- Detta ämne har 52 svar, 10,375 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 7 månader sedan av Javiisst.
-
FörfattareInlägg
-
9 december, 2006 kl. 11:18 #57154rallymarkusDeltagare
hmm tydligen så har GT:n rullat med delsynte 10/40 i 12.000mil så nu undrar jag om man kan hälla i 10w/50 racing olja i den ommer ju att bli fulldubb o sånt så man vill ju åka riktig olja:)
har ju sån olja liggandes efter sti:n o tänkte byta i helgen. o just för kallstarten så e de inget problem för de e motorvärmare alltid 🙂
9 december, 2006 kl. 12:53 #57171NiklasDeltagareBiltema olja för avställning? 😮
/N – hällde i Motul och ställde av! 😀
9 december, 2006 kl. 12:56 #57172NiklasDeltagareTill SSi ON ICE lär man väl inte slänga i en olja med viskositet 5/40 eftersom bilen kommer köras hyfsat aktivt?
De flesta rekommendationerna här på forumet avser normalt bruk av bilen. Om du tänker köra bana på sommaren eller på frusna sjöar på vintern bör du självklart kolla upp vad det är som gäller då, troligen fungerar det inte med “duger gott”-bromsar, “passar bra vid många kallstarter”-olja, “långsamma bilköer till och från jobbet”-däck. 😛
29 september, 2013 kl. 06:36 #57187GDB2003DeltagareVilken olja rekommenderas nu på vinterhalvåret?
29 september, 2013 kl. 07:22 #57163VioDeltagareTidernas värsta trådlyft?!? :):)
30 september, 2013 kl. 09:02 #57193clasenDeltagareWhy not, bra tråd d—0.o—b
Kan passa på att fråga hur många liter det ska vara i en ej257?
Och om jag fattat tidigare kommentarer rätt så ska man INTE köra 5w40 på vintern om man kör hårt? Jag ska bara köra is och gatdubb…
30 september, 2013 kl. 09:26 #57185GDB2003DeltagareWhy not, bra tråd d—0.o—b
Kan passa på att fråga hur många liter det ska vara i en ej257?
Och om jag fattat tidigare kommentarer rätt så ska man INTE köra 5w40 på vintern om man kör hårt? Jag ska bara köra is och gatdubb…
JRM rekommenderade mig Motul 300V 5w40 för vintern. Kör dock inte några race på vintern inte 😉
30 september, 2013 kl. 20:34 #57192997GT3DeltagareKollar man på de amerikanska forumen så verkar de flesta köra 5w30 och 5w40. Min bil har gått på Mobil 1 5w-40 i flera år utan några problem, men man kanske skulle byta till något tjockare under sommarhalvåret? Vad rekommenderas egentligen? Steg1 och används som brukis, gasar en del men inga mil-långa fullgasrepor eller bankörning.
1 oktober, 2013 kl. 04:12 #57186GDB2003DeltagareKollar man på de amerikanska forumen så verkar de flesta köra 5w30 och 5w40. Min bil har gått på Mobil 1 5w-40 i flera år utan några problem, men man kanske skulle byta till något tjockare under sommarhalvåret? Vad rekommenderas egentligen? Steg1 och används som brukis, gasar en del men inga mil-långa fullgasrepor eller bankörning.
Jag kör med “Motul 300V 15W50” på sommaren. Rekommendation enligt JRM (igen). De har rabatt just nu på dunk 5 L.
1 oktober, 2013 kl. 12:26 #57191997GT3DeltagareJag kör med “Motul 300V 15W50” på sommaren. Rekommendation enligt JRM (igen). De har rabatt just nu på dunk 5 L.
Har kollat lite på denna olja, använder du din bil som brukis? Tycker 15 känns rätt högt i kallviskositet men antar att det är lugnt då många verkar köra på denna olja.
1 oktober, 2013 kl. 20:36 #57166Christian SDeltagareJag kör med “Motul 300V 15W50” på sommaren. Rekommendation enligt JRM (igen). De har rabatt just nu på dunk 5 L.
bara det att dom är så jävla dyra på allt dom säljer så nu med rabatten så kanske dom är nere på normala priser?
Har kollat lite på denna olja, använder du din bil som brukis? Tycker 15 känns rätt högt i kallviskositet men antar att det är lugnt då många verkar köra på denna olja.
tycker med den verkar rätt tjock och är det verkligen så många som kör med den?
vi är rätt många som kör med den som hette Castrol TWS Motorsport 10W60 förrut, den som är till BMW´s M modeller, ligger på runt 200kr/liter på tex Mekonomen men köps med fördel i Tyskland för runt 100kr/liter istället, det va iallafall vad några kompisar betalade i våras när dom köpte olja.
1 oktober, 2013 kl. 21:12 #57173TomKDeltagareAnnars brukar VCRacing.se ha bra kurs på motul olja.
10 december, 2013 kl. 12:29 #57199importantDeltagareFinns det ingen här som vågar erkänna att dom kör biltemas olja utan ras?
Jag hade en 200sx s13 innan som är välkända för vevlagerras.
Jag körde min s13 med 400hk 3000mil på 5w-50 biltema, inga lagerras över huvud taget. bytte olja var 300mil14 december, 2013 kl. 14:35 #57176Patrick P931DeltagareVi blev rekommenderade Biltemas helsyntet 5w-50 av Statoil (!) och Porsche, och vi är ganska många som fortsätter köra på det. Orginal Subaru oljefilter och Biltemas helsyntet. Frekventa byten på det. Utmärkt.
🙂
p.s. det är Statoil som tillverkar Biltemas “finolja”.15 december, 2013 kl. 23:47 #57200importantDeltagareKlistrar detta rakt in från en gammal tråd jag skrivit i ett annat förutom för något år sedan:
Älskar såna här gammla oljetrådar som förvirrar folk.
Själv jobbar jag på ett oljeraffinaderi och går kurser angående smörjning av pumpar och motorer. Tribologen som hade hand om föreläsningen har jobbat som säljare åt många oljebolag, Även han som många andra sa att biltema säljer statoils olja. Dock är det ändå oväsentligt var oljan kommer ifrån bara den klarat API testerna.Så jag passade på att fråga om smörjning av en bilmotor.
1. En olja från biltema eller castrol? Ja som sagt, på baksidan kan man läsa om klassificeringen api/acea tex apo sl/cf. S står för bensinmotor och C för dieselmotor och bokstaven efter S/C destu längre ner på alfabetet destu högra klassad olja. har biltema och castrololjan samma klass så har dom båda kommit igenom de tester som den klassen av olja skall klara av. Och alla oljor som det står API på testas med exakt samma utrustning! ACEA klassen är exakt samma fast med en annan skala så den behöver man inte bry sig om med tanke på att både api och acea står på alla olja.
Sen tänker folk ang tillsatser osv. Exempel så zinkalkylditiofosfat(stavning) minskar slitage. Men bara vid en viss mängd, överstiger man den så har den motsatt effect, så alla oljar har exakt samma mängd av detta.
Och med tanke på priset så kan du byta olja 4 ggr istället för 1 om man jämför biltema/castrol. Och det enda du kommer märka av är att man får 4 gånger bättre smörjning.
Sen skulle man fimpa mineraloljan totalt. Varför köra med gammal teknik när en ny kommit som är så himla mycket bättre. En syntetisk/kemisk olja smörjer minst lika bra, men den koksar vid bra mycket högre temperaturer vilket ger en avsevärt mycket längre livslängd, perfekt för oss som kör på bana och har en turbo som blir glödhet! Där koksar en mineralolja direkt när du stänger av motorn när turbon är varm, sen vid nästa start åker kokset med ner i tråget. Själv kör han alltid syntetolja i sina gamla folkracebilar. Finns ingen nackdel med att köra helsyntet i äldre bilar, men viskositeten bör vara lite tjockare.
Och all motorolja kommer från grunden ifrån råolja. Vilket består av olika kolväten som kan separeras på ett raffinaderi. Där en del av detta blir motorolja, så all motorolja har exakt samma kolväten som bas. Endast additiven avgör sedan vilket klassificeringsprov oljan kommer att klara av.
Sen ska jag inte glömma säga att, han sa att helsyntet har bara fördelar. Dock har mineraloljan blivit många gånger bättre än vad den va förr. så man ska inte kalla den oljan dålig. det förtjänar den inte.
Aja, nog med nattskrivning. Gnäll hur mycket ni vill, har bara skrivit av detta från lite anteckningar ifrån en tribologikurs.
Själv har jag kört biltemas olja så länge jag kan minnas och aldrig fått ett lagerras.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.