SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Motorrenovering gt -99

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    matte555
    Deltagare

Ja då var det hög tid att se över motorn innan isbanorna är plogade 😀 Finns ett lagerljud när man varvar motorn utan belastning så blir att plocka isär och se vad som hänt. Misstänker att det är en av dom bakre ramlagerna som är dåliga.

Detta är ”fortsättningen” på den här tråden:
      http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=87674

Inga delar är beställda än, avvaktar med det tills man vet vad som kommer behövas.
      Ska försöka lägga upp nån bild snart.

matte555
      Deltagare

Kommer plocka ur motorn i helgen och riva den till ett shortblock 🙂

Bilen redo på lyften

har tömt ur olja och kylvätska så slipper man grisa med de imorn 😀

matte555
        Deltagare

Då har man pillat lite med bilen idag då!

Först bort med ic, dp kylare osv.

Hittade det här mellan ac kylaren och den vanliga

Motorn påväg ur, lite lurigt att få motorn och växellådan i samma vinkel men skam den som ger sig 😀

Plockat av det mesta, longblock med olje tråg typ…

Ett tag senare är det ett löst shortblock 🙂

Ja så mycket har hänt idag… Blir inget mek imorn, ska börja plocka ur kolvarna på måndag efter jobbet.

matte555
          Deltagare

Än så länge är det inga spår av lagerrester som tur är men det var något gummiliknande i oljepickupen, misstänker att det är typ packningsklister. Ska bli kul att se hur lagerna ser ut! 😀

Svindle
            Deltagare

Blir det smidd botten eller byter du bara det nödvändiga?

matte555
              Deltagare

Vet inte än, får se när man rivit isär vad som måste bytas men det känns onödigt att kasta kolvar och stakar om dom är okej

matte555
                Deltagare

Då var blocket delat och det ser ut som 1:a och 5:e ramlagerna är lite slitna, veven ser ut att ha klarat sig bra som tur är 😀 kolvarna sitter kvar i blockhalvorna än men jag tror dom har klarat sig bra. Ser inga rester av lagerspån någonstans så oljekylaren kommer inte bytas.

Som det ser ut nu kommer jag byta:
                  Ramlager – ACL race lager
                  Vevlager – ACL race lager
                  Kolvringar
                  Sen kommer även kopplingen, kamremen och stiften bytas….

Har bra kontakt med motorslip här i Umeå så dom ska få kolla på veven, topparna osv… Kommer även byta ventiltätningar och OM det behövs slipa in ventilerna samt byta styrningar. Cylindrarna kommer honas och topparna planslipas.

Har säkert glömt skriva en massa men råd, tips, klagomål på att jag inte sätter in smidda grejjer mottages gärna 😀
                  Om någon har smidda kolvar och stakar till salu så säg gärna till 🙂 men då ska det vara oanvända delar i kartong.

Några bilder då

matte555
                  Deltagare

Håller på för fullt med motorn dock inget jag fotat…
                    Just nu är det allmän översyn och tvätt av alla delar, blir skönt att skruva ihop motorn med silkeshandskar sen. 😀 Fick tillverka nytt undre kylarfäste det gamla ramlade typ sönder pga rost…………….

Topparna och blockhalvorna lämnades in idag för planing och honing så dom är nog klar innan helgen sen väntar jag på ett dyrt paket från england innehållande:

Ramlager
                    Vevlager
                    Kolvringar
                    Tändstift
                    Kamremskitt
                    Kopplingskitt
                    Packningssats

Planen är att skruva ihop allt i helgen fast förutsättningen är ju att alla grejjer finns såklart… Hoppas hoppas 😀

matte555
                    Deltagare

kom inga delar till helgen…. har sysselsatt mig med att slipa in ventilerna istället, fyfan vilket jobb!

Vevlagerna såg inte så kul ut, har inte visat nån bild på det än men vevaxeln ser fin ut och dom har inte snurrat som tur är!

matte555
                      Deltagare

Nu börjar det hända grejjer igen! Fick mitt efterlängtade packet igår så har börjat lite smått med att plocka ihop motorn.

Bild på det som kom i paketet:

Vevstakarna monteras på veven med mina nya fina ACL lager:

Snart dax att lägga ihop blockhalvorna:

Innan jag gick hem idag så satt blocket ihop men glömde givetvis fota det… Nästa steg nu blir att byta kolvringarna sen ska kolvarna bankas ner i cylindrarna 😀

Innan jul ska allt vara klart har jag bestämt, tagit ledigt 2 dagar nästa vecka så då blir det action. Drygt att det är så mycket annat som ska hinnas med nu innan jul bara…….
                        Synpunkter, tips och frågor mottages gärna, lämna en kommentar med andra ord 🙂

/Mattias

Eiiiiik
                        Deltagare

Kul läsning tycker jag! =)

Känns som att det pinnar på rätt bra ändå.
                          Kör hårt!

Gilarski
                          Deltagare

Håller med föregående, bra jobbat 🙂

matte555
                            Deltagare

Tack kul att det uppskattas! 🙂

Höll på med motorn lite på lunchen och nån timma efter jobbet idag, alla kolvringar sitter på plats nu och han faktist få ner 1:ans kolv i cylindern!! Känns som det börjar ta sig ordentligt nu 😀

Bildbevis:

Kolvbulten och låsringarna är givetvis också på plats.

Hinner inte jobba med motorn nått i helgen.. känns ganska surt men men 🙁
                              Enda som skulle kunna skita sig i min plan att få igång innan jul är att det inte finns ventilchims att få tag på.

/Mattias

matte555
                              Deltagare

En annan grejj som jag funderar lite runt är inkörningen, hur har ni andra gått till väga? tänker mest på att få kolvringarna 100% täta.

Hittade en typ guide på nätet för ett tag sen, minns inte var men sparade texten.
                                citat från en okänd källa:

”Varmkör först motorn – MYCKET VIKTIGT!
                                Det görs som normalt, starta motorn och kör runt kvarteret med snäll belstning. Du får absolut inte låta motorn puttra på tomgång tills den blivit varm.

Action:
                                Den initiala inbäddningen av ringarna får man genom att ge full gas under några sekunder, släpp gasen helt och låt motorn gå på tomgång några sekunder.
                                Upprepa detta 10-15 gånger (håll koll på motortemperaturen och oljetrycket).

Lägg därefter i en hög växel och accelerera. Eftersom du nu ger full gas och motorn ger ordentligt med effekt, kommer det höga gastrycket tvinga ut kolvringarna mot cylinderväggarna. När du sedan släpper gasen skapas vakuum i cylindrarna vilket drar upp extra olja.

Tack vare detta och det relativt låga varvtalet minimeras risken att ringar och cylinderväggar glaseras. Det gör också att ringarna och väggarna hinner kylas ned.

Nu när ringarna har bäddats in kan motorn belastas upp till 80% av dess maximala effekt och varvtal. Variera hela tiden varvtalet och överhetta inte motorn (ringarna ska inte glaseras).

Efter ungefär en halvtimmas körning är ringarna inkörda.”

Vad tror ni om detta? Är det bara trams eller ett vettigt sätt att köra in motorn?

Ställde frågan till han som planade och honade motordelarna och enligt han var det bara att köra som vanligt och byta olja vid 80-100mil ungefär. Enda man skulle tänka på var att ha motorn riktigt varm så oljan drar med sig all smuts som blir när allt ska nötas in.

Med vanligt så menar jag varken puttra eller våldköra. Alla har ju olika körstilar så vanligt kan ju tolkas på olika sätt 😀

matte555
                                Deltagare

Det sket sig att få igång bilen innan jul…. saknas ventilschims 🙁 men allt som går att montera utan kammarna sitter på motorn. glömde ta bilder men det kommer nästa vecka

God Jul alla forumnördar 😀

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.