› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › motorstopp trots bränsletryck och fin gnista på tändstift. hjälp?
- Detta ämne har 18 svar, 1,937 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av
poggan.
-
FörfattareInlägg
-
8 januari, 2011 kl. 11:18 #24869
poggan
DeltagareI söndags morse startade imprezan som den skulle, kom kanske 500m då bilen helt plötsligt stendog. försökte starta och tyckte den ville skutta igång då och då. men tillslut helt död. 😡 körde bilen till garaget. då jag trodde det va en ispropp eller nått. men så är inte fallet. bränslepumpen funkar som den ska, har bra tryck efter filter och spridarhusen pumpas på me soppa. även kollat gnistan till tändstiften. kanonbra. som sagt ibland vill han puffa till och tända till. sitter ett defa larm på bilen plus att kablarna till lambdasonden e paj. har funderat på om det är insprutningen som har pajat. nån som har varit med om detta? :confused:
8 januari, 2011 kl. 14:31 #216012Fricke.w
Deltagarekör du med bilen fast kablarna till lambdan är paj?
8 januari, 2011 kl. 16:39 #216013poggan
Deltagareupptäckte de nu! så ah jag antar de.
8 januari, 2011 kl. 17:44 #216011Mumin
DeltagareKan vara jordfel kan vara insugs packningen eller liknade.. Händer inget när man rullar igång den heller?
Ifs med kass insugspackning borde du bara få dålig gång… Sen om lambdan varit urkopplad kanske den fått för mycket sås och surat ner sig? Bara prova dig fel.. Byt inte massa saker i onödan.. Lambdan kan ju vara bra att laga men börja inte som vissa andra gjort och köpa saker för 6-7tusen och sen ingen skillnad.
8 januari, 2011 kl. 17:56 #216009tendency
DeltagareEdit: Haha, felpost av mig!
8 januari, 2011 kl. 19:34 #216014poggan
Deltagarenej att börja byta en massa grejer utan att veta kan va dumt. trodde förs att de va att den hade surat ner sig för tändstiften va väldigt fuktiga.. har försökt att bogsera igång den nu. men den tänder till ett par i början men efter en stund helt död. har börjat fundera på om det är nått me insprutningen att göra. men verkar ha soppa till spridarna. ska hem o fixa till kablarna till lambdan imorgon och fortsätta mitt letande. men det där me att nollställa ecu.? är det bara att ta bort batteriet ca en timma. han kanske får på tog helt fel blandning eller nått.. har svårt att tro de. blir att leta jordfel. eller bogsera till subaruverkstad. svårt när man stöter på ett sånt här problem alltså. men han går ju runt i motorn iaf 😉
11 januari, 2011 kl. 08:09 #216008Adam K
DeltagareJag hade ett liknande problem nyligen, det visade sig att stiften var igensotade…
11 januari, 2011 kl. 16:10 #216015poggan
Deltagaretrodde ett tag att det va stiften. men har ju testat dom o dom ger ju fin gnista. men har beställt 4 nya. så får se om de är det som e felet. går ju alltid att hoppas 🙂
12 januari, 2011 kl. 08:08 #216003Kvarnis
DeltagareKolla nollningen så inte kamremem kuggat.
Kam/vev givare brukar ge cell fall det skulle vara fel på dom.Soppa+gnista men inget liv brukar vara kammremsrelaterat
12 januari, 2011 kl. 21:48 #216016poggan
Deltagareah låter som han vill tända bakåt.. kan va nått med de. men har typ intalat mig själv att det inte får vara så! inte så bra va? men har du något tips på hur jag ska ta mig till väga hur kollar ja nollningen t.ex 🙂
13 januari, 2011 kl. 08:39 #216004Kvarnis
DeltagareTa bort kåporna snurra motorn tills markeringarna linar upp, det kan vara typ ½-1kugg fel ~ om allt är ok.
13 januari, 2011 kl. 16:30 #216017poggan
Deltagarenu sitter det 4 nya stift i bilen. gjorde dock ingen skillnad. så jag tror det är kamremen som har hoppat. plockade bort kåporna. men hur ska märkningarna stå? verkar inte stämma alls. har ju ett jack och två jack på varje drev. tror jag hittade ett litet jack på vevaxeln. så den e nollad. ska t.ex jacken stå emot varandra. för det gör dom inte alls nu.
13 januari, 2011 kl. 17:00 #216005Kvarnis
DeltagareDom ska linea upp med varanra när man nollat den, men du måste snurra motorn tills dom kommer dit.
Ladda hem en manual är ett tips
13 januari, 2011 kl. 20:29 #216018poggan
Deltagarehittade en bild på google gick efter den 🙂 och whooop så fick jag dit den som den skulle. eller ah va ju lite styr me de. men nu så. startade upp och gick fan bättre än innan tycker ja. rent o fint. får hoppas att min lagning av kablarna till lambdan funkar som de ska nu bara. ska väl gå att mäta upp den? men någon som har varit med om detta med kamremmen? allt va ju fint o som nytt. men jag får tacka för all hjälp o alla tips 🙂
13 januari, 2011 kl. 22:08 #216010RK
Deltagarehittade en bild på google gick efter den 🙂 och whooop så fick jag dit den som den skulle. eller ah va ju lite styr me de. men nu så. startade upp och gick fan bättre än innan tycker ja. rent o fint. får hoppas att min lagning av kablarna till lambdan funkar som de ska nu bara. ska väl gå att mäta upp den? men någon som har varit med om detta med kamremmen? allt va ju fint o som nytt. men jag får tacka för all hjälp o alla tips 🙂
Kom ihåg att man inte kan löda kablar till lambdan, det finns skarv som är gjorda för just lambdakablar och liknande.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
