Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Stefan LKPG
    Deltagare

Jag tvättar motorn ungefär varannan gång jag tvättar bilen och jag har aldrig haft något problem.Jag tycker det ska vara rent och snyggt i motorrummet oxå. Man har ju vart och tittat på bilar som ser förjävliga ut i motorrummet det är inte farligt och tvätta motorn någon gång ibland:)Bara man inte sprutar direkt på säkrings dosor och dyligt med högsta tryck.
      Tvätta på bara 🙂

moken
      Deltagare

>Jag tvättar motorn ungefär varannan gång jag tvättar bilen
        >och jag har aldrig haft något problem.Jag tycker det ska vara
        >rent och snyggt i motorrummet oxå. Man har ju vart och tittat
        >på bilar som ser förjävliga ut i motorrummet det är inte
        >farligt och tvätta motorn någon gång ibland:)Bara man inte
        >sprutar direkt på säkrings dosor och dyligt med högsta tryck.
        >Tvätta på bara 🙂

Hehe, det syntes på cossien att du tvättade ofta, kunde ju nästan äta på motorn i den.
        Misstänker att du fick tvätta några gånger under huven på imprezan innan du vart nöjd då, jag är en sån som inte riktigt vågar spola allt för mkt vatten runt i motorrummet 🙂
        Iofs, en motortvätt jag gjorde på cossien resulterade i lite roliga symtom sen, så min rädsla var nog befogad 🙂

Stefan LKPG
        Deltagare

Det behöver ju inte vara en utställningsbil för att det ska vara rent och snyggt och så är det ju lättare att se om det läcker nånstans.Och givetvis så behöver man ju inte använda avfettning och högtryck varje gång man tvättar motorn men gör man det regelbundet så sitter inte skiten så hårt det var så jag menade:)
          Möken.Det var ordentligt med olja och dyligt på den motorn du men det vart ju en jävla skillnad med lite motortvätt den vart som ny 😉

Manor
          Deltagare

För första gången på 12600 mil och drygt 6 år så tvättade jag motorn. Jerry (och andra) har pikat en lite för det skitiga motorutrymmet, men jag har varit feg för kortslutningar och annat strul.

Idag tog jag dock mod till mig och gjorde en tvätt. Det blev betydligt renare, om än inte skinande… Generatorn och säkringsdosan vågade jag dock inte blöta ner så jag klädde in dem i plast ;). Avfettning, borste samt varmt vatten fick bort år av olja, smuts och annat klegg.

mvh Mats N

Manor
            Deltagare

…min såg förjävlig ut ;), men det ser lite bättre ut nu.

Att motortvätta varannan gång låter väldigt överdrivet. Jag har ingen utställningsbil, och motorhuven öppnas väldigt sällan…men det känns bra att fått det lite renare åtminstone.

Om motortvätt är bra eller dåligt tvistar de lärde om. När det gäller elektronik så är fukt och oxidation det värsta som finns…damm och olja tränger inte in i kontakter (och liknande) men det gör vatten.

mvh Mats N

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.