› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Ni på Dice
- Detta ämne har 24 svar, 2,244 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 3 månader sedan av
Babar.
-
FörfattareInlägg
-
30 januari, 2008 kl. 20:20 #10597
.zip
DeltagareSnubblade över en nyhet på nätet och blev lite orolig.
[url]http://di.se/Index/Nyheter/2008/01/30/267693.htm?src=”xlink[/url”]Stämmer detta?
Att göra spelet gratis och sedan ta betalt för massa ”småsaker” kan man förstå, allt handlar ju om pengar.
Men att göra grafiken (som jag har förstått det) sämmre och mer likt en tecknad film begriper jag inte.
Har vi Electronic Arts att tacka för detta ”lilla” snesteg?//.zip
30 januari, 2008 kl. 22:39 #117020nukem
DeltagareNi kommer att se mycket sådant i framtiden. Micropayments, Massive Multiplayer Online, som WOW, den genren är bara i början av en ny era.
Finns redan FPS spel (First Person Shooter) som är direkt kopplat till ditt visa kort. Du köper Ammo av dom som gör spelet. Dödar du många tjänar du pengar. Dödar många dig förlorar du pengar. Tillverkaren tjänar pengar på Ammo ungefär som rakes på poker-sidor eller ammo till paintball osv.
Spelindustrin är i talande stund världens näst största industri, ekonomiskt sett. Film är före. Inom 4 år har den gått om filmindustrin också.
Tekniken ökar i en explosiv takt. Även spelen och företagsstrategierna.
I slutändan handlar Allt om pengar. Alla dom stora publisherserna ( EA, Vivendi ) tar alla pengar. Svenska tillverkare som är ägda av dom o släpper ett superspel ser inte en enda krona.
30 januari, 2008 kl. 22:42 #117021nukem
Deltagare/han som tackade nej till praktik på Dice =)
och var med och startade ett spelföretag som är 100% privatägt utan publisher och börsnoterat på aktietorget.
31 januari, 2008 kl. 06:42 #117024Niklas
Deltagare/han som tackade nej till praktik på Dice =)
Kontaktade DICE dig och bad dig komma men du tackade nej?
och var med och startade ett spelföretag som är 100% privatägt utan publisher och börsnoterat på aktietorget.
Vilket spelföretag är inte 100% privatägt? Känner inte till något inte ligger i den privata sektorn.
Sen att inte ha publisher funkar väl om man tänker lansera sina produkter på nätet men vill du säljas på hyllan i spelbutikerna så får du det jobbigt. Publisher använder man för att kunna sälja spel men inte vill behöva ta hand om marknadsföring och återförsäljarkontakter utan kunna koncentrera sig på produktion.Finns redan FPS spel (First Person Shooter) som är direkt kopplat till ditt visa kort. Du köper Ammo av dom som gör spelet. Dödar du många tjänar du pengar. Dödar många dig förlorar du pengar. Tillverkaren tjänar pengar på Ammo ungefär som rakes på poker-sidor eller ammo till paintball osv.
Vilket spel fungerar så som du beskriver micro transactions ovan? Låter som en guldgruva för duktiga spelare.
I slutändan handlar Allt om pengar. Alla dom stora publisherserna ( EA, Vivendi ) tar alla pengar. Svenska tillverkare som är ägda av dom o släpper ett superspel ser inte en enda krona.
Skönt att jag inte får lön eller bonus för jobbet jag gör. Eller att studion kan fortsätta gå runt utan att kontinuerligt lansera nya produkter för att se till att ha ett positivt kassaflöde.
Det är en något mörk bild du målar upp av att vara ägd. Visst försvinner möjligheten att kunna jobba med vem man vill, vi på DICE lär ju inte göra spel för de andra förläggarna men varför skall vi göra det när EA älskar allt vi släpper.
Dessutom att ha en (stor) förläggare i ryggen med möjlighet att finanseriera ens verksamhet även då man istället för att hela tiden släppa nytt satar på att prova nya idéer som eventuellt blir inkörsporten till framtidens spel för studion, koncernen eller hela spelvärlden…31 januari, 2008 kl. 06:46 #117025Niklas
DeltagareSnubblade över en nyhet på nätet och blev lite orolig.[url]http://di.se/Index/Nyheter/2008/01/30/267693.htm?src=”xlinkStämmer[/url”] detta?Att göra spelet gratis och sedan ta betalt för massa ”småsaker” kan man förstå, allt handlar ju om pengar.Men att göra grafiken (som jag har förstått det) sämmre och mer likt en tecknad film begriper jag inte.Har vi Electronic Arts att tacka för detta ”lilla” snesteg?//.zip
Den officiella hemsidan för spelet hittar du här: http://www.battlefield-heroes.com/ (även om där inte finns jättemycket info just nu)
Angående den grafiska stilen på spelet så är det väl upp till var och en att avgöra vad de tycker. Men Team Fortress 2 är ju populärt och använder sig av en ganska snarlik stil.
Vill du ha en mer realistisk stil på ditt nästa BF-spel så kanske du skall titta närmare på Bad Company istället: http://www.ea.com/battlefield/badcompany/
31 januari, 2008 kl. 06:50 #117011MariaimprezaGT
DeltagareTycker de verkar smart från dem som bestämmer.. Att skapa ett beroende.. Lite grymt på ett sätt. Men helt klart pengainbringande om man tänker affärsmässigt.
Maria
Audi is teh ####!!
31 januari, 2008 kl. 15:14 #117013.zip
DeltagareMan ska inte kasta igelkottar i ett ballonghus, eller vad det nu heter 😛
Jag har varit en febrilt BF spelare sedan 1942.
När BF2 kom ut så hängde jag på dörren för att få tag i ett ex.
När BF2042 släpptes så tackar jag gudarna att jag aldrig köpte spelet.
Fast Bad company ser ju lite mer lovande ut än tidigare föregångare.//.zip
31 januari, 2008 kl. 15:37 #117019Mr Smith
DeltagareMan ska inte kasta igelkottar i ett ballonghus
”Kasta bæver i træhus” ær en fin också 😛
Sorry kunde inte låta bli 😀
31 januari, 2008 kl. 15:40 #117012Desen
DeltagareJag har varit en febrilt BF spelare sedan 1942.
😮 😮 Fanns det verkligen Datorer med grafikkort som klarade BF på den tiden?? 😛 😛
Sorry OT!
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!31 januari, 2008 kl. 16:54 #117014.zip
DeltagareJag har varit en febrilt BF spelare sedan 1942.
😮 😮 Fanns det verkligen Datorer med grafikkort som klarade BF på den tiden?? 😛 😛 Sorry OT!
Viktigpetter 😀
Sedan Battlefield 1942//.zip
31 januari, 2008 kl. 17:07 #117026Niklas
DeltagareNär BF2042 släpptes så tackar jag gudarna att jag aldrig köpte spelet.
Varför tackar du gudarna för det? Nya banor, nya fordon, nya features. Fast du är kanske en av ”dem” *peka och fnissa* som tycker att BF inte skall vara i framtiden.
Då har du missat mina två finfina banor i det spelet. 🙂
31 januari, 2008 kl. 17:13 #117015.zip
DeltagareNär BF2042 släpptes så tackar jag gudarna att jag aldrig köpte spelet.
Varför tackar du gudarna för det? Nya banor, nya fordon, nya features. Fast du är kanske en av ”dem” *peka och fnissa* som tycker att BF inte skall vara i framtiden.Då har du missat mina två finfina banor i det spelet. 🙂
Missat och missat. Bara för att jag inte köpte spelet betyder inte det att jag inte spelade spelet 😉
2042 kändes allt för likt Unreal/Quake med sina ”laser” vapen och blinkande ljus. Spelkänslan, friheten och realismen försvann helt enkelt.
Men visst vare skoj att testa på något nytt, men tyvär så kunde jag inte fastna för det.//.zip
31 januari, 2008 kl. 18:08 #117027Niklas
DeltagareMissat och missat. Bara för att jag inte köpte spelet betyder inte det att jag inte spelade spelet 😉 2042 kändes allt för likt Unreal/Quake med sina ”laser” vapen och blinkande ljus. Spelkänslan, friheten och realismen försvann helt enkelt.
Vilken version av spelet körde du för när jag jobbade på 2142 var det projektilvapen för både europeerna och ryssarna. Visst, vissa av vapnen låter inte som AK47 men så är fallet om du lyssnar på senaste vapnen från amerikanska armén också, och sen lägger du på 135 år på så måste. Visst lite mer SF än BF2 men att jämföra det med Unreal är bara så fel. Som att säga att Imprezan är lika långsam som en Renault Clio och väghållningen ännu sämre.
Minskad frihet får du stå för. Jag tycker att vissa av banorna är sjukt stora och öppna, tex Suez Canal och Verdun.
Inte realistiskt? Tja, det kan jag inte svara på. Min tidsmaskin från Ellos har inte kommit än, restad. 😀 😛
31 januari, 2008 kl. 18:36 #117016.zip
DeltagareDet va nog den första rel. som jag spelade, och efter det fick jag mer eller mindre nog.
Du som leveldesigner (antar att du jobbar som det) borde kunna ta kritik. Alla kan inte älska ett spel bara för att du har ett finger med i saken.
Men som sagt. Man får vänta och se vad Bad company har att erbjuda.//.zip
31 januari, 2008 kl. 18:57 #117028Niklas
DeltagareJodå, jag kan ta konstruktiv kritik. 😀
Men du skriver ju att ett framtidsspel inte är realtiskt, att ett spel som generellt får kritik för att vara för öppet och för lite Counter-Strike (läs: trångt och tunnlat) inte ger tillräckligt mycket frihet och jämför det med Unreal med sina regnbågsfärgsljus, utomjordisk design, overkliga fallskador, dubbelhopp, rocketjumps och laservapen. Det anser jag inte direkt vara konstruktiv kritik utan mer sånt man hör från dem som tycker att alla spel skall utspelas på en fransk strand för 50 år sedan. 😛
Eller får jag inte försvara det jag gjort? Självklart får du tycka vad du vill men jag får väl jag också? Om du eller någon annan skriver något som jag inte håller med om så tänker jag säga emot, oavsett om det gäller vilken sträcka på svenska rallyt man skall åka till, dekaler, effektförlusten i drivlinan på en GT eller spel jag jobbat med.
Vet inte om detta inlägget gör dig ännu mer förbannad men då får det väl vara så. Tack o hej.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.