› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › någon som har simteck i bilen?
- Detta ämne har 149 svar, 12,981 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 5 månader sedan av
Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
2 juni, 2010 kl. 21:14 #202119
Turbovin
DeltagareCE-lampan ska väl varna för spikningar med Simtek?
3 juni, 2010 kl. 06:51 #202107MariaimprezaGT
Deltagaremin är inte så svajig men man märker ju klart och tydligt när ac:n går i och ur.
När man mappar så gör man att tomgångsmotorn höjer varvtalet 20-50 rpm (normalt) för att underlätta för generatorn för att resten av bilen ska få den ström den behöver. Så helt normalt alltså att varvtalet höjs så att man märker de med 20-50 rpm när man sätter på sin ac. De ska tom vara så.
3 juni, 2010 kl. 08:01 #202201Gystompa
DeltagareSka ta o kolla vid vilket varvtal när den blinkar.
Har för mig det kom tidigare än 7 tusen varv, och det är just blinkningar av lampan, inget fast sken.
Men visst fungerar ecu code felsökningen som vanligt, eller är den bortkopplad i samband med simtek?Programvaruuppdateringen borde vara ok med tanke på att den blev mappad och installerad i måndags. Så det är rätt fräscht.
Svajjig tomgång är bara ibland, men när det kommer så svajjar den rätt rejält, mellan 500-1500, typ pumpande svaj. Får se vad bilbesiktningen säger om det.
Mvh
3 juni, 2010 kl. 08:28 #202120Turbovin
DeltagareJag tror inte nyaste mjukvaran till Simtek är släppt än? Svajjande tomgång kan nog bli kinkigt hos SBP, avgasvärdena är antagligen inte jättebra när den håller på så just då heller.
3 juni, 2010 kl. 09:22 #202202Gystompa
DeltagareHmm näe det e nog sant att de kanske inte blir spec poppis där.
Men om det nu skulle vara så, så känns det som det inte är mitt bekymmer, lika om bilen nu skulle spika.Det som är så jäkla tråkigt om det nu skulle vara så är att då lär bilen ner till trollhättan igen och det känns väldigt drygt just nu med tanke på att jag misstänker det kan bli en långdragen process.
Ska ut o kolla igen nu snart hur det urartar sig, när lampan tänds. Det som skulle vara intressant o vet är om Ecu felsökningen fungerar än och om felkoderna är dom samma som förut
Mvh
3 juni, 2010 kl. 18:08 #202087STIred
DeltagareJag tror inte nyaste mjukvaran till Simtek är släppt än?
Har för mig jag såg nån på nåt engelskt forum som skrev att han hade fått nån uppdatering med closed loop tomgång för inte så länge sen(kan varit några veckor sen?). Men som sagt den där uppdateringen löser ändå inte den svajande tomgången i sig, det gör det bara något lättare ställa in tomgång. Det är fortfarande mapparen som måste fixa problemet.
Men jag har ingen jättekoll på hur det ligger till med uppdateringarna, har inte följt simtek så noga då jag inte har några planer köra med det själv, så det kan mycket väl stämma att det inte är släppt än.
/r
4 juni, 2010 kl. 09:06 #202179goffemannen
DeltagareJag är ju på g att skaffa simtek till min bil. Men ja vill ju inte ha svajande tomgång precis. Borde inte Per få till tomgången riktigt?
4 juni, 2010 kl. 09:29 #202150Kumori
DeltagareJag kör Simtek i min och har gjort så ett år, med dubbla mappar. Den går helt fantastiskt, ingen svajjande tomgång eller något som kunde skapa missnöje. Per vet vad han gör kan man lugnt säga, och kommenterade själv om systemet att ”det här systemet är exakt ett sånt jag vill jobba med, lätthanterat och ger bra resultat”.
4 juni, 2010 kl. 09:33 #202121Turbovin
DeltagareKlart det måste gå att få till speciellt med nya mjukvaran som borde använda sig av tomgångsmotorn i closed loop, men det kräver nog en del finlir. Sen ska man nog inte räkna med att ett eftermarknadssprut ger lika fin körbarhet som ett originalsprut i alla situationer. Krävs nog ett väldigt kompetent sprut och mååånga mappningstimmar isf. Hade det inte vart för usel original LMM skulle jag nog inte bytt bort originalsprutet men en Z32 LMM kanske hade vart en lösning.
Min bil är för övrigt inte klar än…
4 juni, 2010 kl. 10:14 #202180goffemannen
DeltagareOkej det låter ju bra. Ja har kontaktat David på e-racegear å vi ska nog boka en tid redan nu. Får förhoppningsvis bilen vecka 26-27 så mappning hade vart kanon 28-29. Då hinner jag byta lite grejor innan.
4 juni, 2010 kl. 13:37 #202104Bodyshot
DeltagareÄsch svajjande tomgång fick jag med, men det låter ju häftigt ju, låter som man har 1000hk+ kammar på tomgången ju 😉
4 juni, 2010 kl. 15:17 #202203Gystompa
DeltagareNu har jag provat o slå in oktan booster efter rådan från per. Lampan blinkar än, och CE lampan har 2 funktioner efter att man bytt till simtek,
1: Den varnar för spikningar, 2: Den fungerar som shift light.
Så nu finns det egentligen bara 2 alternativ. Antingen har Per mappat bilen fel så den spikar. eller så har Knacksensorn gett upp.
Vad är troligast? Någon som har haft problem med sin knacksensor förut, och hur vanligt är det? vart sitter den isf?
Och är det samma knacksensor på STI som GT?Kan tillägga att bilen ej varnat för spikningar innan bytet till simtek
Tacksam för svar, känns som man vill göra nåt åt detta rätt drastiskt så man slipper ställa till med motorras
Mvh
4 juni, 2010 kl. 16:16 #202159berne
DeltagareNu har jag provat o slå in oktan booster efter rådan från per. Lampan blinkar än, och CE lampan har 2 funktioner efter att man bytt till simtek,
1: Den varnar för spikningar, 2: Den fungerar som shift light.
Så nu finns det egentligen bara 2 alternativ. Antingen har Per mappat bilen fel så den spikar. eller så har Knacksensorn gett upp.
Vad är troligast? Någon som har haft problem med sin knacksensor förut, och hur vanligt är det? vart sitter den isf?
Och är det samma knacksensor på STI som GT?Kan tillägga att bilen ej varnat för spikningar innan bytet till simtek
Tacksam för svar, känns som man vill göra nåt åt detta rätt drastiskt så man slipper ställa till med motorras
Mvh
vad mennas med spikningar? ska sj in å mappa på tisdag
4 juni, 2010 kl. 18:27 #202151johan_gt
DeltagareDet är när topparna lossnar så man måste spika tillbaka dom.
Japp! Och knacksensorna visar hur hårt du ska slå in spikarna.
Sedan är det viktigt att ställa in kolvuppstötar fjädern.4 juni, 2010 kl. 18:44 #202088STIred
DeltagareAlla råkar inte ut för svajande tomgång heller med simtek. Det jag personligen inte gillar är att svajande tomgången med simtek dyker upp ganska sporadiskt och det verkar inte vara nåt som mapparna har 100% koll på(iaf som det ser ut nu). Känns lite som att de som köper simtek får agera betatestare på egen bekostand.
/r
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.