› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motorskakningar vid kallkörning WRX -01
- Detta ämne har 5 svar, 906 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Tobbe77.
-
FörfattareInlägg
-
28 december, 2003 kl. 18:06 #2351
SecretAgentMan
DeltagareDet är inte så att det är kopplingen som ”hugger” när du skall iväg med kall bil?
En av Imprezans tidlösa, och klassiska egenheter. 😀 Gör en redigt misslyckad start (5000 rpm och slira som tant Hilda på kopplingen – ja, det luktar lite ja :D).
Att den känns lite underlig under fullgas beror oftast på att man moddat bilen, och original laddtrycksstyrning inte riktigt kan hantera det. 🙂
Utrusta bilen med en laddtrycksmätare så är det enkelt verifierat (köp en bra sådan) – det borde vara fabriksmonterat på alla turbobilar…/J
29 december, 2003 kl. 10:23 #51346Digits
DeltagareVad kor du med for soppa? Jag tycker att min 03’a gar som en pase notter pa 95-oktanig soppa. Hade ungefar samma symptom som du tills jag bytte till 98-oktanig bensin och nu gar den helt ok.
30 december, 2003 kl. 12:07 #51347Digits
Deltagare>Bilen är orginal förutom 3″ fr katten o bakåt.
Det finns val tva katalysatorer pa 01->framat. Om det ar fran den framre kan bilen tankas ga snalt (vilket iofs sakert inte ar fallet har), for att ECU’n pa de nya bilarna ar lite kansligare for battre flode an de som satt upp till 2000. Mer om detta finns att lasa pa http://www.scoobynet.co.uk/bbs. Iofs gallde det kanske om man hade ’full decat’ 🙂
Tank pa att fa bilen mappad om du ska gora fler andringar
19 december, 2005 kl. 06:19 #51345Manor
Deltagare…det låter som min 99:a. Kopplingen hugger när den är kall/fuktig. Det blev bättre efter byte av lamell, men började hugga igen efter cirka 1000 mil. Nu har man väl blivit van, släpper upp kopplingen helt på (i princip) tomgång och det fungerar bra. Jerrys tips att göra en rivig start 4000-5000 varv och slira lite på kopplingen så det luktar skit…eller dra i handbromsen och slira lite på kopplingen…fungerar ett tag men måste upprepas då och då.
Detta verkar vara en egenhet med Imprezorna som drabbar vissa mer än andra. Det finns ingen 100%-ig lösning vad jag vet. Om din bil inte hade varit moddad så kanske det hade gått att ta på garantin. Jag fick själv kosta på lamell (trots garanti kvar och original), då den gått närmare 5000 mil. Däremot så bekostade garantin själva arbetskostnaden i mitt fall.
Lycka till / Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51348Tobbe77
DeltagareNär det är kallt o fuktit ute verkar inte motorn gå rent.
När jag ska köra iväg på ettan o inte gasar så värst mkt så skakar hela motorn när ja släpper kopplingen. När sedan motorn är varm är det inga problem att köra iväg på ettan. Vad kan vara fel, ngt med tändningen eller?Sen när jag kör för fullt, så känner man att den tvekar lite o smårycker när den laddar fullt. Kan det vara samma problem där, typ ngt med tändningen?
Tacksam för svar! /Tobbe
19 december, 2005 kl. 06:19 #51349Tobbe_77
DeltagareNär bilen e kall o fuktig o jag ska starta på ettan med lite gas o släpper kopplingen försiktigt så börjar motorn skaka precis som den går på 3 burkar eller håller på o dör. Om jag däremot varvar o slirar på kopplingen som tant Agda så går det bra. Menar du att kopplingen hugger när den är kall?
Bilen är orginal förutom 3″ fr katten o bakåt. Tycker den har blivit bättre på tvekningarna på fullgas efter att jag hällde i STP Injection Cleaning?!
Jag kör självklart på 98. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.