Visar 8 inlägg - 46 till 53 (av 53 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #57164
    Fricke.w
    Deltagare

      Har läst lite om oljor i vintras, då FA20 motorn är lite tjinkig på tjocka oljor och bygger väldigt hög temp pga friktionen då.
      Men om man ska tro dom på olje forumet bobistheoilguy.com vilket är en fristående kille med väldigt stort intresse för just olika oljor och dess egenskaper.
      Så är de tydligen sämre med en olja med höga tal som går i från varandra, just för shearing ( nedbrytning ) vid höga temperaturer) en än olja med tal nära varandra, tyckte de lätt som hokus pokus först.
      Men faktum är att efter jag läst ett oberoende test här nu senast, så fick motul 5w30 högsta pott, vad gäller olje film vid hög belastning och värme, lika så mobil 5w30 ESP om jag mins rätt, låg i topp.
      Och långt ner på listan började oljor med hög viskositet komma, kommer dock i håg att castrol 10w60 hade hyfsat bra sifror och motul 15w50 fans inte med på test panelen.
      Intressant var att alla oljor från mobil,gulf,castrol mm som bara vänder sig till racing och oftast är raka oljor, som kan vara svår att få tag på för privat bruk, fick boten napp?
      Sämst av allt så klart, var dom så kallade break in oljorna, vilket de gång på gång uppmanades att inte använda vid ny byggd motor, dom hade så fruktan svärt dåligt bärande film, att de sliter på lager/kammar med mera omgående, och de är vell inte de man är ute efter vid ny och fin motor 🙁
      Inkörning rekommenderades på en fin olja från start.
      Men suman av kardemumman är att dom flesta 5w30 oljor låg högst upp på listan, inte vad man väntat sig direkt 🙂
      Plus att på en 10w60 15w50 20w60 mm, så krävs de rejält med kylning för att hålla dom höga fina trycken dom oljorna ger, annars bygger dom mycket mer temp PG den högre friktionen än en olja med lägre tall.
      Dock är viskositeten inte alltid lika från olika tillverkare, finns lista på de också på gräns tal, då en 5w30 kan vara lika tjock som någon annans 10w30 och så vidare.

      #57189
      adrenalin
      Deltagare

        Har läst lite om oljor i vintras, då FA20 motorn är lite tjinkig på tjocka oljor och bygger väldigt hög temp pga friktionen då.
        Men om man ska tro dom på olje forumet bobistheoilguy.com vilket är en fristående kille med väldigt stort intresse för just olika oljor och dess egenskaper.
        Så är de tydligen sämre med en olja med höga tal som går i från varandra, just för shearing ( nedbrytning ) vid höga temperaturer) en än olja med tal nära varandra, tyckte de lätt som hokus pokus först.
        Men faktum är att efter jag läst ett oberoende test här nu senast, så fick motul 5w30 högsta pott, vad gäller olje film vid hög belastning och värme, lika så mobil 5w30 ESP om jag mins rätt, låg i topp.
        Och långt ner på listan började oljor med hög viskositet komma, kommer dock i håg att castrol 10w60 hade hyfsat bra sifror och motul 15w50 fans inte med på test panelen.
        Intressant var att alla oljor från mobil,gulf,castrol mm som bara vänder sig till racing och oftast är raka oljor, som kan vara svår att få tag på för privat bruk, fick boten napp?
        Sämst av allt så klart, var dom så kallade break in oljorna, vilket de gång på gång uppmanades att inte använda vid ny byggd motor, dom hade så fruktan svärt dåligt bärande film, att de sliter på lager/kammar med mera omgående, och de är vell inte de man är ute efter vid ny och fin motor 🙁
        Inkörning rekommenderades på en fin olja från start.
        Men suman av kardemumman är att dom flesta 5w30 oljor låg högst upp på listan, inte vad man väntat sig direkt 🙂
        Plus att på en 10w60 15w50 20w60 mm, så krävs de rejält med kylning för att hålla dom höga fina trycken dom oljorna ger, annars bygger dom mycket mer temp PG den högre friktionen än en olja med lägre tall.
        Dock är viskositeten inte alltid lika från olika tillverkare, finns lista på de också på gräns tal, då en 5w30 kan vara lika tjock som någon annans 10w30 och så vidare.

        Har du någon länk?

        #57165
        Fricke.w
        Deltagare

          Hmm ja de var ju de med att kom i håg de också 🙂
          Men spåna i genom Bob is the oil guy sidan och forumet, så kommer du hitta mycket att läsa, för mycket skull jag vilja säga :d tar tid.
          Annars figurerade de ju någon uppskrivning på fejan nu också, från just Bob skulle jag tro att de är

          https://540ratblog.wordpress.com/2013/06/20/motor-oil-wear-test-ranking/

          #57202
          Bubu
          Deltagare

            Jag var på Lidl idag.
            Vem skulle våga testa den i en Subaru?

            #57183
            Igge
            Deltagare

              Jag skulle inte, inte ens nästan :p

              #57203
              Bubu
              Deltagare

                Jag skulle inte, inte ens nästan :p

                #57190
                adrenalin
                Deltagare

                  Jag skulle inte, inte ens nästan :p

                  Inte jag heller 😀

                  #57201
                  Javiisst
                  Deltagare

                    Nu lyfter jag upp tråden för att jag behöver olja 🙂

                    Någon som har en burk 5w40 motul 300v liggandes? Behöver det idag och alla har väl stängt för att det är röd dag?

                    Tack för svar 🙂

                  Visar 8 inlägg - 46 till 53 (av 53 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.