• Detta ämne har 15 svar, 16,744 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Andersson.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Hannanas
    Deltagare

Hej!

Har hört att dieselmotorerna har ett fabriktionsfel med att vevlagren inte får olja, vilket gör att motorerna skär.

Har en impreza 2,0 Diesel och är lite orolig.

Är det nån mer som har hört detta?

/Hanna

andreaswrx
      Deltagare

Det har rasat några i Sverige ja, någon tätmassa maskin som läckte på fabrik och täpte igen kanalerna

LegacyLarsa
        Keymaster

om diesel-bekymmer:

http://www.teknikensvarld.se/2012/11/08/35965/fabrikationsfel-pa-subarus-dieselmotor/

om auktoriserad verkstad:

http://www.teknikensvarld.se/2012/11/13/36132/blast-pa-markesverkstaden/

Man hade ju hoppats på bätte firmor, men det finns nog både bu och bä..

/Larsa

james
          Deltagare

har kört snart 3000mil med min utan minsta bekymmer 🙂

Garagekungen
            Deltagare

Är väl samma maskin i Legacy´n – har en på gårdsplan som gått 13000 mil (inklusive busåkning på isen varje år) utan minsta problem…
              Är helnöjd hittills (saknar möjligen lite bottenvrid då man kör trailer och skall upp ur vattnet med båten).
              d—0.o—b

Jernberg
              Deltagare

Jag har köpt en forester diesel och den har gått 15000 mil nu utan problem 🙂

pettsun
                Deltagare

Var det inte dieslarna till 08 som hade problem? forester Kom väll med diesel 09. Eller har dom också problem med skurna vevlager?

Jernberg
                  Deltagare

Var det inte dieslarna till 08 som hade problem? forester Kom väll med diesel 09. Eller har dom också problem med skurna vevlager?

Stämmer det, dom kom 09 så det kanske är fixat på dom 🙂

Jommie
                    Deltagare

Om jag minns rätt kom Legacy och Outback i mars-april 2008, Forester i Oktober 2008, och Impreza början på 2009.

Det finns Forester’s med rasad motor, men vad årsak är vet jag inte. Hur var det me Mr. Konjakk…

Christian S
                      Deltagare

Det finns Forester’s med rasad motor, men vad årsak är vet jag inte. Hur var det me Mr. Konjakk…

ja hans rasade, 2ggr dessutom men andra gången va det verkstadens fel.

Jernberg
                        Deltagare

ja hans rasade, 2ggr dessutom men andra gången va det verkstadens fel.

Jasså vad var det för fel första gången då? så man vet vad man ska oroa sig för 🙂

Christian S
                          Deltagare

skicka PM eller ring han och fråga?:rolleyes:

Hannanas
                            Deltagare

Tack för alla svar!

Kollar upp artiklarna på en gång 😀

Andersson
                              Deltagare

Ja då får jag väl svara.
                                På väg till jobbet i våras small det till, milt sagt och motorn tvärlåste. Den auktoriserade verkstan va under sammanslagning med en annan och flytt i våras så med allt det innebär blev allt fördröjt. Men till saken jag fick iaf ett nytt smallblock, nya kamkedjor mm. av Subaru trots 15143 mil och över tre år gammal bil. Sen kokade bilen efter 4km när jag hämtade ut den och efter 2,5 vecka va det olja i kylarvattnet så det blev verkstad igen under semestern. Men nu efter 7 månader på verkstad verkar allt funka iaf.

Hannanas
                                Deltagare

Ja då får jag väl svara.
                                  På väg till jobbet i våras small det till, milt sagt och motorn tvärlåste. Den auktoriserade verkstan va under sammanslagning med en annan och flytt i våras så med allt det innebär blev allt fördröjt. Men till saken jag fick iaf ett nytt smallblock, nya kamkedjor mm. av Subaru trots 15143 mil och över tre år gammal bil. Sen kokade bilen efter 4km när jag hämtade ut den och efter 2,5 vecka va det olja i kylarvattnet så det blev verkstad igen under semestern. Men nu efter 7 månader på verkstad verkar allt funka iaf.

Ok, tack för ditt svar Andersson! 🙂
                                  Vad har du för årsmodell på din?
                                  Mejlade försäljaren å ställde samma fråga för å se vad de svarade å de sa i stort sätt samma sak om alla i tråden – att det främst gällde de från 08 men att de nu fått bukt med problemet.
                                  Har du fått betala nånting för alla extrakostnader eller har Subaru och verkstaden stått för alla kostnader? 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.