SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Någon som monterat Autometers elektronisk oljetryckmätare?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Skulle vara intressant att höra hur ni löst med inkopplingen av sensorn på blocket. Har hittat en lösning som kräver att man bygger en t-korsning så man kan ha både orginalsensorn och mätarens sensor. Till detta skall det kopplas slangar eftersom sensorn är sån stor klump att den inte får plats där orginalsensorn satt. Vill inte bygga ihop fel och få oljeläckage i motorn.

Ante_J
      Deltagare

Du behöver ingen grenkoppling. Original oljetryckslampan varnar ändå när det är för sent så den har du ingen användning för.
        Ryck bara lös kabeln från befintlig givare och isolera den (eltejp).

Du behöver åka till någon som tillverkar hydral-slangar t.ex HydroScand. Be dom göra dig en slang som är 1/8 BSP utvändig gäng i ena änden och 1/8 NPT invändig i den andra änden, slangen skall vara ca 120mm lång.
        Jag betalade 50:- för den vilket var billigt.
        När du sedan monterar slangen och givaren så glöm inte gängtejp eller annan gängtätning t.ex Loctite.

Niklas
        Deltagare

Så man kan köra helt utan orginalsensorn? Det känns mycket enklare att ”hoppa över” den. Men då gäller det att man har koll på mätarna istället. 😉

Gängtejp har jag så det är lugnt. Skall se om de kan fixa en slang åt mig också. Har du någon bild på var du fäst din cocacolaburk till sensor? Det var ju inte direkt minsta prylen. Hade förväntat mig något stort som en sockerbit, fick en slicksten (bondehumor). 😛

Niklas
          Deltagare

Har mailat två företag i Stockholm, får se om de kan hjälpa till annars får man ta till gammeltekniken…telefonen alltså. 😀

Niklas
            Deltagare

Svar från Hydroscand:
              ”Vi har inte någon 1/8

Ante_J
              Deltagare

Det är faktiskt inte hela världen om gängen inte är 100% rätt faktiskt. Ta till lite våld och dra ihop dem bara, du gängar ju fast slangen under sensorn och den behöver du aldrig mer ta lös, skall du lös med sensorn nångång så lossar du slangen nere på blocket istället.

Mitt pris jag fick var utan kvitto och jag väntade medans han gjorde den, ~5min tog det..

Har ingen bild på hur det ser ut men du ”ställer” den i upprätt läge mot insuget/genaratorn (slanganslutningen underifrån) och drar sedan fast den med nått buntband så den inte ligger och vibrerar mot grejerna runt den. Men när du har satt dit slangen och sensorn så faller det nog på plats, finns i princip bara ett sätt att sätta den på.

Niklas
                Deltagare

Jo, jag gissar att så är fallet. Har köpt elprylar för att koppla ihop strömmen till mätarna och dra in alla kablar i motorrummet. Sen får vi se när vi får tid att ta bort generatorn och sån skit.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.