SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Motorrenovering gt -99

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    matte555
    Deltagare

Fick några schims idag men resten tydligen är på rest….. snacka om att jag har haft otur med alla beställningar först tog det nästan en vecka extra att få paketet från england då det tog massa extratid med posteftersändningen då jag nyss flyttat och nu de här också 🙁 Håller tummarna att det kommer innan nyår i alla fall!!!

Aja kunde fixa ventilspelet på 2:an och 4:ans insugskam i allafall så den är då monterad 🙂

/Mattias

matte555
      Deltagare

Ja dax att skriva lite här då, motorn är så gott som klar meen givetvis blir det ännu mer strul…

Lånade ut mitt fäste för kamremssträckaren när motorn lix var isärskruvad MEN det nya jag skulle få i utbyte har givetvis inte kommit hem än… Har säkert tagit 3 veckor nu 🙁 Min backup plan var att köpa helicoil och gänga om det trasiga fästet men M10*1,25 verkar inte va lättast att få tag på har jag bittert fått erfara… I alla fall så lyfte jag i motorn och allt som är lönt att montera sitter på plats nu.

Motorn påväg in:

Grovkröken från invida sitter på plats, sitter som ett smäck med invida cat-back systemet jag köpte av turbovin här på forumet 😀

Ser lite fräschare ut untertill nu, har rengjort och lackat värmesköldarna med biltemas ”hot paint” får se hur bra det håller sig.

Så ser det ut just nu, enda jag ångrar lite är att man inte rensade insuget och putsade upp eller lackade det…

Har monterat 3 extraljus jag hade liggande också, tycker dom passar fint på bilen 😛

Köpte mig en sån där dawes dewice som jag kopplat in också men det glömde jag bort att fota det. Visst pluggar man bara vacumslangen som går till den elektroniska laddtrycksstyrningen?

Gott nytt år! eller är det för tidigt? 😛

/Mattias

Eiiiiik
        Deltagare

Nu verkar det inte vara långt kvar! 😀

Håller tummarna för att resten ska gå som en dans 🙂

matte555
          Deltagare

Nä det börjar brännas, hoppas att mitt fäste kommer snart bara… Isbanorna väntar ju! 😀

matte555
            Deltagare

Idag kom äntligen fästet jag väntat på för länge!!!!!
              Grymt skönt att kunna montera ihop fanskapet nån gång 😀

Bild på fästet och spännrullen till kamremen:

Kamremen monterad med nya löphjul och sträckare:

Ett tag senare såg det ut såhär:

Har hunnit köra lite mer än 5mil ikväll och allt verkar vara okej så man sover nog gott inatt 😀

/Mattias

matte555
              Deltagare

Såg att man kunde förminska bilderna i samband med att man laddade upp dom så nu gick de ju fint att lägga upp bilden istället för en sån där thumbnail 😀

Får se om jag uppdaterar nått mer i den här tråden, hoppas motorn håller ett tag nu så man slipper mekka och får köra istället 🙂

Tycker det gått rätt bra endå med tankte på att det är första shortblocket jag plockat isär. Det som förvånade mig mest var vilken tid det tog att få till topparna, kommer nog aldrig mer ge mig på att slipa in ventiler igen.. Grymt störande att ventilspelet blir helt fel när man gör det också 😛

Aja nu blir det drygt 100 mils inkörning innan man kan börja gasa ordentligt, bilen laddar bara 0,5bar vilket är wastegatens grundtryck tror jag. Blir att skruva upp det sen när inkörningen är klar. 😀

En komentar är alltid välkommen!

/Mattias

flipn
                Deltagare

Bra jobbat! =)

matte555
                  Deltagare

Tack! Den har rullat drygt 60 mil utan problem nu så snart är det dax för oljebyte och mera laddtryck!! 😀

flipn
                    Deltagare

Låter ju bra det!
                      Kan det ha varit dig man har sett ute? 🙂

tonfisken89
                      Deltagare

Då var blocket delat och det ser ut som 1:a och 5:e ramlagerna är lite slitna, veven ser ut att ha klarat sig bra som tur är 😀 kolvarna sitter kvar i blockhalvorna än men jag tror dom har klarat sig bra. Ser inga rester av lagerspån någonstans så oljekylaren kommer inte bytas.

Som det ser ut nu kommer jag byta:
                        Ramlager – ACL race lager
                        Vevlager – ACL race lager
                        Kolvringar
                        Sen kommer även kopplingen, kamremen och stiften bytas….

Vad kostar dessa ACL lager? Kommer att byta båda vev- och ramlager när jag ändå håller på 🙂

matte555
                        Deltagare

Minns inte riktigt, kolla på http://www.importcarparts.co.uk/ där köpte jag mina 🙂

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.