SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor motorstopp trots bränsletryck och fin gnista på tändstift. hjälp?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24869
    poggan
    Deltagare

      I söndags morse startade imprezan som den skulle, kom kanske 500m då bilen helt plötsligt stendog. försökte starta och tyckte den ville skutta igång då och då. men tillslut helt död. 😡 körde bilen till garaget. då jag trodde det va en ispropp eller nått. men så är inte fallet. bränslepumpen funkar som den ska, har bra tryck efter filter och spridarhusen pumpas på me soppa. även kollat gnistan till tändstiften. kanonbra. som sagt ibland vill han puffa till och tända till. sitter ett defa larm på bilen plus att kablarna till lambdasonden e paj. har funderat på om det är insprutningen som har pajat. nån som har varit med om detta? :confused:

      #216012
      Fricke.w
      Deltagare

        kör du med bilen fast kablarna till lambdan är paj?

        #216013
        poggan
        Deltagare

          upptäckte de nu! så ah jag antar de.

          #216011
          Mumin
          Deltagare

            Kan vara jordfel kan vara insugs packningen eller liknade.. Händer inget när man rullar igång den heller?

            Ifs med kass insugspackning borde du bara få dålig gång… Sen om lambdan varit urkopplad kanske den fått för mycket sås och surat ner sig? Bara prova dig fel.. Byt inte massa saker i onödan.. Lambdan kan ju vara bra att laga men börja inte som vissa andra gjort och köpa saker för 6-7tusen och sen ingen skillnad.

            #216009
            tendency
            Deltagare

              Edit: Haha, felpost av mig!

              #216014
              poggan
              Deltagare

                nej att börja byta en massa grejer utan att veta kan va dumt. trodde förs att de va att den hade surat ner sig för tändstiften va väldigt fuktiga.. har försökt att bogsera igång den nu. men den tänder till ett par i början men efter en stund helt död. har börjat fundera på om det är nått me insprutningen att göra. men verkar ha soppa till spridarna. ska hem o fixa till kablarna till lambdan imorgon och fortsätta mitt letande. men det där me att nollställa ecu.? är det bara att ta bort batteriet ca en timma. han kanske får på tog helt fel blandning eller nått.. har svårt att tro de. blir att leta jordfel. eller bogsera till subaruverkstad. svårt när man stöter på ett sånt här problem alltså. men han går ju runt i motorn iaf 😉

                #216008
                Adam K
                Deltagare

                  Jag hade ett liknande problem nyligen, det visade sig att stiften var igensotade…

                  #216015
                  poggan
                  Deltagare

                    trodde ett tag att det va stiften. men har ju testat dom o dom ger ju fin gnista. men har beställt 4 nya. så får se om de är det som e felet. går ju alltid att hoppas 🙂

                    #216003
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Kolla nollningen så inte kamremem kuggat.
                      Kam/vev givare brukar ge cell fall det skulle vara fel på dom.

                      Soppa+gnista men inget liv brukar vara kammremsrelaterat

                      #216016
                      poggan
                      Deltagare

                        ah låter som han vill tända bakåt.. kan va nått med de. men har typ intalat mig själv att det inte får vara så! inte så bra va? men har du något tips på hur jag ska ta mig till väga hur kollar ja nollningen t.ex 🙂

                        #216004
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Ta bort kåporna snurra motorn tills markeringarna linar upp, det kan vara typ ½-1kugg fel ~ om allt är ok.

                          #216017
                          poggan
                          Deltagare

                            nu sitter det 4 nya stift i bilen. gjorde dock ingen skillnad. så jag tror det är kamremen som har hoppat. plockade bort kåporna. men hur ska märkningarna stå? verkar inte stämma alls. har ju ett jack och två jack på varje drev. tror jag hittade ett litet jack på vevaxeln. så den e nollad. ska t.ex jacken stå emot varandra. för det gör dom inte alls nu.

                            #216005
                            Kvarnis
                            Deltagare

                              Dom ska linea upp med varanra när man nollat den, men du måste snurra motorn tills dom kommer dit.

                              Ladda hem en manual är ett tips

                              #216018
                              poggan
                              Deltagare

                                hittade en bild på google gick efter den 🙂 och whooop så fick jag dit den som den skulle. eller ah va ju lite styr me de. men nu så. startade upp och gick fan bättre än innan tycker ja. rent o fint. får hoppas att min lagning av kablarna till lambdan funkar som de ska nu bara. ska väl gå att mäta upp den? men någon som har varit med om detta med kamremmen? allt va ju fint o som nytt. men jag får tacka för all hjälp o alla tips 🙂

                                #216010
                                RK
                                Deltagare

                                  hittade en bild på google gick efter den 🙂 och whooop så fick jag dit den som den skulle. eller ah va ju lite styr me de. men nu så. startade upp och gick fan bättre än innan tycker ja. rent o fint. får hoppas att min lagning av kablarna till lambdan funkar som de ska nu bara. ska väl gå att mäta upp den? men någon som har varit med om detta med kamremmen? allt va ju fint o som nytt. men jag får tacka för all hjälp o alla tips 🙂

                                  Kom ihåg att man inte kan löda kablar till lambdan, det finns skarv som är gjorda för just lambdakablar och liknande.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.