SSC Allmänt snack Allmänt småprat någon som har simteck i bilen?

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 150 totalt)
  • Författare
    Gystompa
    Deltagare

Börjar fundera om det är nå buggar i programvaran, som kanske inte mapparn ser jämt

Känns lite hårt att tycka man får skylla sig själv när man är ”Betatestare”
      Köper man en tjänst/produkt som ska fungera och ha diverse finesser borde det väl fungera. Eller? 🙂

Tror inte den som gör boxarna räknar med att hastighetsmätare ska lägga av eller att bilen indikerar spikningar fast den kanske inte ens gör det. Har man startat produktion av något som nu verkar va rätt poppis i Uk så lär väl produktionen + mappningen skötas snyggt om man vill att företaget ska utvecklas och fortsätta ha gott rykte

Ska btw ut o kolla om den spikar i helgen, vart fullt upp med jobb i veckan så har ej haft tid. Och om den nu inte skulle spika tyckte mapparn att jag skulle rycka ur kontakten för knacksensorn? Låter pålitligt 🙂

Undra hur allt annat skulle va då….
      ” Näe men du vet kylskåpet la av i onsdags men hemmabutiken sa åt mig o stoppa mjölken i frysen, jag får skylla mig själv som inte har köpt det värsta ” 🙂

Hojt

Turbovin
      Deltagare

Va säger Per om detta?

Inte en aning, har inte lyckats nå han på tel. Drog iväg ett mail så han får väl svara när han har tid.

För övrigt är inte min tomgång vidare svajjig, den är lugn och fin. Det är mest när man frikopplar så dippar den ner till 400-500 rpm men efter nån halvsekund så ligger den på en normal nivå ändå. Det är ju mest störande att den inte vill gå alls när den är kall. Men alla såna här problem räknade jag med, min bil är ändå mild jämfört med garagepolarnas Supror med AEM-sprut 🙂

Det med hastighetsmätaren stör mig nåt enormt dock, samt att bilen inte går att starta om den stått mer än ett dygn men vi får hoppas det är mitt batteri som strular.

BTW: har nån köpt en kabel för att kunna koppla upp till sitt Simtek själv? Tomgången och sånt kan jag nog få ordning på själv då jag har polare som mappat rätt mycket.

Kvarnis
        Deltagare

Jag har ett hyfsat tips och det är att Kontakta Steve Simpsson som utvecklar och tagit fram Simtek.

Steve är nog glad att få feed back om det är något som strular.
          Att det dipat när man frikopplar är rätt vanligt ja, haft samma på både autronic och link..link kunnde nästan dö när man fri kopllade.

Vad jag vet så är många mapapr i UK väldigt nöjd med simtek, men finns en tråd att läsa ang tomgångs problemet på 22B
          http://bbs.22b.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=7;t=001699;p=1#000019

NickeH
          Deltagare

Har hjälp en polare förra sommaren med mappning av sin Supra och Autronic. Där blev tomgången väldigt stabil med hjälp av tomgångsmotorn, vet inte om SimTek använder den. Efter lite skruvning i vinter i supran så gick inte alls bra på tomgång hur vi än försökte med Autronic programvaran, det lutar åt nåt problem med läckage i insuget(ska trycktesta det). Så kollade det också, kanske inte beror enbart på sprutet och mappningen.

Grejen är bara att tiden det tar att mappa tomgången är nog få villiga att betala en proffsmappare. Det kostar ju inget(mer än tid) att göra det själv. Jag kan iaf rekommendera Autronic även om det är rätt dyrt.

Kvarnis
            Deltagare

Ska väl inte säganått ang autronic, men har även en pnp sm4 ecu på ingående till brux bilen. Till Ra har jag ju sm4 bra länge…hade nog iofs blivit en syvecs om jag köpt i dag

goffemannen
              Deltagare

om man säger såhär då. Vilket av Simtek å Autronic SMC-4 pnp är att föredra??

Turbovin
                Deltagare

Autronic är väl inget att tveka på men det kostar desto mer.

Nu kan vi avskriva två av mina problem iaf, var mitt batteri som var kass (tror jag). Så nu funkar hastighetsmätaren igen. Får kolla imorgon om bilen startar men det tror jag.

Men den är fortfarande helt omöjlig på tomgången första minutrarna. Bredbandslambdan går på mellan 10-11 i AFR vilket är bra onödigt fett.

goffemannen
                  Deltagare

har nämligen hittat en autronic smc-4 pnp box till gt 99-00 för 8000kr…den borde väl passa min type r -99?

Turbovin
                    Deltagare

Upptäckte ytterligare ett problem idag. När väl kylfläktarna snurrar igång så stannar de inte förrän man stänger av bilen. De går alltså konstant när de väl aktiverats.

Nån annan som råkat ut för detta? Lutar allt mer åt att fixa programvara och kabel så att man kan fixa såna här glitches på egen hand.

Turbovin
                      Deltagare

Autronic är väl inget att tveka på men det kostar desto mer.

Nu kan vi avskriva två av mina problem iaf, var mitt batteri som var kass (tror jag). Så nu funkar hastighetsmätaren igen. Får kolla imorgon om bilen startar men det tror jag.

Men den är fortfarande helt omöjlig på tomgången första minutrarna. Bredbandslambdan går på mellan 10-11 i AFR vilket är bra onödigt fett.

Ropade visst hej för tidigt. Trots att jag köpte nytt batteri så var det urladdat till 9V idag. Nu byter jag till original ecu igen och kollar om den laddar ur sig på samma sätt. Märkliga är att jag aldrig haft problem med att den dragit ur batteriet innan jag tog den till mappning. Men jag får återkomma efter att den stått ett dygn med originalboxen.

Turbovin
                        Deltagare

Har satt i original ECU nu. Tjuvströmen nere på 0,02A istället för 0,37A med Simteken. Men skall kolla imorgon natt när jag kommer hem från jobbet för att se om den dragit ur batteriet.

Det tråkigaste är nog annars att det är bättre ryt i maskin med originalboxen än med Simteken. Vet inte om det kan bero på att det är bättre flöde på mitt gamla AEM-filter som har 4″ anslutning jämfört med det nya som har 3″. Å andra sidan är nya filtret klart mycket större. Har även bromsat en Saab 900 till 421 hk med enbart 2,5″ luftfilterrör så det borde inte strypa så. Ska prova med detta filter även med Simteken nån dag för att säkerställa att det inte beror på det.

Ska filmna nån accrepa å se om man kan mäta upp nån skillnad eller om det är inbillning, men det känns som det är klart bättre orr på höga varv.

Edit: Hade tjuvström även med orgboxen efter ett tag ändå så det hade absolut inget med ecu:n att göra.

Kvarnis
                          Deltagare

Har satt i original ECU nu. Tjuvströmen nere på 0,02A istället för 0,37A med Simteken. Men skall kolla imorgon natt när jag kommer hem från jobbet för att se om den dragit ur batteriet.

Det tråkigaste är nog annars att det är bättre ryt i maskin med originalboxen än med Simteken. Vet inte om det kan bero på att det är bättre flöde på mitt gamla AEM-filter som har 4″ anslutning jämfört med det nya som har 3″. Å andra sidan är nya filtret klart mycket större. Har även bromsat en Saab 900 till 421 hk med enbart 2,5″ luftfilterrör så det borde inte strypa så. Ska prova med detta filter även med Simteken nån dag för att säkerställa att det inte beror på det.

Ska filmna nån accrepa å se om man kan mäta upp nån skillnad eller om det är inbillning, men det känns som det är klart bättre orr på höga varv.

Edit: Hade tjuvström även med orgboxen efter ett tag ändå så det hade absolut inget med ecu:n att göra.

Hur mår din generator/startmotor du har ingen kortis där?

Du lär börja rycka säkringar för att reda ut vars felet är, jordfel kan vara riktigt otäckt för ecun !!

Turbovin
                            Deltagare

Jag vet inte, har konstaterat problemet till att bagagerumsbelysningen är konstant tänd samt att inte bromsljusen fungerar. Men jag har gjort ny tråd om detta så behöver vi inte drifta ifrån topicen för mycket 🙂

Turbovin
                              Deltagare

Problemet med hastighetsmätaren är tillbaks samt att check engine blinkade till en gång. Ska försöka få tag på Per imorgon.

Turbovin
                                Deltagare

Mitt Simtek åker tillbaks till England för felsökning. Bilen drog idag ur ett nytt 70Ah batteri under de 8h jag var på jobbet. Det som händer är att tomgångsmotorn får 12V även när bilen är avstängd och fortsätter att knäppa och reglera, hörs klart och tydligt. Detta händer inte med originalecu:n. Dessutom bluddrar den så kraftigt till en början att motorn knappt startar, jag måste i princip hålla halvgas. Sen har vi ju tidigare nämnda problem med kylfläktar som inte stängs av och hastighetsmätare som lägger av vid varv över 7300 rpm.

Så jag pratade med Per och han trodde det var nåt fel på ecu:n.

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 150 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.