› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Någon som bänkat STi EJ207 med "steg 1"?
- Detta ämne har 23 svar, 1,728 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av
Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
19 mars, 2014 kl. 20:51 #32023
Igge
DeltagareHej alla!
Satt och slösurfade lite och stötte på lite trådar där steg 1 nämns och att man bör ta JRMs siffror med en nypa salt, men nyfiken som jag är undrar jag: Hur mycket salt?
Är det någon som har bänkat sin 2liters STi med s.k. steg 1?
Vad för siffror fick du/ni?Steg 1 är som jag förstår:
större soppapump (walbro 255 i mitt fall)
större turboback-system (3″ i mitt fall)
ev. annat filter och avsnorkling
mappningEgentligen gör ju denna vetskap ingenting för min bil, men ändå kul att veta 🙂
19 mars, 2014 kl. 21:49 #266184adrenalin
DeltagareJag har inte bänkat min men jag tror att 330-340 är en ganska rimlig siffra. Däremot verkar deras steg 1 på wrx vara ganska orimlig 🙂
19 mars, 2014 kl. 21:50 #266179Igge
DeltagareJag har inte bänkat min men jag tror att 330-340 är en ganska rimlig siffra. Däremot verkar deras steg 1 på wrx vara ganska orimlig 🙂
Okej!
Vad för förlust kan man räkna på ut till hjulen?19 mars, 2014 kl. 22:10 #266188important
DeltagareJag tror inte att man går från 265 till 340 på ”steg1” Jag har typ ”maxat” med opensource mappning vilket landar ganska samma misstänker jag. Visst det är skillnad men 80hk tror jag inte. Det jag mest upplevt är ett mycket bredare register och bättre vrid ifrån botten. sen käkar drivlinan mycket. En bekant har 480 i motorn och 360på hjulen.
Fast med den procentuella förlusten så kanske man ändå får 340 på jrm =)Jag ska stoppa i e85, id1000cc och gtx2863r och bänka sedan, skall bli spänannde =)
19 mars, 2014 kl. 22:17 #266173Patrick P931
DeltagareDrygt 280 hk på hjulen då vi körde med mjukvaru dyno på bilen som är grunden till min delade open source rom. Vad det blir i motorn vete katten om jag vågar gissa på. 😉
Jag har sett rätt många dynografer och vissa (speciellt i UK där man älskar att räkna om till BHP…) lämnar siffror på drivlineförluster som skulle få drivlinan att smälta. 😀
Men så är det så att hästar säljer… 😉
19 mars, 2014 kl. 22:19 #266180Igge
DeltagareNär du maxat med open source, har du bytt samma saker då eller? 🙂
Jag tycker också det låter som överkant med 75 hästar ökning men det ryktas att bilen såldes med 280 i något land med mindre avgaskrav så kanske en halv bar extra laddtryck (antar att den laddar kring ett original) ger en del
Men jag är skeptisk av mig ändå som sagt 😛
19 mars, 2014 kl. 23:07 #266185adrenalin
DeltagareOkej!
Vad för förlust kan man räkna på ut till hjulen?Det är en bra fråga, en del räknar på runt 20% vilket bör vara en hyffsad riktlinje.
20 mars, 2014 kl. 00:04 #266168Turbovin
DeltagareNär jag bromsat i Rototest har 16% använts ut till naven, sen är frågan hur mycket extra hjulen tar.
20 mars, 2014 kl. 05:32 #266174Patrick P931
Deltagareen halv bar extra laddtryck (antar att den laddar kring ett original) ger en del
Jo… om det gick att ladda så mycket mer. Det gäller att ha koll på laddtrycken, mellanregister och på topp. 1.5 på topp med en VF är inte helt vanligt. 😉
20 mars, 2014 kl. 06:25 #266170TomK
DeltagareJag tror inte att man går från 265 till 340 på ”steg1” Jag har typ ”maxat” med opensource mappning vilket landar ganska samma misstänker jag. Visst det är skillnad men 80hk tror jag inte. Det jag mest upplevt är ett mycket bredare register och bättre vrid ifrån botten. sen käkar drivlinan mycket. En bekant har 480 i motorn och 360på hjulen.
Fast med den procentuella förlusten så kanske man ändå får 340 på jrm =)Jag ska stoppa i e85, id1000cc och gtx2863r och bänka sedan, skall bli spänannde =)
Då tappar alltså din kamrat hela 33% i drivlinan?
20 mars, 2014 kl. 09:35 #266186adrenalin
DeltagareDå tappar alltså din kamrat hela 33% i drivlinan?
Effekten uppstår i motorn och inte på hjulen. Om man har 480hk i motorn och 360 på hjulen så har man tappat 25%.
Du har ju skrivit att du har 464 i motorn när du har 400 på hjulen vilket är ca 14% i drivlineförlust. Med 400 på hjulen och 20% i drivlineförlust så har du 500 i motorn 🙂
Rätta mig om jag har fel 😀
20 mars, 2014 kl. 09:40 #266171TomK
DeltagareEffekten uppstår i motorn och inte på hjulen. Om man har 480hk i motorn och 360 på hjulen så har man tappat 25%.
Du har ju skrivit att du har 464 i motorn när du har 400 på hjulen vilket är ca 14% i drivlineförlust. Med 400 på hjulen och 20% i drivlineförlust så har du 500 i motorn 🙂
Rätta mig om jag har fel 😀
Man tappar knappast så mycket som 25% i drivlinan.
20 mars, 2014 kl. 11:44 #266187adrenalin
DeltagareMan tappar knappast så mycket som 25% i drivlinan.
Det må vara i överkant, men söker man lite så verkar de flesta vara överens om runt 20% på en 4wd.
20 mars, 2014 kl. 14:21 #266189important
DeltagareNär jag raca mot andra bilar I 200hk klassen när jag hade 265 så gick det iprincip jämt fartmässigt efter 70-80kmh, Honda type R och bmw 328 coupe har ja provat mot. Hade dom haft grepp I början hade det gått lika.
20 mars, 2014 kl. 18:55 #266172t1hero
DeltagareAnekdotiskt: Jag har JRM’s 340hästars kitt och går jämnt med en Audi S5 med 333Hk men mer vikt, vid 140-160km/h ungefär går min bil in i en luftmotstånds vägg och Audin drar ifrån (inga problem jag bromsar 100-150m senare än han behöver i mjölbykurvan). Så jag gissar att jag har lite mindre än 333.
EDIT: Korrekt är att min bil fick deras kit 2007, sedan har mycket hänt men det mesta är bytt till liknande saker (racekatt i dp, catback med mer ljud etc)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.