Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Karlsson1
    Deltagare

Vilken motorolja rekommenderas till wrx sti 2005?

adrenalin
      Deltagare

Är den original? Hur ska den köras? När ska den köras?

Karlsson1
        Deltagare

Är den original? Hur ska den köras? När ska den köras?

den är helt orginal. Jag kör både året om:)

kinugawa
          Deltagare

Finns 100 trådar om detta: Men…

Jag har sti 05. Min handbok säger 0w-30. Men jag säger nej en varm sommardag men vintertid funkar det kanon. Säkert på sommaren med. Men varför 0w-30 i en sommarbil med bankörningspotential?

Destu varmare oljan blir så blir oljan tunnare. Xw=kall olja 0w/x x=varm.

En varm sommardag och hård bankörning rekommenderas varmtal över 50+ i viscositet.

Varm sommardag och du inte kör hård bankörning så räcker en vanlig 5w40 alla dagar!

För tjock olja ger högt oljetryck och dåligt flöde. För tunn olja ger lågt tryck och högt flöde. Och en aldeless för tunn olja så ligger oljepumpen och slaskar runt och din oljetryckslampa börjar lysa, men då har du tunn olja och väldigt för varm olja.

Och helsyntet skall det vara. Inget snack. Mycket mer recisitent mot värme.

Igge
            Deltagare

Hur ofta byter du?

Pressar du bilen under längre perioder? Typ toppfart i en kvart, bankörning etc.

Karlsson1
              Deltagare

Tack för hjälpen!

abacus
                Deltagare

En gång per år open track day på gotland ring 5-50 bilen har nu gått snart 16k mil.. Går som en köocka . Bytet oljan efter banankörningen .

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.