- Detta ämne har 41 svar, 6,318 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Mumin.
-
FörfattareInlägg
-
27 februari, 2012 kl. 11:29 #236174TomKDeltagare
Tänkte uppdatera er på utvecklingen här. De ringde i morse och meddelade att det inte blir någon bil denna vecka heller. Den skulle varit klar idag men de säger att urtrampningslagret måste bytas. Då de väckte mig när de ringde var jag först lite förvirrad (jag hade ju väntat mig beskedet att bilen var färdig) så jag tänkte undrande varför de höll på med växellådan, men insåg sedan att urtrampningslagret ju är kopplingspunkten mellan den nyinsatta motorn och växellådan.
De sa att “det är svårt att jobba med gamla grejor”, ett trist ordval då jag försökt intala mig att den nya motorn är nästan ny och inte “gammal”. Min tolkning är att de skadat mitt urtrampningslager under ur- eller imonteringen och nu måste beställa ett nytt. Det är i och för sig säkert roligt med ett nytt urtrampningslager, men det känns ändå inte superkul.
Jag blev också lite dämpad av insikten att jag aldrig kommer att våga trimma maskinen. Jag hr ändå närt en dröm om att åka ner till JRM och piffa upp den någon gång när jag helt vant mig vid dess prestanda, men om den inte håller för originalkraften så är det ju ingen lysande idé att klämma in mer hästar.
Fortfarande har jag inte förstått vad som orsakat det hela. Ett fel i originalprogramvaran verkar ju vara den ledande teorin men hur orsakar detta rasen som rapporteras? Är det för hög kompression i ett par cylindrar som så småningom knäcker vevstakslagren? Isåfall är ju en framtida trimning helt utesluten för den gör ju samma sak?
Nu är det sportlov här i Sthlm och jag ska dra till Norrland ett par dagar. Inte i Subarun då, utan i den lilla hyrda Toyotan med sina typ 50 hästar.
Det som händer är att det spikar pga av programvaran.
Kopierar en förklaring från ett annat motorforum.
En spikning är när endgaserna antänder innan flamfronten har nått dem. En spikning sker alltså efter tändstiftet tänt blandningen men före flamfronten har nått cylinderväggarna. Resultatet av spikningen är shockvågor som har en mycket höga hastigher. Dessa shockvågor kan få delar i motorn att vibrera sönder, de kan förstöra det värmeisolerande luftlagret som ligger på ytorna i förbränningsrummet vilket kan orsaka att tex kolvar smälter.
Det ger skador på kolvar, stakar, vevaxel, lager.
27 februari, 2012 kl. 12:26 #236158PPPDeltagareTack! Man blir genast tryggare och gladare när man förstår vad som händer!
27 februari, 2012 kl. 12:43 #236175TomKDeltagareTack! Man blir genast tryggare och gladare när man förstår vad som händer!
Det betyder alltså inte att det är en svag motor.
Du kan helt klart åka och få den mappad utan att oroa dig.
(en eftermarknads mapp brukar vara bättre än original mappen)2 mars, 2012 kl. 10:29 #236159PPPDeltagareFick just ett SMS som säger att bilen är färdig. Försöker ringa dem och fråga om den nyagamla motorn har ny programvara men de svarar inte. Lunchtid antar jag.
2 mars, 2012 kl. 11:39 #236171MäkiDeltagareOm du inte fått nya programvaran, åk till någon annan subaruverkstad & be dom flasha in ny programvara. Så planerar du en mappning på bilen när du har gjort allt annat klart. För vad jag förstod så tänkte du inte mappa direkt. 🙂
2 mars, 2012 kl. 16:56 #236160PPPDeltagareHar ringt tre gånger och pratat med en (för all del mycket trevlig) receptionist, men hon har inte lyckats få rätt på om de kollat programvaruversionen. Hon SMSar till slut att hon återkommer på måndag.
Jag hade kunnat hämta ut bilen idag och kört till en annan verkstad men jag väntar till på måndag och ger dem en chans till. Om de nu egentligen fixat allt så vill jag veta så att de får ett erkännande för det. (Fast det är dåligt att de tar mer än en dag att få reda på vad de gjort och inte gjort.)
7 mars, 2012 kl. 19:13 #236187ZlasherDeltagareHur har det gått för dig? har du fått tillbaka bilen nu?
Och hur var det med mjukvaran?15 mars, 2012 kl. 21:59 #236161PPPDeltagareBästa vänner,
Jag fick tillbaka bilen måndag förra veckan och har nu känt efter och är redo att sammanfatta äventyret.
Om man tittar på det ekonomiska kort så var självrisken på bärgningen drygt 1.500:-, motorn 2.000:- samt hyrbilen kostade mig 1.500:- till. Dessutom fick jag betala extra för att uppgradera programvaran i styrboxarna, 600:- Så totalt summerade det till: 5.600:- Folksam fick lägga ut närmare 80 papp.
Motorn som sattes in var från den älgkrockade bilen på skroten i Falkenberg, som andreaswrx skrev ovan. Den hade gått ca 1.500 mil, ca 1000 mil mindre än min. Det gick inte att få rätt på om den gått dessa mil med gammal eller ny programvara. Det kom också fram att motorn byttes i bilen efter sex månader, i juni 2008. Detta var inget som säljaren (en Subaruhandlare i Helsingborg som jag inte har höga tankar om efter att han (ägaren) bett mig begå försäkringsbedrägeri) berättade när jag köpte bilen ett år begagnad så jag visste inte om det. Det man kan notera från det är att antingen var progamvarufelet inte fixat då, eller också bytte de den gången motor utan att uppgradera styrboxarna.
Mitt intryck av verkstaden är ju fortsatt dämpat. De var schyssta att skjutsa mig från macken till verkstaden efter att jag lämnat tillbaka hyrbilen, en gest som jag uppskattar. När jag skulle hämta ut bilen så fick jag dock överraskande beskedet att de skulle ha 600:- för att de uppgraderat styrboxarna som jag med eftertryck ju begärt, med motivet att det hade varit en massa extrajobb för dem. Det hade det i och för sig varit då de (av någon anledning jag inte begriper) inte hade någon ny mjukvara utan fick ringa till Subaru och skaffa den, för att sedan kunna uppgradera. Jag tycker nog dock att det skulle ingå från en auktoriserad Subaruverkstad som väl ändå borde se till att de har rätt mjukvara. Han tyckte att de kanske skulle bjudit på det om jag hade servat bilen där, men de har ju genom detta försäkrat sig om att jag aldrig kommer att göra just det. 🙂
Vad gäller själva bilen så kan jag börja med att konstatera att man blir helt paranoid på alla ljud och annat! Bilen hade första stunden ett intermittent vinande (laddrelät som slog till i korta stötar?), men det har jag inte hört sedan. De första dagarna fick jag en våldsamm elektrisk stöt varje gång jag klev ur bilen och trodde det var ett elfel någonstans, men även det försvann. Motorn går lite, lite ojämnare än min gamla, men har ungefär samma kraft, inte mer, kanske en gnutta mindre. Jag tycker att den har ett lite grövre ljud, speciellt från drivlinan, men jag är inte säker. (Paranoia, som sagt.) Varvstoppet verkar dock slå i tidigare, men det är ju säkert den nya mjukvaran. (Jag märker det när jag ska trycka på i trafikljusen att det hinner blinka till lite rött som det inte gjorde tidigare.)
Men, som summering så verkar motorn OK och jag anser att jag ändå kommit billigt undan.
Jag får tacka er alla för de så välbehövliga klapparna på axeln när jag var nere, och alla goda råd.
// Per
16 mars, 2012 kl. 07:04 #236176TomKDeltagareSkönt att det blev klart tillslut! 🙂
Hoppas du kan njuta av bilen nu så du inte blev helt less på den.
16 mars, 2012 kl. 09:38 #236162PPPDeltagareNäe, man kan ju inte bli annat än glad när man väl sätter sig i den! Oundvikligt! 🙂
16 mars, 2012 kl. 18:44 #236163PPPDeltagareEpilog:
Idag ringer mannen från Folksam upp och säger: “Ojoj, det har blivit fel med betalningarna. Det ser ut på fakturorna som om du betalat 1500 plus 2000 i självrisk. Klart du inte ska det. Ge mig ett kontonummer så får du 1500 tillbaka”. En trevlig liten present till helgen. Så kalkylen ovan landar på 4.100:- istället.Folksam kommer ut som hjältarna i detta! 🙂
16 mars, 2012 kl. 20:25 #236165MuminDeltagareTycker Subaru inte ska ta betalt för en uppdatering låter sinnessjukt enligt mig… Jag har uppdaterat ett antar stier samt andra bilar och ingen betalade!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.