så e jag inte riktigt med. E ju datanörd 😉 .
Vad står dom olika värdena för?
Har ju lite ledigt idag och har då två varianter att välja på Castrol 5-30 eller Shell Helix 10-40. Prisskillnaden e en hundring ungefär så inget jag dör av!!!17 februari, 2006 kl. 14:37 #57168NiklasDeltagareDå hade jag kört på 10-40 som är en tjockare olja och som klarar högre temperaturer vilket kan vara bra under sommaren. Finns många som använder 5-40 olja på vintern så det är absolut inte en jättetjock olja. Frågan är varför man skall snåla på oljebytet som rör sig om några hundralappar hit och dit.
17 februari, 2006 kl. 14:42 #57155STIredDeltagareSjälv kör jag med motul competition 15/50 på sommarn… avställd för det mesta på vintern…
byter minst 1gång under sommarhalvåret dvs. kör max 700mil med samma olja. Dessutom byter jag en gång innan jag ställer av och sen igen när jag ställer på… blir många byten det… 😉17 februari, 2006 kl. 14:47 #57169NiklasDeltagareJo, det är en bra regel det där med 700 eller kanske ännu bättre 675 mil. Då blir det ju ett oljebyte mellan varje service eftersom serviceintervallet på Imprezan är 1250mil. För mig brukar det rimma ganska bra med hösten och våren vilket gör att det passar fint att hälla i “vinterolja” och “sommarolja”. Sen kan man ju byta ännu oftare på sommaren om bilen används aktivt, kostar ju oftast mindre än en tankning och tar mindre än en timme, varjefall om man har tillgång till en lyft.
17 februari, 2006 kl. 15:02 #57156STIredDeltagareDå blir det ju ett oljebyte mellan varje service eftersom serviceintervallet på Imprezan är 1250mil.
He he, oljan som verkstan häller i (får den gratis än så länge) brukar åka ut med en gång i stort sett, funkar bra för att skölja rent motorn 😀
Iofs kanske lite overkill hålla på så, men byta ofta är aldrig fel…
17 februari, 2006 kl. 15:07 #57161ChewieDeltagareJa, jag kör ju bilen året om så jag byter nog oftare, blir ju mest stadskörning i GBG med omnejd. Inte jätteofta jag brummar ut på motorvägarna och kör “fullt ös”. Så frågan e om kanske 10-40 olja ger mig lite dyrare bensinförbrukning så här års men samtidigt vill man ju att motorn ska må bra 🙂 🙂
17 februari, 2006 kl. 15:08 #57170NiklasDeltagareSTIred: Det beror väl helt på vilken olja som verkstan häller i. Om du är kräsen så tar du med din egen olja till verkstan och så var biffen löst. Har gjort så med bromsvätska en gång.
17 februari, 2006 kl. 15:34 #57157tendencyDeltagareEftersom det är en oljetråd igång igen kan jag passa på:
Till SSi ON ICE lär man väl inte slänga i en olja med viskositet 5/40 eftersom bilen
kommer köras hyfsat aktivt? Har en Biltemaolja i nu, för att pilen står avställd.17 februari, 2006 kl. 17:49 #57159BVS-RobbanDeltagareLite att tänka på ang. olja:
Viskositeten har ni ju redan pratat om och det är alltså vilken värmeintervall oljan har bäst smörjkapacitet. Mobil1 har en bra allround olja med viskositet 0w-50. Castrol har även en racingvariant mkt bra till bankörning om man inte har en rejäl oljekylare som klarar att hålla tempen på oljan. 10w-60
En sak till att tänka på är att en helsyntet olja har en renande effekt dvs smutslösande och vet man inte vilken olja bilen har körts på innen är det inte att rekomendera helsyntet för att om bilen har körts på tex delsyntet 5000mil innan kan små avlagringar i oljerör byggts upp och när man häller i helsyntet kan då dessa lösas upp vilket kan medföra (vid extrem otur) att något oljerör sätts igen.
17 februari, 2006 kl. 17:52 #57152SecretAgentManDeltagareEftersom det är en oljetråd igång igen kan jag passa på:Till SSi ON ICE lär man väl inte slänga i en olja med viskositet 5/40 eftersom bilenkommer köras hyfsat aktivt? Har en Biltemaolja i nu, för att pilen står avställd.
Korrekt uppfattat, är det något som går hårt åt bitarna så är det fulldubb..
/J
17 februari, 2006 kl. 18:02 #57162ChewieDeltagareJa, någon SSI on ice lär det inte bli för mig iaf! Friktionsdäck på!!!
Men jag funderar på om jag ska åka upp för att titta och hälsa på. Se vilka ni e´. Alltid roligt att ha ansikten på personer man pratar med!!! Om jag inte har fel så fanns det plats i någon bil som gick från GBG, Trollhättan! Damen skulle ändå på andra aktiviteter den helgen.17 februari, 2006 kl. 20:22 #57158tendencyDeltagareSecretAgentMan
Korrekt uppfattat, är det något som går hårt åt bitarna så är det fulldubb..
Är ju fulldubbsoskuld, så vi får se hur tung fot jag vågar använda. 😉Då får det bli ngn 10/40 helsyntet då. Var runt till alla mackarna här i Fagersta,
men de hade bara sina egna oljor. Antar att man får leta upp någon verkstad/
serviceställe för att få tag i Castrol, Motul eller liknande ?/Jerry – fortfarande ny i fagersta och novis på isen
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.