Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27667
    PPP
    Deltagare

      Ute med STIn, en 08 som gått mindre än 3000 mil, då det börjar knacka våldsamt i motorn på E4-an. Jag tror det är en bil bredvid som fått fel på avgasröret, men sedan bromsar STIn plötsligt in. Ingen tvärnit, men tydlig inbromsning. Jag rullar ut i vägrenen och slår av motorn. När jag startar igen så gnisslar det av metall mot metall.

      Bilen är helförsäkrad på Folksam och togs ut i januari 2008. Jag köpte den begagnad ett år gammal.

      En första analys föreslår att det ska ha varit ett vevstakelager som gått sönder (knackningar), börjar nypa kring vevaxeln (inbromsning), och sedan att något klämts ihop någonstans (metallgnissel). Nu är bilen bärgad och hamnar på verkstad på måndag.

      Man är ju lite ledsen och knäckt. Min fina maskin.

      Vad tror ni kan ha hänt? Och varför? Bilen känns ju nästan ny. Och vad kan det kosta att reparera och hur lång tid tar det?

      Tacksam för alla tankar.

      // Per

      #236182
      Gyver
      Deltagare

        Satan, jobbigt!
        Det lät likadant för mig i september när min -99’a rasade. Dåligt oljetryck så förmodligen oljepumpshaveri.
        Bästa och billigaste sättet att reparera är väl kanske att byta ut hela shortblocket mot ett bättre begagnat. Men om den är helförsäkrad så kanske du kan få en ny utbytesmotor?

        Lycka till

        /David

        #236178
        kingo
        Deltagare

          jag läste någonstans på scoobynet att sti’s från 08 framåt har haft problem med motorras.

          #236179
          kingo
          Deltagare
            #236172
            TomK
            Deltagare

              Ute med STIn, en 08 som gått mindre än 3000 mil, då det börjar knacka våldsamt i motorn på E4-an. Jag tror det är en bil bredvid som fått fel på avgasröret, men sedan bromsar STIn plötsligt in. Ingen tvärnit, men tydlig inbromsning. Jag rullar ut i vägrenen och slår av motorn. När jag startar igen så gnisslar det av metall mot metall.

              Bilen är helförsäkrad på Folksam och togs ut i januari 2008. Jag köpte den begagnad ett år gammal.

              En första analys föreslår att det ska ha varit ett vevstakelager som gått sönder (knackningar), börjar nypa kring vevaxeln (inbromsning), och sedan att något klämts ihop någonstans (metallgnissel). Nu är bilen bärgad och hamnar på verkstad på måndag.

              Man är ju lite ledsen och knäckt. Min fina maskin.

              Vad tror ni kan ha hänt? Och varför? Bilen känns ju nästan ny. Och vad kan det kosta att reparera och hur lång tid tar det?

              Tacksam för alla tankar.

              // Per

              Om bilen är orginal så tar du ut det på maskinskade försäkringen gäller upp till 10000mil/8år
              Kolla folksams hemsida för självrisk.

              #236164
              Mumin
              Deltagare

                2.5orna är svaga.. jag lyckades rasa min för 2 veckor sedan 🙁 har bara haft den 2 år i bilen också så det är surt… men man lär sig av sina misstag.. Nu blire 2.0 med smidd botten och större turbo 😮

                #236152
                PPP
                Deltagare

                  Om bilen är orginal så tar du ut det på maskinskade försäkringen gäller upp till 10000mil/8år
                  Kolla folksams hemsida för självrisk.

                  Tack!

                  Jo, bilen är helt orörd! Jag har funderat på att trimma den men jag tänkte vänta tills jag helt vant mig vid dess nuvarande prestanda. Och jag tycker fortfarande att far iväg som ett skållat troll i trafikljusen så det har inte varit dags.

                  Den ska ju med god marginal ligga inom 10000 mil. Kollar upp självrisker och sådant imorgon. Lite knäckt fortfarande.

                  #236166
                  johan_gt
                  Deltagare

                    Låter inget roligt detta.
                    Hoppas det löser sig med försäkringen.

                    #236173
                    TomK
                    Deltagare

                      Tack!

                      Jo, bilen är helt orörd! Jag har funderat på att trimma den men jag tänkte vänta tills jag helt vant mig vid dess nuvarande prestanda. Och jag tycker fortfarande att far iväg som ett skållat troll i trafikljusen så det har inte varit dags.

                      Den ska ju med god marginal ligga inom 10000 mil. Kollar upp självrisker och sådant imorgon. Lite knäckt fortfarande.

                      Då ska det inte vara några problem att ta det som maskinskada.
                      Surt att det händer men du ska se att det löser sig.
                      Fördelen är att du kommer få den senaste programvaran så slipper du ras i framtiden.

                      #236180
                      Tobben
                      Deltagare

                        fy fan vad tråkigt, hoppas verkligen det ordnar sig smidigt för dig. / Tobben

                        #236153
                        PPP
                        Deltagare

                          Då ska det inte vara några problem att ta det som maskinskada.
                          Surt att det händer men du ska se att det löser sig.
                          Fördelen är att du kommer få den senaste programvaran så slipper du ras i framtiden.

                          Ja, det var faktiskt en vänlig man som kom fram mitt i misären och sa att det nog berodde på en gammal mjukvara i motorn och att det kanske hade kunnat undvikas om den uppgraderats.

                          Men om så vore så är jag oerhört förvånad att Subaru inte fixar det på servicen. Det vore ju mycket billigare än att behöva byta motor eller motordelar. Och mycket mindre besvär och skam för ägarna. Jag skämdes ju som en hund för både bilen och Subaru. Som bärgaren sa: “Jaha, en sådan här bil bärgar man ju inte varje dag”. En så ny bil, och en kvalitetsbil, ska ju inte rasa ihop.

                          #236183
                          Björklund
                          Deltagare

                            Detta ska dom uppgradera på service. Enligt förra ägaren hadde min bil fått två uppdateringar.

                            /Jonas – 08:a med 2200 mil på mätaren

                            #236148
                            andreaswrx
                            Deltagare

                              skönt och veta att motorn varit uppdaterad från första metern…har man en 08 så ska man nog kolla upp att så det verkligen är gjort och inte bara sägs att det är gjort

                              är ju inte subarus problem längre utan försäkringsbolaget, får dom reda på att den inte varit uppdaterad, så kommer dom nog skylla på subaru, så hoppas det reder sig snabbt för dig.

                              #236181
                              Tobben
                              Deltagare

                                hur har det gått om det är ok man frågar?

                                #236170
                                Mäki
                                Deltagare

                                  Se det från den ljusa sidan i mörkret.
                                  Nu får du en ny och genomfräsh motor och riktig programvara, istället för att du får uppgraderad programvara på en redan skadad motor.

                                  Tycker hemskt synd om dig, och jag hoppas det löser sig smidigt för dig.

                                  Mvh Marcus

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.