Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #225905
    LegacyLarsa
    Keymaster

      Trevlig läsning! 🙂

      /Larsa

      #225929
      Gilarski
      Deltagare

        Ännu mer trevlig läsning 🙂

        http://www.enginebasics.com/

        #225930
        Gilarski
        Deltagare

          Snurrade förbi en länk som innehöll lite intressant information kan vara bra att känna till. Klicka på rutan i mitten så får ni en tabell med temp skalan på olika stift samt undertill som sagt lite text.

          http://www.hrpworld.com/index.cfm?tpc=Laser-Iridum-NGK-Spark-Plugs&form_cat_id=1191&action=category

          #225911
          Fricke.w
          Deltagare

            vid vilka grader börjar de bli kritiskt för en kvalitets oljas egenskaper 🙂
            De skulle jag vilja veta lite mer om.

            typ 15w50 och 10w60

            #225931
            Gilarski
            Deltagare

              Här var lite intressant info om EJ2x motorn.

              Långt ifrån detaljerat men lite vinkar om vad dessa tuners tycker man bör tänka på vid trimminig & när det är lämpligt att verkligen göra nåt med motorn.

              http://www.importtuner.com/tech/impp_1103_subaru_ej_series_engine_tech/viewall.html

              Personligen vart jag lite förvånad över att de anser att EJ2x ska palla såpass med pulver (framgår dock ej om det är vanlig eller STI rova, eller volym för den delen heller)

              #225932
              Gilarski
              Deltagare

                Har sett så mycket diskussion kring ämnet ‘oktan’ så jag skriver lite info om detta här nedan 🙂

                När man utvecklar motorer görs ett rigoröst arbete, inte bara under själva konstruktions-fasen utan även efter det att blocket är ihopbyggt. I detta arbete ingår bland annat att hitta det optimala tändstiftet, tändtidpunkt, bränslemängd vid olika belasning/temperatur/höjd över havet, oktantal etc.

                Så, låt oss först titta på definitionen av ett bränsles oktantal:

                Ett bränsles oktantal är ett mått på hur lätt bränslet självantänder under tryck (kompression). Det krävs mer energi för att antända ett bränsle med högt oktantal än en med lägre oktantal. En viss del av den energi som åtgår kan värmen i förbrännigsrummet inräknas

                Innebörden av ovan är att ju högre oktantal ett bränsle har, desto högre kompression kan det utsättas för utan att det självantänder (okontrollerad förbränning -> knackning).

                Får man ut mer pulver ur 98 än med 95 vid samma kompression? Svaret är enkelt, NEJ. Däremot, man kan kör 98 oktanigt bränsle i en motor
                med högre kompression (eftersom självantändning inte inträder lika tidigt som med 95 oktan) och då kommer mer energi att frigöras varpå mer effekt erhålles.

                Åter till ämnet. Vad händer nu när jag köper en JDM scooby från Japan, där allt är optimerat för oktan 100?

                Till att börja med så har Subarus ingenjörer anpassat tändkurvan och mängden ‘överskotts’ -bränsle mm. till det faktum att bränslet inte självantänder lika lätt som 98 oktanigt.

                Med överskottsbränsle avser jag att man fettar på på vid belastning, detta görs för att kyla förbränningsrummet. Kylningen görs för att stävja knackning, genom att den total mängden energi i form av värme sänks. Kylningen görs även för att minska temperaturen i förbrännigsrummet så de rörliga delarna ej skadas. Man kan sedermera pressa en JDM bil hårdare (högre ladd) utan att få knackningsbekymmer.

                Subarus ingenjörer har också anpassat tändkurvan med oktan 100 i åtanke. De har testat detta under tusentals timmar innan bilen levereras till marknaden. Man har då kört i olika luftfuktighet, höjd ovan havet, olika temperatur, belastning osv osv. Efter alla tester (inkl komplex modellering) tar man fram en mapp som är avsedd för 100 oktan och som ger kunden en tillförlitlig drift och som klarar belastning med god tolerans.

                Vad händer om man nu får för sig att köra 98 oktan istället ?

                Man åker då på ett bränsle som har lite sämre egenskaper vad gäller knackbeständighet. Konsekvensen av detta är att bilen måste gå fetare under hård belastning. Normalt anpassas tändkruvan av motorstyret själv men om så ej sker finns ävenm risk för att tändkurvan ligger någon grad fel.

                Det finns mycket mer att skriva om framförallt knackning, då bränslets oktantal bara är en av de ingående parametrarna, men det får vi ta nån annan gång (om ingen annan hinner före 🙂 )

                #225908
                Kvarnis
                Deltagare

                  Om man har en JDM bil med 100oktan och kör den på sämre bränsle så rasar man 😀

                  Det har många fått erfara, som en bonus har många JDM bilar mappats om så marginalerna är ännu mindre
                  Det som kanske inte pratas så mycket om är ju att om man mappar en bil för 98, är det inte säkert att soppan i man tnakar är 98.
                  Pga av det börjar va väldigt få förbrukare av 98 som det ser ut i dag.
                  Fördelen är väl iofs att det finns så få 98 pumpar i dag så omsättning förhoppningvis är tillräcklig.
                  Vet att Jerry & jag Pratade med VM för många å sedan och dom hade sett 98 soppa som var sämre än 95.

                  #225940
                  TypeR
                  Deltagare

                    Great threadd—0.o—b

                    Thought I’d add a little info from a recent discussion been having on gearbox and engine oil

                    Using the incorrect viscosity gear oil in your car can make gear changes very difficult when the gearbox, and oil are cold. This is why we often don’t recommend using thicker gear oils than the manufacturer specifies. It is easy to think that increasing the viscosity from a 75w-80 to 75w-90 or 75w-90 to 75w-140 isn’t going to affect the cold properties of the oil, but it does.
                    Below are some figures showing the viscosity of a selection of oils at 40C measured in mm²/s ( 1 millimeter²/second = 1 centistoke, A centistoke is a decimal fraction of the CGS unit of kinematic viscosity stokes, which is equal to centimeter per second (cm²/s). 1 stokes is a kinematic viscosity of a fluid with a density of 1 g/cm³ and a dynamic viscosity of 1 poise… In short the thickness of oil!). 40degc may not seem cold but this is the temperature at which the viscosity is measured and is the information you will find on the oil technical data sheets.
                    I have listed specific brands and products to make it easier to see the differences in viscosity.
                    Fuchs Sintofluid FE 75w = 40.8 @ 40°c
                    Fuchs Sintofluid 75w-80 = 49.8 @ 40°c
                    Fuchs Sintopoid 75w-90 = 90.5 @ 40°c
                    Fuchs Sintopoid LS 75w140 = 170 @ 40°c

                    As you can see from that, they are all 75w oils, but there is a large difference in the viscosity at lower temps; the Sintopoid 75w-90 is over twice as thick as the Sintofluid FE 75w when cold and the 75w-140 is almost twice as thick as the 75w-90.

                    So, if you’ve got a car that needs one grade of oil as standard, but you’ve modified it and decide to try a thicker oil, or someone puts the wrong oil in, it might really affect the cold gear shifts. Usually, increasing the quality is a better option than increasing the viscosity when thinking about upgrading from standard fluid.

                    Also, viscosity ratings are not exact points, but are a band that the viscosity should fall in. The Motul Gear 300 75w-90 has a viscosity of 76.2mm²/s at 40°c and the Castrol Universal 75w-90 is 84.8mm²/s, so you can see there is some variation in oils that appear to be the same viscosity.

                    A lot of gearboxes specify an 80w-90 rather than a 75w-90, but I would always tend to go for a 75w-90 instead as there can be a large difference is the viscosity when cold. The Motul Gearbox 80w-90 is 164mm²/s, so over twice as thick as their Gear 300 when cold. If you’re using an 80w-90 and are having stiff cold gear changes, changing to a 75w-90 is likely to improve things.

                    I normally use a 10w60 for the engine but due to low oil temps I was concerned if it was infact being activated as during the winter its lucky to reach 60, heres oil experts thoughts on this;

                    it’s way too thick at 60C, you want to go for a 5w-30 or 5w-40. It won’t be flowing properly at 60C, increasing localised pressure in the engine so increasing wear as well as reducing protection. Also, a lot of additives used in oils don’t activate until over 70C, so you’re losing even more protections.

                    I just had a look at the fuchs datasheets for the Pro S range and at 40C, the 5w-30 is 63.7cst, the 5w-40 is 92.4cst and the 10w-60 is 150cst, so more than twice as thick as the 30.

                    Hope this makes sence d—0.o—b

                    Needless to say I’m doing an oil change next week swapping to a nano tech 5w 40 that is good for upto 130 so is fine for all year round including track use, gbox and diff are going to be getting some motol 300 loving 😉

                    #225941
                    Igge
                    Deltagare

                      Intressant läsning, tackar!

                      #225936
                      TomK
                      Deltagare

                        Mycket intressant!

                      Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 40 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.