› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › någon som har simteck i bilen?
- Detta ämne har 149 svar, 12,981 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 5 månader sedan av
Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
10 maj, 2010 kl. 13:16 #202103
Bodyshot
Deltagarenänänä, grabbar. lugna nu, jag får massor med kompisar varje gång jag slår på ALS vid den lokala korvkiosken, och Ferrari grabbna på Stureplan gillar faktiskt också när jag grillar svampen!
10 maj, 2010 kl. 14:37 #202154Christian S
DeltagareOk så Simtek är lika bra som ett motec m800 tex då=) haha ja dröma kan man finns liten anledning att det kostar, dock på den nivån vi håller på så funkar oftast ett simtec lika bra. och är ju betydligt billigare. men inte jämnföra ett styrsystem för under 20 med ett fullt öppet motec för ca 100;-)
Får man fråga vad ett Simtek kostar och vilken modell om det finns olika pratar vi då?
Link är ju med billigt kan de bli billigare, skulle jag köpa billigt hade jag valt ett Vipec, fina prylar för övrigt gammal motec kille som vrit med och utvecklat det=).Mvh
/Christiankolla här http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=84940 eller här http://www.e-racegear.se/site/Index.php/tuning/styrsystem/simtek-ecu-inkl-mappning-subaru.html
10 maj, 2010 kl. 16:34 #202068Kvarnis
DeltagareDet är inte fel med ALS, men det är gasnka avgörande vad man tänkt ha det till.
Och man bör inte ha GT toppar i kombo med det, visst går det men det bror på hur hårt man ställt på.
Ma kan ju ha precis positvit ladd eller 2bar, och de ä skillnad de 😀Man bör nog inte betala en massa extra för ALS, om man inte har rådd dvs 😉
10 maj, 2010 kl. 19:01 #202189vad vet jag
Deltagareååååååååååååååå vad svårt de blev nu, kolla runt på nätet om de å de låter ju SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ gött, men fråga är ju har man någon använding av de? de är 2000kr plus för att få de
10 maj, 2010 kl. 20:03 #202190vad vet jag
Deltagarejag ska ju in å mappa, å de ska ja byta inana är Turbo, BTR å sedan mappa med simtech å undar om e är något mer man ska bytt när man är i farten, som tex tändstift,
har luftfilter, walbro, STI ic
10 maj, 2010 kl. 20:15 #202084STIred
DeltagareJämför man svenska priser så är kanske simtek billigare än link (lite beroende på vem man handlar ifrån med) men köper man grejerna från utlandet och jämför simtecs utländska priser med t.ex links utländska priser så skiljer det inget märkvärdigt mellan links bästa stand alone ecu och simtec plug and play. Links plug and play är nästan billigare än simtek.
Att link/vipec anses vara dyrt i sverige, iaf i subaru kretsar, är att det finns typ bara en firma(inga nämnda ;)) som säljer det och den firman är knappast kända för att vara billiga.
Tittar man lite utanför subarukretsarna så kan man kolla motornords hemsida där links bästa standalone inte kostar så extremt mycket. http://www.motornord.se/system/webshop_show.asp?HID=256&FID=313&HSID=3054&KID=5598_2343
Plug and play ska vara ganska mycket billigare än så. Jag har inte ringt och undersökt och dubbelkollat priserna själv hos motornord så är inget jag garanterar men det är lätt gjort för den som är intresserad.Köper man från utlandet så kan spara ett par tre tusenlappar till.
Köper man plug and play så är installationen enkel. Knappast nåt man ska behöva lämna bort till nån firma och betala pengar för, då är det bara köpa ecu och betala för mappning. Totala priset ska alltså inte bli mer än ecuns pris + mappningen. Väl under 20k även om man kör med link, mer än så ska man inte behöva betala. Sen skiljer det säkert lite mellan olika årsmodeller.
Standalone kan vara lurigare, men har man adapter till kabelhärvan så är det inga konstigheter heller. Inte så att man vill lämna bort monteringen och betala pengar för det iaf. Utan adapter till härvan så får man ha lite mer koll på vad man gör men inget som inte går att lösa själv ändå.
/r – sorry för ot
10 maj, 2010 kl. 20:16 #202148Mumin
Deltagarejag ska ju in å mappa, å de ska ja byta inana är Turbo, BTR å sedan mappa med simtech å undar om e är något mer man ska bytt när man är i farten, som tex tändstift,
har luftfilter, walbro, STI ic
Spridare och stifft kan vara lönsamt. bror på villken snurra du ska ha på. men stifft är ju aldrig fel..
10 maj, 2010 kl. 21:09 #202085STIred
DeltagareJapp jag kör med Simtek, finfina grejjer!
Anledningen till att man byter styrsystem är väl att man vill få bort LMM samt att det blir lättare att ställa in mapparna finare/bättre, samt för min del att ECUTEK inte räcker till för över 450hk, iaf om man inte vill hålla på och lura olika givare.
Lura olika givare ska du inte behöva göra. Det man behöver är att byta till större diameter på insugsröret samt byta till annan lmm. Sen måste man även ha koll på spänning vs luftmägd värdena för den nya setupen annars gör man nog bort sig. Alternativt så ökar man rördiameter och skalar om mafen men då kan man lika gärna byta till annan maf istället.
Men jag håller med eftermarknadsecu är nog en bättre lösning.
Edit: sen kan man iofs alltid diskutera om omskalning = lura mafen. På sätt och vis kanske samma sak ja 😀
/r
11 maj, 2010 kl. 06:37 #202191vad vet jag
DeltagareDe borde väl vara bra dessa HKS-50003-M40-I – Iridium/platina Super Fire Racing HR8 Impreza GT?
Men va ska man ha för oljia?
Å var kan man köpa dess tändstift då frakten är bra dyr på jrm.11 maj, 2010 kl. 08:26 #202108Desen
DeltagareRing till Stoffe Nilsson, han har stift hemma. Han kan även ge dig råd angående olja och andra detaljer innan mappningen.
Stoffe 0705239925
11 maj, 2010 kl. 14:29 #202155Christian S
DeltagareDe borde väl vara bra dessa HKS-50003-M40-I – Iridium/platina Super Fire Racing HR8 Impreza GT?
Men va ska man ha för oljia?
Å var kan man köpa dess tändstift då frakten är bra dyr på jrm.jag kör med NGK PFR 7B stift i min och det är väll dom som välldigt många kör med och det är dom som tex Andy Forrester använder för effekter upp till ca 400Hk om man kollar på hans hemsida.
14 maj, 2010 kl. 20:50 #202149Mumin
Deltagarekommer sälja mina hr8 som gått 400mil max. om du är intreserad. fått problem och vet inte om dom kan ha orsakat problemen men men ska testa byta på måndag.
19 maj, 2010 kl. 19:25 #202192vad vet jag
Deltagarenågon här som ska mappas sin bil hos per nästa vecka den 26? på förmiddag?
19 maj, 2010 kl. 22:07 #202112Turbovin
DeltagareVi får väl se när han ska klämma in min. Vi skulle gjort ett nytt försök imorgon men Rototesten är fortfarande inte kry.
25 maj, 2010 kl. 07:12 #202193vad vet jag
DeltagareVi får väl se när han ska klämma in min. Vi skulle gjort ett nytt försök imorgon men Rototesten är fortfarande inte kry.
Hmmm skulle åkt on i morgon å mappar men dom ringde å sa att den var paj så fick ny tid 8 juni):
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.