Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33788
    0nE
    Deltagare

      Var på en bilträff där det sedan blev lite race..
      Jag väljer att ställa upp kör kanske 10 race, ställer bilen på parkeringen låter den gå på tomgången för att kyla av sig. tempen var normal hela tiden och som den brukar vara när även om jag kör lugnt.

      En polare kommer fram och vi snackar lite kanske 20 min, så länge stod den på tomgången tills min polare säger du har en stor pöl under din bil!!

      jag kollar tempen och den är normal, öppnar huven ser att det inte finns någon rök, känner på slangarna och dom är mjuka och inte svullna eller så.

      Problemet är hittat men kan inte hitta orsaken till det…
      Det är nämligen som så att det plastiga “expansionskärlet” som sitter fast monterat på kylaren var full ända upp till det plastiga locket. och det var därifrån det hade börjat rinna ut!

      Jag drog ut Vattnet från den plastiga behållaren och hällde i hälften i expansions kärlet uppe på insuget. mer ville den inte ta! och då hade det säkert runnit ut typ 1-2 liter på marken redan.
      Så jag trodde att det möjligtvis kunde vara termostaten som hängt sig eller inte öppnade som den skulle.. men icke har bra värme inne i bilen, kanske lite sämre på tomgången än när jag håller den på 1500 rpm och normal temp!

      Är det så illa att fjädern i locken till dom andra expansionskärlen har sagt upp sig och att det återcirkulerar vattnet till den plastig behållaren?

      Någon som haft samma problem eller kan veta vad det är?
      Mina slutsatser iaf:

      1. Toppackningen borde det inte vara då jag inte har hårda slangar, eller att det trycker ut från locket med fjädern men icke. Motorn har inte blandat olja med vatten har kollat stickan och smakat, inte det minsta söt!
      2. Termostaten öppnar då jag har värme i bilen.

      Mvh
      Valentino

      #277043
      kamikaze
      Deltagare

        Tog bort din första post

        Min första tanke va samma som du att fjädern i locket till expansionskärlet på motorn har lämnat in.

        Starta och se om du får upp tryck i kylsystemet, känn på tryckslangarna så dom blir hårda annars skulle jag tro att ett lockbyte är att föredra

        #277044
        0nE
        Deltagare

          Tjaa jag testade en hel del idag :).

          Kan det möjligtvis vara vattenpumpen som kastat in handuken? då jag har lite bättre värme när jag håller den på 1500 rpm än på tomgång?
          Det jag inte blir klok på är varför jag inte får in mer vatten i systemet? än vad det var från början?
          Det rann ut cirka 1-2 liter.. plast behållaren var full så jag tog ut vattnet ur den och fick bara i hälften av det i systemet?! då undrar jag vart resterande vatten har varit någonstans i systemet innan detta hände. det låg ändå typ 1 liter på asfalten..

          jag testade en hel del idag, för att försöka lösa problemet. men icke.

          1. startade bilen lätt termostaten öppna sig, och fick cirkulation i systemet, stängde av fyllde på mer glykol. men behövdes inte mer än 1 dl.
          startade bilen igen och det rinner fortfarande.

          2. Plockade ur locken och kände på fjädern men den känns okej, kan mycket möjligt vara gummit som inte tätar som det ska.. (blir att testa ett annat lock imorgon)

          3. Jag vek slangen som går till plast expansionskärlet för att se om den bygger upp tryck i systemet (kanske är en toppackning som har sagt sitt) men icke.. testade då även att varva lite men icke övre och nedre slangen är mjuka och inte hårda. släpper jag på slangen som går till plast behållaren kommer det vatten för att sen droppa och stanna helt till att sen börja droppa igen.

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.