› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motorrenovering av nyinköpt STI -07 :/
- Detta ämne har 14 svar, 1,649 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
6 juni, 2011 kl. 07:50 #26034
toreld
DeltagareHej!
Är nybliven Imprezaägare och tycker det är en underbar bil 🙂
Dock har jag fått en tuff start då den drar ca en liter olja per 100 mil, ryker blått och nu även börjat spika lite vid fullt gaspådrag.
Har väll tillslut kommit fram till att det bör vara nån kolvring som är dålig.
Kommer därför att riva ur motorn snarast och åtgärda detta så jag får njuta av min bil i sommar 🙁
När jag ändå ska ha ur motorn så kommer jag att stoppa i lite kraftigare grejer än orginal, motorn nu ger ca 360 hk.
Frågan lyder:
Hur går jag smidigast, men ändå prisvärt, tillväga? Vilka alternativ har jag?
Ska jag köpa kolvar, stakar, lager o packningar från USA/UK o slänga i??
Köpa färdigt block?!
Som sagt kom med era förslag!
MVH Toreld
6 juni, 2011 kl. 08:12 #224815AndersH
DeltagareHej !
Vad tråkigt för dej ! Har lite samma känsla då min växellåda i gav upp efter bara nån dryg månads ägande (visserligen en gammal GT). Tror dock att du kommer få väldigt bra tips här på forumet.
Lycka till med renoveringen !
/Anders
6 juni, 2011 kl. 10:46 #224811Jocke.T
DeltagareTrist början på ägandet av en sjukt ball bil.
OM du inte får dom svar du vill ha så kan jag rekommendera dig att ta kontakt med Kvarnis här på forumet. Han kan _ALLT_ om våra motorer.
Sen kan du även kolla ibland alla projekttrådar, där finns ett gäng som har renoverat sina motorer.
Lycka till!7 juni, 2011 kl. 06:19 #224816toreld
DeltagareStämmer denna inköpslistan bra? :
– Stora packnings paketet Subaru orginal
– CP kolvar o ringar
– Eagle stakar
– ACL race main and rod lager
– ARP main and block and headstuds
– Gates KamremskitPris: $2,151.19
Från Importimageracing.com
Något i listan som bör bytas eller kompletteras?
Eller någon som vet nått bättre ställa att handla ifrån?Sedan tänkte jag höra med trollspeed ang balansering och eventuellt borrning (om nu det behövs?)
7 juni, 2011 kl. 07:20 #224810TomK
DeltagareStämmer denna inköpslistan bra? :
– Stora packnings paketet Subaru orginal
– CP kolvar o ringar
– Eagle stakar
– Gates KamremskitPris: $2,151.19
Från Importimageracing.com
Något i listan som bör bytas eller kompletteras?
Eller någon som vet nått bättre ställa att handla ifrån?Sedan tänkte jag höra med trollspeed ang balansering och eventuellt borrning (om nu det behövs?)
Det ser väl bra ut.
Importimageracing är sjukt bra att ha att göra med.
Köpte det mesta till min bil därifrån.7 juni, 2011 kl. 11:25 #224812Eiiiiik
DeltagareSer bra ut! 🙂
Skulle du ha metallspån i oljan är det ju värmeväxlaren för oljan som gäller också.8 juni, 2011 kl. 10:44 #224805Fricke.w
DeltagareDen listan klarar du dig långt med, men arp bullt till motorn är onödigt, går bra att återanvända dom orginal du har i nu, där emot så är ju arp bullt till topparna ett klokt och bra val.
Är du säker på att de inte är turbon som de gåt en tättning på då bara?
För jag rev m9n motor nu igen på grund av blå rök samt lite miständning och de visade ju sig vara turbon som hade blåst en oljetätning så de ran ner olja i down pipen.
Så mit tips till dig är att ta bort down pipe och inspektera hur mycket olja de är i turbon och den, sen tar du bort grenröret och inspekterar de, samt lyser upp i avgas portarna med en lampa för att se om de finns nå olja runt ventiler och styrningar där, finns de inge olja i grenrör eller avgas portar, så är risken stor att problemet kommer längre fram i från = Turbon 😀
Allt detta bör ju göras efter en kort körning på tomgång så du får fram blå röken, men inte så pass länge så att oljan hinner brina upp av värmen.MVH
Fredrik8 juni, 2011 kl. 12:03 #224814Impreza99
DeltagareHoppas de löser sig smidigt.. Tack för titten på en grymt fin bil 🙂 Hoppas på en prov tur i sommar.
Ps.Tack för mekplatsen Ds
Mvh Robban8 juni, 2011 kl. 14:49 #224813Eiiiiik
DeltagareJag kanske har topplockspackning åt dig om du skulle behöva 🙂 Dom skickade fel till mig första gången jag beställde.. Skickade till 2.5 liter istället för 2.0 🙂
10 juni, 2011 kl. 21:37 #224817toreld
DeltagareMycket riktigt Fricke! Turbon var slut, det glappade rejält. Kopplingen var dags att byta oxå!
Jag vill ju inte lägga pengar på att renovera orginalsnurran utan vill då passa på att byta upp mig.
Jag har ju som sagt ca 360 hk nu och vad jag förstått så är det max för vad orginal kolv o stakar pallar?
Eftersom jag tänkt trimma mer i vinter och hamna på ungefär 400-450 hk så känns det ju som jag lika gärna kan köpa en bra turbo nu. Jag kan väll bara ställa ner laddtrycket och köra på samma effekt som nu för att skona kolvar o stakar? sen byta till hållbarare grejer i vinter och skruva upp snurran!
Fråga är: Vilken bolt on turbo bör jag välja som pallar ca 450 hk?
10 juni, 2011 kl. 23:36 #224806Fricke.w
DeltagareOm du vill ha runt 450 ilskna galtar under huven, så har du ju beprövade engelska aggregat så som MD321T som är väldigt poppis i uk som de verkar, sen har du det lite nyare sc46 aggregatet som scobbyclinic gör, den turbon köpte jag och tog premiär turen med bilen nu i natt faktiskt 🙂 kan inte ut tala mig än om de håller vad de lovar, men där emot kan jag säga att de verkar spola upp ruskigt snabbt 😀 kändes som att köra original snurran de yterst lilla jag gasade, men kommer lägga upp broms papper på den turbon efter 22juni då jag mappar.
sc46 är för övrigt kullagrad med så kallad bilet hjul och sitter på original placering, har sett broms papper på de aggregatet på engelska subaru forum på 463hk på 99 v-power 🙂
Har för övrigt en original kopling liggandes hemma om du är intresserad av att ha nå biligt så länge 😉 innan vinterns upptåg.MVH
Fredrik11 juni, 2011 kl. 10:21 #224818toreld
DeltagareOj det ska bli intressant och höra mer om vad du tycker om SC46:an. Jag vill ju bevara karaktären i motorn då jag gillar den snabba spolen mycket.
Så SC46 från scobbyclinic är bolt on på downpipe o grenrör?Men det borde kanske bli svårt att köra med den turbon omappat?
Har ni något förslag på starkare koppling? En som kommer klara framtida effektuttag men ändå är lättkörd då jag har bilen som brukis!
11 juni, 2011 kl. 14:11 #224809berne
DeltagareStora packnings paketet Subaru orginal
– CP kolvar o ringar
– Eagle stakar
– Gates Kamremskitvad pallar de här med?
om man byter till FMIC och annan koppling, om de nu behövs11 juni, 2011 kl. 19:20 #224807Fricke.w
DeltagareOj det ska bli intressant och höra mer om vad du tycker om SC46:an. Jag vill ju bevara karaktären i motorn då jag gillar den snabba spolen mycket.
Så SC46 från scobbyclinic är bolt on på downpipe o grenrör?Men det borde kanske bli svårt att köra med den turbon omappat?
Har ni något förslag på starkare koppling? En som kommer klara framtida effektuttag men ändå är lättkörd då jag har bilen som brukis!
Jo då sc46an är bolt on på alla flänsarna, men kan nog under lätta om du har en upp pipe med flex rör på, för den hamnade lite väl långt fram och till vänster, så själv fick jag fila ur fätena lite till up pipe samt bryta lite på den för att få allt att lira 😀
Kopling kan du vell köpa vad som hellst som är lite kraligare, men vill du ha riktigt fin orginal känsla i den också, så krävs nog tyvär typ en dubbel skivig exedy = DYRT!!!! själv kör jag på en klutchmasters fx400 koppling den klarar jobbet galant, men bilen vill ju skutta lite i bland, samt att de har blivit ett och annat pinsamt motor stop när man försöker smyga med den 🙂
11 juni, 2011 kl. 19:25 #224808Fricke.w
DeltagareStora packnings paketet Subaru orginal
– CP kolvar o ringar
– Eagle stakar
– Gates Kamremskitvad pallar de här med?
om man byter till FMIC och annan koppling, om de nu behövsBeror vell lite på vad man har för block skulle jag tro? men ett semi closed block typ ej257 klarar vell 500+ och et ej 207 med lite grövre cylinder vägar lite till, förstärker man där emot med pressade alu stavar och kannske rent av lösa cylinder foder, ja då snackar vi mer stres tåliga grejer.
MVH
Fredrik -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.