- Detta ämne har 41 svar, 6,318 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Mumin.
-
FörfattareInlägg
-
11 februari, 2012 kl. 17:35 #27667PPPDeltagare
Ute med STIn, en 08 som gått mindre än 3000 mil, då det börjar knacka våldsamt i motorn på E4-an. Jag tror det är en bil bredvid som fått fel på avgasröret, men sedan bromsar STIn plötsligt in. Ingen tvärnit, men tydlig inbromsning. Jag rullar ut i vägrenen och slår av motorn. När jag startar igen så gnisslar det av metall mot metall.
Bilen är helförsäkrad på Folksam och togs ut i januari 2008. Jag köpte den begagnad ett år gammal.
En första analys föreslår att det ska ha varit ett vevstakelager som gått sönder (knackningar), börjar nypa kring vevaxeln (inbromsning), och sedan att något klämts ihop någonstans (metallgnissel). Nu är bilen bärgad och hamnar på verkstad på måndag.
Man är ju lite ledsen och knäckt. Min fina maskin.
Vad tror ni kan ha hänt? Och varför? Bilen känns ju nästan ny. Och vad kan det kosta att reparera och hur lång tid tar det?
Tacksam för alla tankar.
// Per
11 februari, 2012 kl. 17:44 #236182GyverDeltagareSatan, jobbigt!
Det lät likadant för mig i september när min -99’a rasade. Dåligt oljetryck så förmodligen oljepumpshaveri.
Bästa och billigaste sättet att reparera är väl kanske att byta ut hela shortblocket mot ett bättre begagnat. Men om den är helförsäkrad så kanske du kan få en ny utbytesmotor?Lycka till
/David
11 februari, 2012 kl. 18:03 #236178kingoDeltagarejag läste någonstans på scoobynet att sti’s från 08 framåt har haft problem med motorras.
11 februari, 2012 kl. 18:08 #236179kingoDeltagare11 februari, 2012 kl. 18:20 #236172TomKDeltagareUte med STIn, en 08 som gått mindre än 3000 mil, då det börjar knacka våldsamt i motorn på E4-an. Jag tror det är en bil bredvid som fått fel på avgasröret, men sedan bromsar STIn plötsligt in. Ingen tvärnit, men tydlig inbromsning. Jag rullar ut i vägrenen och slår av motorn. När jag startar igen så gnisslar det av metall mot metall.
Bilen är helförsäkrad på Folksam och togs ut i januari 2008. Jag köpte den begagnad ett år gammal.
En första analys föreslår att det ska ha varit ett vevstakelager som gått sönder (knackningar), börjar nypa kring vevaxeln (inbromsning), och sedan att något klämts ihop någonstans (metallgnissel). Nu är bilen bärgad och hamnar på verkstad på måndag.
Man är ju lite ledsen och knäckt. Min fina maskin.
Vad tror ni kan ha hänt? Och varför? Bilen känns ju nästan ny. Och vad kan det kosta att reparera och hur lång tid tar det?
Tacksam för alla tankar.
// Per
Om bilen är orginal så tar du ut det på maskinskade försäkringen gäller upp till 10000mil/8år
Kolla folksams hemsida för självrisk.11 februari, 2012 kl. 18:42 #236164MuminDeltagare2.5orna är svaga.. jag lyckades rasa min för 2 veckor sedan 🙁 har bara haft den 2 år i bilen också så det är surt… men man lär sig av sina misstag.. Nu blire 2.0 med smidd botten och större turbo 😮
12 februari, 2012 kl. 00:11 #236152PPPDeltagareOm bilen är orginal så tar du ut det på maskinskade försäkringen gäller upp till 10000mil/8år
Kolla folksams hemsida för självrisk.Tack!
Jo, bilen är helt orörd! Jag har funderat på att trimma den men jag tänkte vänta tills jag helt vant mig vid dess nuvarande prestanda. Och jag tycker fortfarande att far iväg som ett skållat troll i trafikljusen så det har inte varit dags.
Den ska ju med god marginal ligga inom 10000 mil. Kollar upp självrisker och sådant imorgon. Lite knäckt fortfarande.
12 februari, 2012 kl. 07:58 #236166johan_gtDeltagareLåter inget roligt detta.
Hoppas det löser sig med försäkringen.12 februari, 2012 kl. 08:57 #236173TomKDeltagareTack!
Jo, bilen är helt orörd! Jag har funderat på att trimma den men jag tänkte vänta tills jag helt vant mig vid dess nuvarande prestanda. Och jag tycker fortfarande att far iväg som ett skållat troll i trafikljusen så det har inte varit dags.
Den ska ju med god marginal ligga inom 10000 mil. Kollar upp självrisker och sådant imorgon. Lite knäckt fortfarande.
Då ska det inte vara några problem att ta det som maskinskada.
Surt att det händer men du ska se att det löser sig.
Fördelen är att du kommer få den senaste programvaran så slipper du ras i framtiden.12 februari, 2012 kl. 09:30 #236180TobbenDeltagarefy fan vad tråkigt, hoppas verkligen det ordnar sig smidigt för dig. / Tobben
12 februari, 2012 kl. 16:46 #236153PPPDeltagareDå ska det inte vara några problem att ta det som maskinskada.
Surt att det händer men du ska se att det löser sig.
Fördelen är att du kommer få den senaste programvaran så slipper du ras i framtiden.Ja, det var faktiskt en vänlig man som kom fram mitt i misären och sa att det nog berodde på en gammal mjukvara i motorn och att det kanske hade kunnat undvikas om den uppgraderats.
Men om så vore så är jag oerhört förvånad att Subaru inte fixar det på servicen. Det vore ju mycket billigare än att behöva byta motor eller motordelar. Och mycket mindre besvär och skam för ägarna. Jag skämdes ju som en hund för både bilen och Subaru. Som bärgaren sa: “Jaha, en sådan här bil bärgar man ju inte varje dag”. En så ny bil, och en kvalitetsbil, ska ju inte rasa ihop.
12 februari, 2012 kl. 17:00 #236183BjörklundDeltagareDetta ska dom uppgradera på service. Enligt förra ägaren hadde min bil fått två uppdateringar.
/Jonas – 08:a med 2200 mil på mätaren
12 februari, 2012 kl. 17:38 #236148andreaswrxDeltagareskönt och veta att motorn varit uppdaterad från första metern…har man en 08 så ska man nog kolla upp att så det verkligen är gjort och inte bara sägs att det är gjort
är ju inte subarus problem längre utan försäkringsbolaget, får dom reda på att den inte varit uppdaterad, så kommer dom nog skylla på subaru, så hoppas det reder sig snabbt för dig.
14 februari, 2012 kl. 11:00 #236181TobbenDeltagarehur har det gått om det är ok man frågar?
14 februari, 2012 kl. 12:06 #236170MäkiDeltagareSe det från den ljusa sidan i mörkret.
Nu får du en ny och genomfräsh motor och riktig programvara, istället för att du får uppgraderad programvara på en redan skadad motor.Tycker hemskt synd om dig, och jag hoppas det löser sig smidigt för dig.
Mvh Marcus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.