- Detta ämne har 41 svar, 6,318 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Mumin.
-
FörfattareInlägg
-
14 februari, 2012 kl. 13:18 #236154PPPDeltagare
Jag körde förbi verkstaden nyss (var ändå norr om Sthlm i annat ärende). Då hade de inte tittat ordentligt ännu och pga sjukdomar skulle de inte hinna idag. De påpekade att akutbilarna hamnade sist i deras lista och att de bokade alltid gick först. Logiskt i sig, men det var tydligt att de inte tänkte göra något åt min bil på ett bra tag. Tonen ändrades något är jag sa att Fürstenhoff gärna ville ha det här jobbet och att de kunde titta på bilen direkt, om jag bogserade dit den. Jag tror att de tittar på den imorgon. Gör de inte det så får jag ringa Folksam och kolla om de kan tänka sig att byta verkstad.
Folksam har iallafall varit väldigt trevliga och stöttande. Jag har en liten Toyota hyrbil som de står för 75% av som jag puttrar omkring i. De hade tydligen ett liknande ras för bara tre veckor sedan. Någon som två kolvar gått sönder. Ny motor.
Skaderegleraren berättade om en tredje bil där de satt in en begagnad motor som visade sig ha samma fel som den de bytt ut, så även där blev det till slut ny motor.
Det lutar ju åt att det blir en ny motor. Speciellt som (när jag titttade efter) bilen bara gått 2300 mil och det nog inte skulle gå att få tag på en begagnad motor med så få mil.
Så, så långt är humöret bättre även om det fortfarande känns lite tungt. Folksam verkar helt OK så långt, medan verkstaden inte verkar så speciellt serviceminded (mest baserat på tonen de har).
14 februari, 2012 kl. 15:27 #236177Patrick P931DeltagareTonen ändrades något är jag sa att Fürstenhoff gärna ville ha det här jobbet och att de kunde titta på bilen direkt, om jag bogserade dit den. Jag tror att de tittar på den imorgon. Gör de inte det så får jag ringa Folksam och kolla om de kan tänka sig att byta verkstad.
Man ska väl inte göra en bedömning på endast en åsikt men om du har bilen hos en Täbybaserad verkstad så tror jag att du blir nöjdare som kund om du flyttar bilen till verkstan söder om stan.
😀
Patrick14 februari, 2012 kl. 17:23 #236167johan_gtDeltagareHoppas det löser sig utan krångel.
Det är väll du som bestämmer vilken verkstad bilen ska till? Förutsatt att det är en Subaru verkstad då.14 februari, 2012 kl. 19:24 #236169matte555DeltagareJag har bara hört dåligt av verkstäder i stockholms trakten, det enda ljuset i mörkret verkar vara Fürstenhoff. Jag hade dragit dit bilen om försäkringsbolaget godkänner det.
(Detta expert utlåtande är baserat på internet kundskap. Men som alla vet så är allt som skrivs på internet sant 😉 )
23 februari, 2012 kl. 16:30 #236184ZlasherDeltagareTror jag såg din bil nyss. Samma färg som min. Utan motor i:(
Jag var inne och beställde hem ny inneskärm som pajat.
De berättade att de haft 2 andra 08or inne med motorras.
Så man blir ju lite nojjig. Ska nog be dem kolla vilken version man har i boxen.
Hoppas de får i motorn din snabbt nu så du slipper åka sneek ToyotaJag körde förbi verkstaden nyss (var ändå norr om Sthlm i annat ärende). Då hade de inte tittat ordentligt ännu och pga sjukdomar skulle de inte hinna idag. De påpekade att akutbilarna hamnade sist i deras lista och att de bokade alltid gick först. Logiskt i sig, men det var tydligt att de inte tänkte göra något åt min bil på ett bra tag. Tonen ändrades något är jag sa att Fürstenhoff gärna ville ha det här jobbet och att de kunde titta på bilen direkt, om jag bogserade dit den. Jag tror att de tittar på den imorgon. Gör de inte det så får jag ringa Folksam och kolla om de kan tänka sig att byta verkstad.
Folksam har iallafall varit väldigt trevliga och stöttande. Jag har en liten Toyota hyrbil som de står för 75% av som jag puttrar omkring i. De hade tydligen ett liknande ras för bara tre veckor sedan. Någon som två kolvar gått sönder. Ny motor.
Skaderegleraren berättade om en tredje bil där de satt in en begagnad motor som visade sig ha samma fel som den de bytt ut, så även där blev det till slut ny motor.
Det lutar ju åt att det blir en ny motor. Speciellt som (när jag titttade efter) bilen bara gått 2300 mil och det nog inte skulle gå att få tag på en begagnad motor med så få mil.
Så, så långt är humöret bättre även om det fortfarande känns lite tungt. Folksam verkar helt OK så långt, medan verkstaden inte verkar så speciellt serviceminded (mest baserat på tonen de har).
23 februari, 2012 kl. 16:57 #236168Fricke.wDeltagareJag har bara hört dåligt av verkstäder i stockholms trakten, det enda ljuset i mörkret verkar vara Fürstenhoff. Jag hade dragit dit bilen om försäkringsbolaget godkänner det.
(Detta expert utlåtande är baserat på internet kundskap. Men som alla vet så är allt som skrivs på internet sant 😉 )
Fürstenhoff är säkert duktiga, men alla gör vi blunders, dom hade hävt i helt fel olja i bak axeln på min gammla STI i alla fall 🙁 och när jag konfronterade dom om de, förnekade dom de hela?
23 februari, 2012 kl. 17:13 #236149andreaswrxDeltagareTror jag såg din bil nyss. Samma färg som min. Utan motor i:(
Jag var inne och beställde hem ny inneskärm som pajat.
De berättade att de haft 2 andra 08or inne med motorras.
Så man blir ju lite nojjig. Ska nog be dem kolla vilken version man har i boxen.
Hoppas de får i motorn din snabbt nu så du slipper åka sneek ToyotaHandla minst lika mkt om hur mkt den är körd med den gamla programvaran samt hur hårt, kan ligga kolvar som är skadade
23 februari, 2012 kl. 17:28 #236185ZlasherDeltagareHandla minst lika mkt om hur mkt den är körd med den gamla programvaran samt hur hårt, kan ligga kolvar som är skadade
Jo absolut, men är den inte uppdaterad än så är ju risken stor att motorn är mer skadad än om det har uppdaterats på första servicen.
Sen har det säkert med att göra hur man kört den, och hur noga man hållt koll på olje nivån osv…
Sådant man aldrig vet om man inte känner tidigare ägarna;/Men med lite tätare oljebyten och inte för mkt varvstoppskörning så får man hoppas man klarar sig ett tag framöver:D
23 februari, 2012 kl. 18:44 #236155PPPDeltagareJag ringde dem idag och de håller på att sätta i motorn. Klart imorgon fredag eller på måndag. Jag bad dem se till att mjukvaran var uppdaterad, men mannen som skötte det hade väldigt mycket att göra så de var ovilliga. De trodde inte att mjukvaran hade något med raset att gör, men de hade heller ingen annan förklaring. Jag tryckte på en hel del så de kanske ordnar det, men inga löften. Märkligt att de med gott samvete vill ge mig en bil som inte är fullt OK. Det är ju ändå en märkesverkstad (ligger i Upplands Väsby, för övrigt.)
Motorn de sätter i är en begagnad som gått 1500 mil, mot min bil som gått 2300 mil. Låter ju OK men man vet ju inte hur den andra motorn behandlats. Den kostade 70′ plus moms, sa de.
Känns hur som helst viktigt att fortsätta ha den helförsäkrad. Känner mig lite otrygg numer men är ändå glad att det håller på att ordna sig.
23 februari, 2012 kl. 21:05 #236150andreaswrxDeltagareJag ringde dem idag och de håller på att sätta i motorn. Klart imorgon fredag eller på måndag. Jag bad dem se till att mjukvaran var uppdaterad, men mannen som skötte det hade väldigt mycket att göra så de var ovilliga. De trodde inte att mjukvaran hade något med raset att gör, men de hade heller ingen annan förklaring. Jag tryckte på en hel del så de kanske ordnar det, men inga löften. Märkligt att de med gott samvete vill ge mig en bil som inte är fullt OK. Det är ju ändå en märkesverkstad (ligger i Upplands Väsby, för övrigt.)
Motorn de sätter i är en begagnad som gått 1500 mil, mot min bil som gått 2300 mil. Låter ju OK men man vet ju inte hur den andra motorn behandlats. Den kostade 70′ plus moms, sa de.
Känns hur som helst viktigt att fortsätta ha den helförsäkrad. Känner mig lite otrygg numer men är ändå glad att det håller på att ordna sig.
1500 mil? verkar vara från den 08 som gjorde en älgsmäll där älgen gick i huven samt i taket, den var inte bra den bilen efter det, kan dom garentera att det inte är skadade kolvar i den nya motorn? jag hade krävt att dom öppnat den och kollat
23 februari, 2012 kl. 23:39 #236156PPPDeltagareDet lät ju inte bra. Ska fråga dem!
24 februari, 2012 kl. 04:33 #236151andreaswrxDeltagareDet lät ju inte bra. Ska fråga dem!
tro den stod på skroten nere i falkenberg
24 februari, 2012 kl. 06:55 #236186ZlasherDeltagareJapp var din jag såg i Upplandsväsby.
Man får hoppas de kollat igenom nya motorn ordentligt.
Hur svårt ska det vara att uppdatera till senaste mjukvaran?
Jag menar de är väl bara ställa datorn och låta den jobba?`Att de har mycket att göra tvivlar jag inte på.
De hade fått in 6 bilar i förrgår när det var blixthalka sa de.
Men bara för att de har mycket att göra kan de fan inte göra ditt jobb halvdant…
Din bil står ju redan inne och då bör ju den prioteras tycker man…24 februari, 2012 kl. 07:34 #236147GRIDDeltagareJag slutade lämna min bil hos Fürstenhoff efter att den hade en buckla i plåten innanför dörren och framläppen var spräckt när jag skulle hämta bilen, och dom var helt säkra på att dom inte gjort det…
Och jag fick min 08s programvara uppdaterad på servicen direkt när jag sa till om det. (Beos I Uppsala)
27 februari, 2012 kl. 10:59 #236157PPPDeltagareTänkte uppdatera er på utvecklingen här. De ringde i morse och meddelade att det inte blir någon bil denna vecka heller. Den skulle varit klar idag men de säger att urtrampningslagret måste bytas. Då de väckte mig när de ringde var jag först lite förvirrad (jag hade ju väntat mig beskedet att bilen var färdig) så jag tänkte undrande varför de höll på med växellådan, men insåg sedan att urtrampningslagret ju är kopplingspunkten mellan den nyinsatta motorn och växellådan.
De sa att “det är svårt att jobba med gamla grejor”, ett trist ordval då jag försökt intala mig att den nya motorn är nästan ny och inte “gammal”. Min tolkning är att de skadat mitt urtrampningslager under ur- eller imonteringen och nu måste beställa ett nytt. Det är i och för sig säkert roligt med ett nytt urtrampningslager, men det känns ändå inte superkul.
Jag blev också lite dämpad av insikten att jag aldrig kommer att våga trimma maskinen. Jag hr ändå närt en dröm om att åka ner till JRM och piffa upp den någon gång när jag helt vant mig vid dess prestanda, men om den inte håller för originalkraften så är det ju ingen lysande idé att klämma in mer hästar.
Fortfarande har jag inte förstått vad som orsakat det hela. Ett fel i originalprogramvaran verkar ju vara den ledande teorin men hur orsakar detta rasen som rapporteras? Är det för hög kompression i ett par cylindrar som så småningom knäcker vevstakslagren? Isåfall är ju en framtida trimning helt utesluten för den gör ju samma sak?
Nu är det sportlov här i Sthlm och jag ska dra till Norrland ett par dagar. Inte i Subarun då, utan i den lilla hyrda Toyotan med sina typ 50 hästar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.