SSC Allmänt snack FAQ & How to?

Avdelning för "Frequently Asked Questions". Här postar man enbart guider, mektips och dylikt.
Visar 18 ämnen - 1 till 15 (av totalt 94)
    • Ämne
    • Deltagare
    • Inlägg
    • Senaste inlägg
    • Lathundar; ET och Beräkna storlek på fälgar och däck. Beräkna storlek på fälgar och däck. När man byter storlek eller bredd på sina hjul är det viktigt att se till att däckets rullomkrets håller sig inom lagliga gränser. Rullomkretsen får bara förändras maximalt 5% (större eller mindre) Nordic Audis fina beräknings sida www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/data/a1294/a1294.php? Hur offseten (ET)ändrar hjulets läge. När offseten (ET) ändras då ändras hjulets läge i förhållande till skärmkanten. 1010 Tires fina beräknings sida www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp www.waxtum.com/auto/rechner/et.html För följande modeller : GT WRX STI > 04 STI 05 > (Tack Tendency)

      Startat av: Janne248

    • 26,364
    • 10
    • för 5 år, 5 månader sedan

      clasen

    • Artikelnummerregister Här har vi en lista med artikelnummer på produkter och detaljer som är intressanta för Imprezorna. Håll inläggen rena, inga svar på redan skrivna inlägg. Jag kommer se till att tråden är snygg och prydlig. 1 2 3

      Startat av: Niklas

    • 22,639
    • 32
    • för 6 år, 6 månader sedan

      Janne248

    • Import guide: Köpa kokare i England 10-steg allt du behöver veta för o importera en fet kokare från england: 1. Hitta en bil. Bästa ställerna att leta på är: http://www.type-ra.co.uk http://bbs.scoobynet.com http://www.autotrader.co.uk Tidningen autotrader har ännu mer subaru's och många type R och RAs. Många av de bilar jag hittade i tidningen fanns inte på nätet. Så att köpa tidningen kan ge mer bilar att söka på. http://pistonheads.co.uk http://bbs.22b.com Bevakar man dessa siter kommer något att dyka upp förr eller senare. Kan också vara bra att kolla igenom alla gamla annonser. Ibland kan man hitta en fräsig impreza som las ut för flera månader sen. En sak som är säker om engelsmännen är att dom suger på att skriva annonser. Det är väldigt sällan dom ens har bilder o visa på bilen i annonsen. Vanligtvis får man se dom via mail. Bästa tipset är att ta tid på sig och inte skynda. Få fram alla info du behöver om bilen innan du bestämmer dig. En type R/RA 99-00 ligger kring 10k pund. Det finns billigare men man ska vara skeptisk till skicket isf! Gamla sti2-3:er kan ligga mellan 2500-4000 pund (40-60 SEK). 2. När man hittat en bil är ett bra tips att få den provkörd av nån i England som inte känner ägaren. Lättast är att skriva en tråd och fråga om någon som bor nära bilen kan provköra, mot en liten slant så klart. 3. När man är säker på vilken bil man vill köpa så är det dax o boka flyg och båt. Billigaste flygen kan man hitta hos http://www.ryanair.com. Bokar man nån vecka i förtid kan det bli väldigt billigt. Båt finns att boka på: http://www.dfdstorline.com/Infobridge/ Dom hamnar som finns att välja på är New Castle, Immingham och Tilbury. Dock tar det 48 timmar tillbaka till Sverige från Tilbury. NC och Immingham tar ca 26 timmar. Om möjligt försök göra en deal så den engelske ägaren kör er till hamnen. Man har ingen försäkring i England och råkar man ut för en olycka kan det bli tråkigt. Bor ägaren nära London kan man be han köra er till Immingham, vilket tar ca 3-4 timmar. Bor ägaren mer söderut kan man ta NC. Dock har jag hört att NC routen ska läggas ner. 5. Se till att försäkra chassinumret på bilen innan du åker till england. Då har du i alla fall bilen trafikförsäkrad när du kör i Sverige. 6. När man väl ska inspektera bilen i England får man bara ta och använda sig av sitt sunda förnuft. Kolla rost och att allt med drivlinan är som det ska. 7. De saker du måste få av ägaren är V5C papper, all dokumentation av bilen + alla nyklar. Har han inget V5C papper kommer man aldrig kunna regga bilen i sverige. 8. Det ska inte vara nån tull eller moms när du tar in bilen i Sverige. Den engelska regplåten går att köra runt på tills du besiktat bilen. Eftersom ingen registrerat när man tog in bilen kan man köra runt med den Engelska plåten ett tag men man har ju inte full försäkring. Om någon stjäl bilen så kommer man ju inte få någon ersättning då. 9. Hemma i Sverige igen är det dax att göra bilen klar för besiktning. Det man måste ändra på är följande: * Huvudstrålkastarna måste bytas. http://www.meca.se har billiga (icke klarglas). Ett annat tips är att leta på skroten: http://www.bildelsbasen.se. * Hastighetsmätaren ska visa km/h. Är bilen från japan har dom troligen bara satt ett motstånd vid växellådan eller bakom hastighetsmätaren. Tar man bort denna visar mätaren km/h igen. Kolla igenom dina V5C papper. Står inte uppgifter på bilens vikt, mått och effekt är det bäst att göra sig beredd på att visa upp dom uppgifterna för besiktningsgubbarna på något sätt. Antingen har man med sig reg nr på andra bilar med samma specs eller så försöker man använda sig av sin japanska manual om man har en sådan. I den kan det stå specs på bilen. Räcker inte din uppgifter för besiktninggubbarna så får man beställa det från IM till ett pris av 800 kr + moms per uppgift. 10. När bilen äntligen är besiktad är det bara o fixa till allt, mappa, se över bromsar och köra o va glad :D Kostnader: En regbesiktning kostar ca 1800 kr. Försäkringen på en type R/RA tenderar att vara lite billigare än en vanlig wrx/gt. Jag skulle rekommendera att man budgeterar för ca 40-50k utöver bilens pris. Då har man råd med nya fälgar + vinterdäck, underredsbehandling, byta alla oljor, kamrem, mappning plus annat fix utan problem. Jag kan ha glömt nått, fyll på isf! Lycka till, till er som letar bilar i England! mvh J 1 2 6 7

      Startat av: griml0ck

    • 67,718
    • 105
    • för 7 år, 9 månader sedan

      Nathan

    • Ta bort fastrostad dragkrok Hej har en Subaru legacy 1997 med fastrostad avtagbar dragkrok som inte gick igenom besiktningen. Har ni något tips om hur man tar bort denna typen av dragkrok ? Bilder: https://ibb.co/wW8LpMM https://ibb.co/0Y9VfS7 https://ibb.co/xsxLXGr

      Startat av: klabben

    • 2,144
    • 2
    • för 1 år, 4 månader sedan

      FiddeFuling

    • 1995 Subaru impreza EJ25D HJÄLP! Har en 95 Subaru impreza som det satt en ej18 i från början, men jag har satt i en ej25D i den och tagit elhärvan från ej18 det som är problemet är att det satt ingen kamaxel givare på ej18 systemet. Så när jag nu försöker starta motorn så baktänder den bara. Min fråga är går det att få den här motorn att fungera med härvan eller måste jag fixa en ej25 härva?

      Startat av: Gustaf97

    • 1,149
    • 2
    • för 1 år, 4 månader sedan

      Kvarnis

    • Renovera impreza GT växellåda Förhandsgranska Standard Impreza GT växellåda renovering Jag har en impreza gt -99 med låda HM-TY754VN1AB Men jag kan få köpa en låda av en kille med spräckt yttre så frågan är om det är samma innehåll i en låda med nr IX-TY752XG1AA Tänkte i så fall flytta över hela drevsatsen till min låda. Är det någon som vet om det passar? Vore mycket tacksam för svar, vill ju åka på isen nu när det frusit till

      Startat av: Garstad

    • 4,087
    • 2
    • för 2 år, 11 månader sedan

      FiddeFuling

    • Färgkod Vart sitter "id brickan" på 2015 subba?? Ska ha tag på färgkoden

      Startat av: sladden

    • 1,497
    • 2
    • för 3 år sedan

      sladden

    • byta bromsrör Bromsrör höger bak läcker på min impreza GT. röret går ju upp bakom bensintanken och verkar vara ett helsike att byta. Så min tanke är att dra ett nytt lite mer raka vägen. Vilken dimension är det på nipplarna? Finns det något färdigkonat rör med nipplar och lämplig längd som kan passa? Ni som har gjort detta, jag behöver lite input.

      Startat av: ImprezaGTköpes

    • 2,116
    • 2
    • för 3 år, 1 månad sedan

      FiddeFuling

    • Elstrul Har en forester 2008 där elen har spårat ur. Drar det från början och håller tummarna att någon har haft liknande problem och fått dem uppklarade. Det började med att halvljuset började blinka, reflekterade inte så mkt över det först, men när sedan trippmätare, hastighetsmätare, dim- och halvljus samt att varvräknaren lägger av och tankmätaren går upp på fullt så börjar jag nu inse att det är något riktigt galet! Detta kommer och går, jag kan köra ibland i flera dagar utan att det händer något medan andra dagar så är det ideligen. Händer aldrig när bilen är igång (ännu), utan endast när bilen har varit avstängd. Ibland så går det över på en gång och börjar funka och andra gånger så håller det i sig i timmar innan det funkar. Har haft bilen inne på subaruverkstad, men de kan inget hitta eftersom det inte har ngt att felsöka på då den har funkat där! SUCK! De har provat att byta spaken till ljuset då de trodde att det kunde vara den....men näpp! Nu är det tillbaka igen och de vet inte vad de ska göra.... och inte jag heller!! Så finns det någon som har några idéer så vore jag grymt glad! ...mina är slut och nu känns det som jag vill rulla ned den i älven istället och börja cykla :-(

      Startat av: denka

    • 1,911
    • 4
    • för 3 år, 1 månad sedan

      denka

    • WRX STI 2010 2.5 Sedan Hej hej Ny här, vet ej om där finns någon tråd om just denna bil... Går i tankarna att skaffa en sådan och vill veta om kända fel, köptips och råd Vad är det man ska kolla efter? Är den årsmodeller något att ha? Jag kan en del om tuning och japsare, men inte just Subaru, har ägt Skyline förr i tiden... Alla tips och råd uppskattas, så håll inte tillbaka Ser fram emot att snackas med er

      Startat av: Alex996

    • 2,486
    • 6
    • för 3 år, 2 månader sedan

      Zlasher

    • Monteringsanvisning Mudflaps stänkskydd Hej, jag har precis köpt en Impreza WRX STI 2013 d---0.o---b. Det följde med stänkskydd från mudflaps.se. Men jag har ingen monteringsanvisning till de. Är det någon här som satt dit sådana på en 2013 som kanske har en beskrivning att låna ut eller kan skriva hur man ska göra. Hälsningar Lasse

      Startat av: STI-Lasse

    • 2,714
    • 5
    • för 3 år, 8 månader sedan

      Simon.x

Visar 18 ämnen - 1 till 15 (av totalt 94)
  • Du måste vara inloggad för att skapa nya ämnen.