SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Mycker vrid…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Manor
    Deltagare

Hej !

Ett litet annat önskemål än vad ni andra har, men vad ska man satsa på för grejer om man vill få ut mycket vrid…och gärna vid ett lägre varv än original? Som HouseWagon-Mätz så drar jag ju husvagn på somrarna, och det är helt omöjligt att köra på 5:an för att man saknar vrid. I samband med ett byte till en 6-växlad låda (förhoppningsvis…eller hur Jerkan) så kan man ju fundera på lite annat också utan att behöva vara orolig för att lådan inte ska hålla.

Som sagt hellre tidigt (och mer) vrid än många hästar på toppen.

Vidare så undrar jag vilken lamell (eller eventuellt komplett koppling) som man ska satsa på om man vill få den att stå emot det extra vridet.

Sug på dessa frågor ni mekaniker därute i vårt avlånga land :).

mvh Mats N

gotte51
      Deltagare

Lite sugen på det där jag själv…lite mer pållar e juh aldrig fel..inte för att pärlan min e trött men man får juh aldrig nog med lite x-tra kraft..:-). Någon som vet ungefär hur mycket vrid lådan och koppling pallar? Man kan juh trimma ”lite” alla fall..

(förlåt om jag lånar din tråd mats) 😛 🙂

SecretAgentMan
        Deltagare

Ecutek, ~1,3 bar (kanske lite mer i mitten till och med) och ett lite bättre flödande avgassystem gör susen för botten/mitten. 🙂

Meeeen…att ligga och segdra på 5:an på konstant laddtryck med vässad mappning. 😮
          Det är sääämmer’ dä’ som Kvarngren skulle säga. 😀

/J

Kvarnis
          Deltagare

Just seg dra är som sgat säämer de….
            2.5 heter lösningen.

Enda turon som leverar bättre utan att tappa spool är TD04 hybrid.

Snowman
            Deltagare

Ska alldeles snart in hos JRM för att mappa GT:n. Sitter ju EcuTek box i så varför inte 🙂

Det kommer dit en 3″ downpipe utan kat också. Den ersätter visst även bakre katen, så det blir raka rör ända bak till Blitz ”dämparen” 🙂

Tror ni min original-låda pallar det? Det borde den ju göra, men man blir lite oroad när det skrivs om o byta låda i samma tråd som det står EcuTek och friflödande avgassystem 😉

MVH
              Markus

SecretAgentMan
              Deltagare

Har man inte råd att ta hand om saker som faktiskt kan gå snett…så bör man kanske heller inte pilla med det.

Även om en ”normalt” trimmad GT med standardturbo inte kommer upp i det vrid som krävs för att göra skrot av 3:an, så finns risken där i alla fall.

Man bör i alla fall vara medveten om kostnader och risker på det man pillar med innan man börjar. 🙂

/J

Manor
                Deltagare

…Man bör i alla fall vara medveten om kostnader och risker på det man pillar med innan man börjar. :)/J

Det var så jag tänkte…extramätare har jag ju en uppsjö av, och med en starkare låda så ska man väl inte behöva grubbla ihjäl sig för vare sig vrid eller toppeffekt.

Jag antar dock att ni har rätt, att skapa vrid med hjälp av turbotryck för att dra husvagnen är nog ingen bra idé.

Jag får väl vänta tills husvagnen är såld innan man micklar vidare.

mvh Mats N

Strat
                  Deltagare

Jag skulle kalla det som syftas på med ”mycket vrid” för ”mer effekt i mellanregistret”. Var bara tvungen att säga det 😛 😉

Manor
                    Deltagare

Jag skulle kalla det som syftas på med ”mycket vrid” för ”mer effekt i mellanregistret”. Var bara tvungen att säga det 😛 😉

Claes, du är som ett mellanregister hela du 😉 :P.

mvh Mats N

SecretAgentMan
                      Deltagare

Hääää, Claes är mera toppeffekt faktiskt, och han lever en åttondels mile i taget. 😀

/J

Strat
                        Deltagare

Haha.. Där får man för att man försöker reda ut begrepp 😀

Snowman
                          Deltagare

Har man inte råd att ta hand om saker som faktiskt kan gå snett…så bör man kanske heller inte pilla med det. :)/J

Jo,det är sant, allt kan ju hända. Även om medelsvensson som chippar sin 9-5:a kanske inte tänker så 😉

Och egentligen är väl inte en EcuTek-mappning + Avgas inte så mycket mer än en ”Svensson-chippning” såsom görs på ganska många bilar. Och då brukar man ju inte behöva åka omkring med magont? Eller?

Det känns som om Imprezan borde ”tåla” en sån modifiering, om man behandlar den som man ska? Alltså inte åka på varvstoppet 70% av tiden, skrapa varannan växling osv. 🙂

MVH
                            Markus

SecretAgentMan
                            Deltagare

Näpp, men vridet är ett problem beroende på hur tuff man är med mappning och laddtryck. Utmattning av 3:ans drev är det man råkar ut för, och materialfel.
                              3:an är ju en sådan kugge man får lite schvung på laddtrycket med tyvärr.

Men, det är många som kör med detta receptet, och det funkar, men allt jag menar är ha med det i åtanke, lådor är dyrt att ta hand om.

/J

SecretAgentMan
                              Deltagare

…och svenssons 9-5:a har inte problemet av fyrhjulsdriften, hos oss går kraften ned i backen direkt, och allt skall tas hand om av lådan (eller inte bäst vad det är), det finns inget som ger med sig.

/J

Snowman
                                Deltagare

…och svenssons 9-5:a har inte problemet av fyrhjulsdriften, hos oss går kraften ned i backen direkt, och allt skall tas hand om av lådan (eller inte bäst vad det är), det finns inget som ger med sig./J

Det är sant! ”Tänkte inte på det” 😉
                                  Det måste ju fresta rätt ordentligt på grejorna vid full pjäxa 1:an o 2:an utan hjulspinn tycker man.. Men det är ju som du säger, på 3:an känns det att laddet kommer som bäst, det drar iväg duktigt! Och det vridet kan jag tänka mig frestar ännumer…

Nog om det, nu vet jag lite mer varför man inte kan jämföra sånt man tycker ”borde gå” att jämföra.. hehe..

MVH
                                  Markus

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.