Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 53 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #57188
    GDB2003
    Deltagare

      Vi blev rekommenderade Biltemas helsyntet 5w-50 av Statoil (!) och Porsche, och vi är ganska många som fortsätter köra på det. Orginal Subaru oljefilter och Biltemas helsyntet. Frekventa byten på det. Utmärkt.

      🙂
      p.s. det är Statoil som tillverkar Biltemas “finolja”.

      Intressant.

      #57194
      clasen
      Deltagare

        Slänger på ett lyft på denna tråden igen istället för att göra en ny!

        Jag har Agip Racing 10w60 i min ej257. Den ligger riktigt trevligt till i pris, 425kr/ 4l vilket är typ hälften mot Motul hos streetperformance…

        Någon som vet om Agip faktiskt är något att ha, eller borde jag satsa på någon annan olja typ motuls 15w50 eller castrols som någon nämnt i tråden tidigare?

        #57177
        Igge
        Deltagare

          Motul finns ganska billigt hos rallyshop
          620kr+frakt för 5 liter

          #57195
          clasen
          Deltagare

            Så du tycker jag ska köra på 15w50 isf?

            Jag har läst att vissa är lite skeptiska till den höga kallviskociteten, men de kanske inte är några problem.

            #57178
            Igge
            Deltagare

              Det törs jag inte uttala mig, ville bara påpeka priset 🙂

              Många har iofs kört med den oljan med framgång så jag funderar på att ha den själv

              Jag kör dock i stort sett aldrig vinter och har varmgarage

              #57196
              clasen
              Deltagare

                Min går bara sommar, och ev. vinteråka så blir det ordentlig varmkörning innan isf.

                Mmm får se då vilken olja det blir, fick lite beslutsångest nu 😀

                #57179
                Igge
                Deltagare

                  Bara att nöta på nasioc och scoobynet och se vad dom har för erfarenheter

                  Men sånt här borde väl du vara insatt på.

                  #57197
                  clasen
                  Deltagare

                    Nä inte så värst, oljornas värld hör inte till min specialitet. Därför rådfrågar jag eliten 😉

                    #57198
                    clasen
                    Deltagare

                      Nu blev det agip ändå, 10w60.

                      Frågade JRM, dom tyckte 15w50 var ok för bara sommarkörning och hård körning

                      Frågade rallyshop, dom var tveksamma till att köra 15w50 annat än i bil som bara brukades hårt.

                      #57180
                      Igge
                      Deltagare

                        Min tur att lyfta tråden med lite oljefunderingar.

                        Många förespråkar motul 15w50, eller andra rejsiga 10w60
                        Men sedan finns det nästan lika många som säger att den oljan är för tjock till allt annat än hård bankörning.

                        Jag kör mindre gata än tidigare och tänkte därför se över mina val.
                        Jag har tidigare kört havoline 5w40 med 500 mil bytesintervall

                        Däremot kör jag fortfarande en del gata där oljetempmätaren knappt når över 80
                        Så de rejsiga oljorna kanske är för extrema.

                        Sedan ska jag montera oljekylare, den beräknas komma imorgon 🙂

                        Klarar jag mig med “snällare” oljor och en oljekylare?

                        Jag kör inte ren banracing utan mest konbana och funderar på time attack liknande evenemang så hårdkörningen sker ju inte under så långa stötar.

                        Hur resonerar ni?

                        #57174
                        Gystompa
                        Deltagare

                          Har skummat igenom det här.. alltså gud vilket trams allt det här är om viskositeten hit eller dit och att 15w skulle va för hög kallviskositet.

                          Tittar man rent generellt vad som rekommenderas till våra bilar i England så är det 15w-50, sen om oljan heter Castrol, Motul, Mobil1, Biltema eller what so ever så är den inklassad och uppfyller den API klass som Subaru efterfrågar så ska den funka.

                          Tycker man om sin bil så då köper man Motul 15w-50 och nöjer sig med det. Motul är bland det bästa som finns att köpa i smörjningsväg.
                          Tycker man däremot Motul är dyrt så köp nåt annat då, men man kan ju fundera vad ekonomin är att köra t.ex 300 mil på en Biltema olja för ca 300:- eller köra 750 mil på en Motul olja som går att få tag på för ca 700:- på tyska ebay.

                          Dock ska man komma ihåg att även den bästa oljan gör inte bilen idiotsäker. Hantering är A och O

                          Då förutsätter jag att man förstår att det här är enbart för sommarkörning. Jag hoppas ingen är så korkad så man kör 15w-50 på vintern.

                          Och nu hoppas jag ingen Castrol ryttare känner sig förbisedd och snopen

                          #57175
                          t1hero
                          Deltagare

                            Jag resonerar såhär:
                            I manualen för min STI står det 0W30. Då tänker jag att när jag nöter många pass på bana så borde jag nog gå upp lite till kanske W40 eller mer.
                            De med ombyggd motor kanske vill ha en kalltjockare 5W eller 10W, men jag som kör året runt vill inte går över 5W.

                            Men utvecklingen på syntetoljor har varit enorm på senaste tiden, iochmed att bredden på oljan ökat så kraftigt, en 5W50 är billig och jag inbillar mig att den sådan olja slits långsammare så det är vad jag kör på.

                            Jag tror att någon med oljetrycksmätare kan ha lite bättre insikter kring viscositeter.

                            #57181
                            Igge
                            Deltagare

                              I slutet vägde det mellan Castrol edge 10w60 och motul 15w50, valet föll på Motul pga mycket lägre ljummen och varm viskositet
                              Edit: 20, respektive 23 procent lägre viskositet (kinematisk) vid 40 eller 100 grader
                              Eftersom bilen nästan alltid startas från 15-25 grader (varmgarage) så blir nog det bra 🙂

                              Beställde 10 liter på rally shop för 1390 🙂

                              #57184
                              DrJones
                              Deltagare

                                Kolla gärna på oljefyndet.se, har beställt min motul olja därifrån den senaste tiden,både till subban o till min R1, riktigt bra priser där med o snabb leverans

                                #57182
                                Igge
                                Deltagare

                                  139 kronor litern mot 159,5 (+ ev frakt?)
                                  Rallyshop vann 😛

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 53 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.