Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35619
    Niikas
    Deltagare

      Tittar runt efter en Outback. Hittar endel med motorras som gått runt 30000 mil är detta en tillfällighet eller är det känt? Hittat en jag ska titta på som inte är rasad men har gått 28000 mil. Behöver jag vara rädd? //Blivande subaruägare

      #287350
      zanoii
      Deltagare

        Tittar runt efter en Outback. Hittar endel med motorras som gått runt 30000 mil är detta en tillfällighet eller är det känt? Hittat en jag ska titta på som inte är rasad men har gått 28000 mil. Behöver jag vara rädd? //Blivande subaruägare

        Det var någon som sammanfattade Subaru rätt bra nyligen. Minns inte exakt men det var i stil med “Om de sköts bra så tål de nästan vad som helst men om de inte sköts är de väldigt känsliga”.

        Kolla efter oljeläckage under motorn och kolla igenom servicehistoriken. Om du får möjlighet kan det vara bra att ta bort plastkåpan under motorn, den sitter med tre eller om det var fyra skruvar och två plastpluggar.

        Att det tickar när den är kall är inget problem men om den knackar hårt när du varvar så ska du stå över köpet om du inte är meksugen.

        Jag har två långmilare som båda går bra.

        Sen kanske du har koll på övriga svaga punkter men annars kan du kolla nederkanten på insidan av bakdörrarna efter rost. Rostprickar ovanför vindrutan är standard, likaså knak och knäpp i framvagnen (slitna bussningar). Kolla så däcken är jämnt slitna. Följer det med en till uppsättning så kolla dem med. Är det olika slitage på däck så kan diffarna ha tagit skada. Är däcken snedslitna så behövs i bästa fall en hjulinställning och i sämsta fall en massa bussningar, stag och sånt.

        Kolla så kupévärme och -kyla funkar på båda sidor. Har den xenon så kolla ifall varningslampan för nivåregleringen är tänd, då har staget för nivåregleringen säkert pajat. Kontrollera även täckbrickorna för strålkastarspolningen om det är en xenonbil, de är rätt dyra att ersätta.

        Det är väl vad jag kommer på sådär på rak arm.

        Tillägg:
        Om den ska ha eluppvärmd framruta – kolla så den inte är utbytt mot en utan elvärme. Original värmer bara längst ner där torkarna vilar.

        Bilhandlare är VÄRDELÖSA på att få utrustningen rätt i annonserna. 2005:an i Sundsvall (blocket) har tex inte Xenon trots att det står i annonsen.

        För Outback 2.5i gäller:
        Ingen antispinn/antisladd förrän 2006 på automat och 2008 på manuell.
        Alla har elspeglar/elhissar
        Xenon kom med faceliften 2007, liksom svart mittkonsol, dubbelzonsklima, elinfällbara backspeglar.

        #287347
        Fladric
        Deltagare

          Avgassystem är också värt att kolla på, har sett många där det varit i dåligt skick 🙂
          Min 2006 Outback har gått 19900 mil och mitt avgassystem är riktigt dåligt!

          Även hjullager är ett tips, bultade lager så är förhållandevis lätta att byta men det är ju lite jobb och pengar 🙂

          #287346
          Christian S
          Deltagare

            Tittar runt efter en Outback. Hittar endel med motorras som gått runt 30000 mil är detta en tillfällighet eller är det känt? Hittat en jag ska titta på som inte är rasad men har gått 28000 mil. Behöver jag vara rädd? //Blivande subaruägare

            vad har du kollat på för årsmodeller?
            dom gamla verkar ju hållbara iallafall för den 28/10 så firade vi med en fikaträff här i GBG med anledning av att en ´99 slog om till 1000000km dvs 100000mil och det med orginalmotorn d—0.o—b

            #287351
            Niikas
            Deltagare

              Det är en 2006 som gått 28000 mil. Tack för alla tips! Jättesnällt!

              #287352
              Niikas
              Deltagare

                Felkod på lambdan är det på bilen tydligen. Ska ha med en felkodsläsare när jag kollar på bilen.

                #287348
                Igge
                Deltagare

                  Felkod på lambdan är det på bilen tydligen. Ska ha med en felkodsläsare när jag kollar på bilen.

                  Impreza är känsliga på lambdasonder (främre åtminstone) och jag har inte hört någon som fått annat än original att fungera vid byte. Men många (jag är en av dom) har haft bekräftade problem med universal (bosch i mitt fall om jag minns rätt)

                  Så är det den främre och det ska prutas med den i åtanke kan du ju undvika att gå på argument som “en bosch kostar ju bara 500kr” 🙂

                  #287353
                  Niikas
                  Deltagare

                    Impreza är känsliga på lambdasonder (främre åtminstone) och jag har inte hört någon som fått annat än original att fungera vid byte. Men många (jag är en av dom) har haft bekräftade problem med universal (bosch i mitt fall om jag minns rätt)

                    Så är det den främre och det ska prutas med den i åtanke kan du ju undvika att gå på argument som “en bosch kostar ju bara 500kr” 🙂

                    Ok. Och en original kostar runt 1500 eller?

                    #287349
                    Igge
                    Deltagare

                      Ok. Och en original kostar runt 1500 eller?

                      Beror på modell.
                      Till japanen kostade den strax över tre. Till den andra imprezan var den strax under två. Om jag minns rätt.

                      Inte Subaru Sverige då, utan importcarparts.co.uk
                      Så kolla där på den berörda modellen. 🙂

                      Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.