SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor När börjar den ladda?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2925
    Patrik.L
    Deltagare

      när börjar en orginal gt -00 med 3″ system börja ladda?

      #55588
      backfeed
      Deltagare

        Min GT -99 med 3″ (i övrigt original, ej mappad) börjar ladda ordentligt en bit efter 2500 rpm, ungefär. Efter 2500, före 3000.

        #55586
        Guailo
        Deltagare

          Tja!

          Samma här, dvs strax före 3000, med Dawes monterad. Kommer inte ihåg hur det var innan…

          /P

          * edit: bilen är en GT -97’a…

          #55587
          Guailo
          Deltagare

            Tja!

            Samma här, dvs strax före 3000, med Dawes monterad. Kommer inte ihåg hur det var innan…

            /P

            * edit: bilen är en GT -97’a…

            #55589
            Patrik.L
            Deltagare

              ok! för att när jag typ lägger i 5an och gasar så hör jag vid typ 2000rpm att den börjar ladda… tror detta kan vara det som är fel på min bil… den känns slöare än annars etc… så ja.. va tror ni? kan detta lösas med en dawes?

              #55590
              Patrik.L
              Deltagare

                ok! för att när jag typ lägger i 5an och gasar så hör jag vid typ 2000rpm att den börjar ladda… tror detta kan vara det som är fel på min bil… den känns slöare än annars etc… så ja.. va tror ni? kan detta lösas med en dawes?

                #55584
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  ÅÅÅååååh….vi tar det från början.. 😀

                  Laddtryck är kraftigt beroende av belastning på motorn, mera last – mera avgaser (speciellt om det är under längre tid med, som det blir på högre växlar) ger mera skjuts på turbon, vilket ger laddtryck tidigare, och med mera knuff.

                  Men utväxlingen gör att bilen upplevs rappare, även om du kanske bara når 0.7 bar på de första växlarna, jämfört med bortåt 1 bar på de högre.

                  De flesta normala turboaggregat börjar ladda runt 2000, så fort laddtrycksnålen rör sig uppåt så laddar den…1 bar når man runt 2500 om man är lite elak med foten på bromsen på 4:an, men närmare 2700-2800 i normal körning på högre last.

                  /J

                  #55591
                  Patrik.L
                  Deltagare

                    med risk att bli idiot förklarad så….
                    ska den alltså börja ladda då eller vadå?
                    sorry…

                    #55585
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Tidigt ladd är bra, och ett tecken på att bitarna lirar precis som de skall utan läckage och annat strul.

                      Har du 1 bar någonstans mellan 2500 och 3000 (standard td04:a) så är det enligt det normala (beror som sagt väldeliga på hur mycket du lastar motorn…vilken växel du har i mao).

                      Att höra bitarna börja spoola igång tidigare än så är fullt normalt.

                      /J

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.