› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › Navi system + hastighet
- Detta ämne har 7 svar, 1,173 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 7 månader sedan av ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
19 mars, 2003 kl. 20:27 #16093Tommy_ADeltagare
Har kopplat in navigatins system i subban, med bla vad dom kallar ”färdator” i.
Där kan man följa hastigheten digitalt mm.
Hastigheten hämtas från original hastighets givare så den borde ju rimligtvis vara samma som vanliga analoga mätaren.
Men så är inte fallet. Navi datorn visar 6km/h mindre.Det har ju snackats tidigare om Imprezans glädje mätare. Kan det va så att hastighets givaren i växellådan visar korrekt men det ”omvandlas” till en högre hastighet i den analoga mätaren? Och att datorns hastighet är den korrekta? så när som på hjul dimesioner och annat.
Onödig fråga kanske, men förgyll min vardag med att svara om ni vet…
Hörs //Tommy
19 mars, 2003 kl. 20:45 #163371thehookDeltagareLAST EDITED ON Mar-19-03 AT 10:07PM (GMT)
Navigationssystem i en rally bil? Näääää det går ju inte 🙂 🙂 (bara skojjar…)Men kan det inte vara så att navigationssystemet plockar sin info från GPS, och i så fall skulle det ju kunna diffa lite??
mvh / Krooken
19 mars, 2003 kl. 21:01 #163370TengilDeltagareEnligt säkra källor från ordningsmakten, skall mätaren på GT:n inte visa särskilt mycket fel
Max 2-3km/h19 mars, 2003 kl. 21:44 #163372Tommy_ADeltagare>Men kan det inte vara så att navigationssystemet plockar sin info från
>GPS, och i så fall skulle det ju kunna diffa lite??
>
>mvh / KrookenJag trodde det med, men det verkar inte så.
Om det var så, så skulle man ju inte behöva koppla in kabeln överhuvud taget.//T
-Navi´n är bara igång när kartläsaren är sjukskriven 🙂
20 mars, 2003 kl. 08:20 #163369skytiskapilenDeltagareJag har kollat med en GPS, vid 100 ”GPS km/h” visar mätaren 106 i min bil.
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! –20 mars, 2003 kl. 09:55 #163368hogmarkDeltagareDe flesta mätarna ligger strax över det verkliga värdet.
Hur vore det om det skulle vara tvärt om ?
Man tror att man kör 110, men gör 120 🙂 Får böter fast man inte gjort nåt fel…11 september, 2003 kl. 19:46 #163367LOScoobyDeltagareHej,
Har själv använt flera navigationssystem i bilen och alla syste jag har stött på använder sig av GPS för att navigera, detta gör att man även kan beräkna bilens hastighet med hjälp av GPS. Är du säker på att din navi använder sig av givare och inte GPS för att bestämma hastighet?
Mätaren på min Subaru visar 8-10% mer än vad min navigator visar..
10 juni, 2004 kl. 18:40 #163366ExOrdisDeltagareEn hastighetsmätare har en laglig felvisningsmarginal med några % uppåt men i princip ingen alls nedåt. Det är för att tillåta däckslitage = mindre rullomkrets = högre mätarhastighet men lägre verklig fart.
Med DeltaDashen kan man konstatera att det ”Blyfot” funderar ikring stämmer,
dvs ECU´n har en lägre hastighetsangivelse än den som presenteras på mätaren
vid exakt samma tidpunkt. Även jag har konstaterat (med min bil) att med GPS-fart i 110 km/h går det att ligga ca 10 km/h+ på mätaren utan att det är olagligt./Kjell
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.