› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Ni på Dice
- Detta ämne har 24 svar, 2,244 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 3 månader sedan av
Babar.
-
FörfattareInlägg
-
31 januari, 2008 kl. 18:58 #117022
nukem
DeltagareKontaktade DICE dig och bad dig komma men du tackade nej?
Neej jag var där
Vilket spelföretag är inte 100% privatägt? Känner inte till något inte ligger i den privata sektorn.
Sen att inte ha publisher funkar väl om man tänker lansera sina produkter på nätet men vill du säljas på hyllan i spelbutikerna så får du det jobbigt. Publisher använder man för att kunna sälja spel men inte vill behöva ta hand om marknadsföring och återförsäljarkontakter utan kunna koncentrera sig på produktion.DICE är långt ifrån 100% privatägt.
Vilken position har du på DICE ?
Publishers tar alla pengar.
Vanligtvis när ett större spelföretag i Sverige släpper en trippel A titel som alla vet drar in mångmiljonbelopp (dollar) så får en vanlig anställd en dubbel månadslön eller liknande vid releasemånaden. Då har den anställda jobbat ihjäl sig med 50% övertid sista månaden för att spelet ska bli klart. Så det enda han får egentligen är betalt för övertiden, och det är ju inte så bra betalt för att ”förstöra sitt liv”. Det finns Inget kollektiv-avtal för spelindustrin. Chefen bestämmer hur mycket du jobbar, hur mycket övertid(oftast inte betald), när du kan ha semester osv osv.
Chefer får lite större bonusar. Medans publishern går o lägger sig med 70-80% av vinsten. ”Slavarna” kan bara drömma om toppen. Fast de är dom som fått spelet att fungera så perfekt o se så magiskt ut.Publishes kan även vilken dag som helst lägge ner hela produktionen.
Publishers bestämmer vilket spel företaget ska göra, ingen annan. Har publishern redan 10 andra företag som ska släppa ett stort FPS en viss tid ? Ja inte konkurrerar dom med sig själva. Då kan det hända att ens företag får jobba med nått skitprojekt. Varuhusspel, Ridspel – you name it. (Finns en hel del stora svenska spelföretag som gjort titlar ingen talar om…)31 januari, 2008 kl. 19:39 #117007Manor
DeltagarePublishers tar alla pengar. Vanligtvis när ett större spelföretag i Sverige släpper en trippel A titel som alla vet drar in mångmiljonbelopp (dollar) så får en vanlig anställd en dubbel månadslön eller liknande vid releasemånaden…)
Ja, inte vet jag var du jobbar…eller vad du jobbar med…men du verkar leva i en fantasivärld. Jag jobbar med ”IT” på bank och där kan jag lova att det finns en uppsjö av avtal av kollektivkaraktär. Trots det så jobbar man väl rejält med övertid om så behövs…främst i slutet på ett projekt. Nej, övertidersättning har jag inte haft de senaste 15 åren…de försvinner automatiskt när lönen överstiger ett visst belopp, och så inbillar jag mig att det fungerar på de flesta arbetsplatser. Lönen är en hygienfaktor, och styr åtminstone inte vare sig min arbetstid eller den energi som jag lägger ner på jobbet. Roliga arbetsuppgifter, högt i tak och härliga arbetskompisar väger upp det mesta. Om man sedan i stort kan styra sitt jobb i önskad riktning är en extra bonus…
Själv spelar jag inte så mycket…men sponsar stenhårt både son och dotter på allt som luktar ”elektronik och data” ;-). Min uppfattning är att Dice är ett välmående och väl fungerande företag, och det finns ett antal anställda här på forumet som gillar att jobba där. Pissa inte på någon annans arbetsgivare…utan var bara glad att de på Dice slapp ha dig gnällande i fikarummet om fackförbund och kollektivavtal…
Grrr…
31 januari, 2008 kl. 20:07 #117006Strat
DeltagareVärst vad du verkar veta mycket nukem? Och samtidigt så lite. Lycka till i livet. 😉
/Claes – bestämmer över sig själv.
31 januari, 2008 kl. 20:58 #117017.zip
DeltagareJodå, jag kan ta konstruktiv kritik. :DMen du skriver ju att ett framtidsspel inte är realtiskt, att ett spel som generellt får kritik för att vara för öppet och för lite Counter-Strike (läs: trångt och tunnlat) inte ger tillräckligt mycket frihet och jämför det med Unreal med sina regnbågsfärgsljus, utomjordisk design, overkliga fallskador, dubbelhopp, rocketjumps och laservapen. Det anser jag inte direkt vara konstruktiv kritik utan mer sånt man hör från dem som tycker att alla spel skall utspelas på en fransk strand för 50 år sedan. :PEller får jag inte försvara det jag gjort? Självklart får du tycka vad du vill men jag får väl jag också? Om du eller någon annan skriver något som jag inte håller med om så tänker jag säga emot, oavsett om det gäller vilken sträcka på svenska rallyt man skall åka till, dekaler, effektförlusten i drivlinan på en GT eller spel jag jobbat med.Vet inte om detta inlägget gör dig ännu mer förbannad men då får det väl vara så. Tack o hej.
Självklart får du tycka som du vill, men försök inte pracka på mig att 2142 är bättre, speciellt när jag har spelat det.
Kolla bara på statistiken. Hur många spelar BF2 jämnfört mot 2142? 😛Försök istället att ordna alla buggar/barnsjuka som ni haft istället för att släppa ett nytt spel.
Att välja Inf. only i BF2 var ett stort jävla kliv och det tackar jag för, men resten av alla patchar/bugfixar vette fan.
Det känns som om tråden har spårat ut, men jag har iaf fått svar på frågan jag ställde.//.zip
31 januari, 2008 kl. 21:02 #117029Niklas
Deltagare2142 är bäst. :*
/N – som även gjort Gulf of Oman och Mashtuur City 😉
31 januari, 2008 kl. 21:05 #117018.zip
Deltagare2142 är bäst. :* /N – som även gjort Gulf of Oman och Mashtuur City 😉
Ok, då skrotar alla användare 2an och köper 2142 då 😀
//.zip – Som håller sig till Strike at Karkand // Inf. only
31 januari, 2008 kl. 21:17 #117008Manor
Deltagare…Mashtuur City 😉
Det låter porrigt ;-).
Grattis Äljen…ett inlägg till så är räkneverket uppe på 11000 :-).
31 januari, 2008 kl. 22:11 #117023nukem
DeltagareManor: att jämföra ett bankjobb med spelbranschen är ju inte så långt ifrån verkligeheten… ?
Vi har allt det du pratar om, plus att vi faktiskt har en chans att få extra betalt om vi gör något bra som folk uppskattar utav vår tid. Vilket många andra inom svensk spelindustri saknar.
Strat : Jag är övertygad att du är väldigt insatt i svensk spelindustri ?
Det är som att läsa på Fragbite…
1 februari, 2008 kl. 09:33 #117009Manor
DeltagareManor: att jämföra ett bankjobb med spelbranschen är ju inte så långt ifrån verkligeheten… ?Vi har allt det du pratar om, plus att vi faktiskt har en chans att få extra betalt om vi gör något bra som folk uppskattar utav vår tid. Vilket många andra inom svensk spelindustri saknar.Strat : Jag är övertygad att du är väldigt insatt i svensk spelindustri ?Det är som att läsa på Fragbite…
Jag säger som Strat…lycka till i livet :-).
4 februari, 2008 kl. 15:12 #117010Babar
DeltagareManor: att jämföra ett bankjobb med spelbranschen är ju inte så långt ifrån verkligeheten… ?Vi har allt det du pratar om, plus att vi faktiskt har en chans att få extra betalt om vi gör något bra som folk uppskattar utav vår tid. Vilket många andra inom svensk spelindustri saknar.Strat : Jag är övertygad att du är väldigt insatt i svensk spelindustri ?Det är som att läsa på Fragbite…
En ledtråd om Strat’s arbetsplats.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=ssi22&id=CWIIMP02
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.