SSC Allmänt snack Allmänt småprat Nattrace i Sthlm – allvarliga olyckor…

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 46 totalt)
  • Författare
    specialized
    Deltagare

Ja, än är ju inte den sista idioten född 😮
      Idioter är min kommentar !

Länk till tråden : http://www.zatzy.com/showthread.php?t=307027

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
      ———————————-
      SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

MariaimprezaGT
      Deltagare

Mmmm, han i skylinern känner jag. Han har alltid kört utan vett. varit av med körkortet två gånger under sin tvååriga karriär som bilförare…

Trots jag känner honom så sa jag ”skyll dig själv” då han innan har trott han är odödlig, vilket de flesta i det gänget verkar tro.

Jag kör också gärna fort, gärna bana å sånt. Men man måste ju se till att välja sina tillfällen. Riskerar inte andras liv, vilket jag anser man gör om man kör så som många har beskrivit.

Att köra ca 140 på 30-väg finns det bara ett ord för…

Körde själv gatbilar tour, där var vi 43 st bilar, visst gick det fort ibland, då det blev gummibandseffekten. Men alla körde med huvudet, så det var inte ens nära någon incident. Å man kan väl kalla det för någon sorta orientering då själva touren var på 140 mil.

Samåkning ska vara roligt, inte någon tävling där folk ”tvingas” köra över sin förmåga.

Maria

Audi is teh ####!!

Maddis
        Deltagare

Vet inte riktigt hur jag ska reagera… förbannad eller hysteriskt förbannad?

Tyvärr är det en trend i ”unga grabbar kör alldeles helt åt fanders aktiviteter”, som bara går uppåt. Man undrar bara hur många skadade/döda det krävs innan folk har fått sitt förnuft ikappkört?

Det värsta med det hela, är att grabbhalvorna tycker att det är ballt! 😮 Jag får lite ”skrytvarning” över inläggen på forumet…

/M – tant!

Niklas
          Deltagare

Angående att diskussionerna här har nämnt Outrun direkt och då mig indirekt så får jag väl säga mitt. Jag tycker bilorientering är helt ok om man ser till grundtanken. Vem är bäst på att hitta från A till B utan att köra fel – en otroligt rolig idé faktiskt. Hur vet man vem som inte körde fel, svårt. Man får välja den som kommer först i mål. Men tidtagningen blir en negativ morot som ökar hastigheterna för att komma först.
            Bäst hade varit att ha en GPS-sändare i varje bil så man kan kontrollera att alla håller hastighetsbegränsningarna, ungefär som i Dakar när de kör genom byar. Strafftid till de som kör för fort. Bra men knappast något som ryms inom en evenemangsbudget som är på några tusen.

Hade några idéer på hur man skulle få ner hastigheterna men det blev aldrig av och nu har jag bestämt att jag inte anordna ett Outrun till då jag inte vill stå som arrangör om någon (deltagare eller annan) eller något skadas. Tyvärr. För hela grejen med att dra sträckningen, reka och hålla i evenemanget är otroligt skoj. Trevliga vägar att köra på och trevliga deltagare att lära känna.

Angående Nightrun så har jag deltagit en gång (förra året). Blev hopplöst sist och gav upp innan målet då det kändes meningslöst att fullfölja. Min inställning var att orienteringen var det roliga och att jag skulle ha kvar körkortet dagen efter. Men alla andra som deltog såg mest charmen i att kör fort och slå andra med en snabbare tid. Då hände inte så många incidenter men det är väl bara frågan om när hetsen mellan vissa/många deltagarna blir stor och denna gången har det visst hänt värre saker.

Som Pannan säger så uppmanar inte arrangören till att köra fort men samtidigt så tror jag inte att reglerna ändras för att få ner hastigheterna för att undvika olyckor.

Det tråkiga är att man inte kan arrangera körning längs en rutt på tid utan att det blir idiotkörning. Visst kan man få gasa på ibland men det finns bra och dåliga ställen och ju fortare det går desto färre blir de bra och desto fler blir de dåliga ställena.

Strat
            Deltagare

Din ide alien om att räkna ut en teoretisk idealtid, efter hastighetsbegränsningar, tycker jag är en bra grej. Men det är klart, har man gjort en tabbe så är ju hetsen där igen. Supersvårt, och det kan gå riktigt illa för inblandade och icke.

/Claes

Strat
              Deltagare

Om arrangören säger försten i mål vinner, är inte det en direkt uppmaning till att köra så fort som möjligt?

/Claes

Niklas
                Deltagare

Jo, det kan man väl säga. Eller ”ge fan i att köra fel”. I förra årets Nightrun så kom det folk på ganska bra placeringar tack vare god lokalkännedom utan vidare tung högerfot. Det är så det skall vara, man skall ge fan i att köra fel. Inte ge fan i hastighetsbegränsningarna…

En annan idé jag hade var att snabbast får strafftid. Så det gäller att vara näst snabbast och då håller man igen lite för att inte råka vara snabbast. Hela startfältet gör samma sak och hastigheterna blir lite lägre. Men det var aldrig något som jag hann testa, ”fanns bara på pappret”.

/N – nog den enda i Nightrun 2006 som stannade för varje rödljus

simo
                  Deltagare

När man ser följande så börjar man undra….klippt från yazty

”Jag ska ringa redaktören alldeles strax, jag om någon borde ju veta bil och hastighet iaf… 😉

Jag rasar motorer…

Voltade på NightRun -07

Tacksam för mina kompisar, ni vet vilka ni är

Tillbaka -08 med Venton”

/U

specialized
                    Deltagare

Stolpskottet har alltså texten som simo citerade som Signatur 😮 😮 😮

Jo, det är ju en jävla tung merit och verkligen något att vara stolt över, att ha voltat på en idiottävling bland svensontrafikanter 😮 😮

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                      ———————————-
                      SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

Manor
                      Deltagare

Ja, än är ju inte den sista idioten född :oIdioter är min kommentar !Länk till tråden : http://www.zatzy.com/showthread.php?t=307027Mvh.Mattiashttp://www.garaget.org/?car=18857———————————-SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

Man vet inte om man ska skratta eller gråta :-(. Buss på dem Jerkan…jag ställer upp bakom dig och hejar på.

tendency
                        Deltagare

Kikade i tråden, och reagerar lite på att en del tar olyckorna så lättvindligt.

En deltagare: ”Det bara rassla i bilen när ni for förbi… sen på det så kom skylinen nere vid järva krog..”
                          Skylineförare svarar: ”Körde 260 när jag kom ifatt bmwn …”

Skylineföraren litet senare: ”Vi var på väg till norra djurgården … höll på runt 140 … där kom en kurva efter en uppförsbacke … gjorde allt jag kunde men bilen åkte bara in mot räcket …
                          Tog lite tid att förklara allt för polisen … 20 meters bromsspår på en 30 väg ….

Haft skit skojj under hela kvällen … Grymt bra arrangerat … räkna med mig nästa år…”

osv.

Impreza GT sedan 1999

Niklas
                          Deltagare

Schargongen på Zatzy har ju alltid varit odödlighet och att den som varit med om mest och har mest att skriva om är bäst. Ännu värre blir det då ägarna till potenta bilar blir yngre och yngre då stressen/viljan/önskan över att vara cool blir större och större.

Men det är väl som GIS och GR, man får helt enkelt vara glad så länge inte allmänheten skadas. Så länge det bara är deltagare så får de ju skylla sig själva.

SecretAgentMan
                            Deltagare

Visst är det så, men vi kommer drabbas ändå i det långa loppet, eftersom det är svårt att komma åt folket som deltar i denna typen av aktiviteter så kommer alla med roligare bilar dras över en kam, det är bara en tidsfråga (det är ju faktist redan så man bemöts på det sättet av polis, jag har som sagt själv fått känna på det).

Just att yngre har råd med mer potenta vagnar är den stora skillnaden mot hur det var för bara några år sedan, och det är det stora problemet.

Men det är inte hela sanningen, för en 15 år sedan när man själv var debutant, så använde faktiskt folk huvudet, man körde inte i 140 på 30-vägar, man busade friskt, men då gärna på avskilda vägar, och grusvägar speciellt (asconor och 142’or gör sig bäst där 😉 – och de flesta gick inte fortare än 100 knutar om det inte var en väldigt lång väg 😀 ) – det var inte på långa vägar så extremt som det är nu.

Jag tror många tuffa chaufförer skulle behöva se vad som kan hända med en bil om man brakar av på fel sätt i högre farter, de behöver få uppleva på nära håll att man inte är så odödlig man kan tro ibland.

/J

Niklas
                              Deltagare

Med tanke på hur stor informationsspridningen är idag så tror jag inte det hjälper. Alla vet om vad som kan hända men tankegångarna är mer ”det händer inte mig”, ”jag har koll” och ”jag skall också visa att jag kan” istället för något vettigare.

MariaimprezaGT
                                Deltagare

Med tanke på hur stor informationsspridningen är idag så tror jag inte det hjälper. Alla vet om vad som kan hända men tankegångarna är mer ”det händer inte mig”, ”jag har koll” och ”jag skall också visa att jag kan” istället för något vettigare.

HEHE de dära orden känner jag igen, precis så som Skylineåkaren har sagt till mig alla gånger då jag har lekt ”moraltant” inför honom.. ”jag har kört bil i 10 år, vet hur man kör, har koll osv”

Jag brukar säga till honom att köra på bana.. men det vill han inte.. vafan då för kan man undra? Är de för att det är mer spännande att köra bland folk? eller känner folk större press på sig om man han en högpreserande bil att man ska köra skiten av alla andra på bana? Själv anser jag att olika typer av bankörning är de bästa sättet att lära känna sin bil på, så att man kan vid oönskade situationer i den dagligen körningen manöverera sin bil, och då menar jag inte vid vansinneskörning, utan vid helt enkelt olyckliga situationer.

Maria
                                  Audi is teh ####!!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 46 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.