› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Normalt glapp?
- Detta ämne har 10 svar, 1,550 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av
Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
4 juni, 2012 kl. 20:36 #28506
Nikke McRae
DeltagareHåller på att felsöka vibrationer i framvagnen (igen).
Är det här normalt glapp?
http://www.youtube.com/watch?v=iDtuz0PwhnoDet är en drivaxel från Import Car Parts. Är det normalt glapp eller passar den rent av dåligt?
Andra sidan glappar bara typ 1-2 mm.
Tycker att vissa rörelser inte borde gå att göra med styrpinnen monterad.
Eller har man sån otur att något lager inne i lådan har gett med sig?Bilen har sedan hjullagren byttes i vintras gått bra, särskilt på sistone. Men idag spökade det igen. Drivlinan kändes väldigt slapp och ryckig när man motorbromsade och gick på gasen igen.
Det ända jag hittade vid felsökningen var glappet ovan.
Hjullagren känns ok och inga missljud.4 juni, 2012 kl. 20:56 #243766goffemannen
DeltagareDet där ser verkligen inte normalt ut. Drivaxeln ska vara typ helt fast inget glapp.
/ David J – Superior Media
5 juni, 2012 kl. 18:35 #243758Nikke McRae
DeltagareJag får riva loss drivaxeln imorgon och se om axeln som sticker ut från lådan är lika glapp, annars är det något fel på inre knuten.
5 juni, 2012 kl. 20:00 #243764Mumin
DeltagareOm du har tur så är det ringen som är för löst spänd. Ta bort drivaxeln kolla att låsningen för ringen sitter kvar. Om inte ta bort den och spänn up den och testa att rycka och slita igen.
5 juni, 2012 kl. 20:38 #243759Nikke McRae
DeltagareVar sitter den ringen? På drivaxeln innanför bälgen?
Eller menar du låsringen (circlip) som låser axeltappen som sticker ur lådan?5 juni, 2012 kl. 21:13 #243765Mumin
DeltagareMenar helA hylsan som är fäst i packboxen. Tappen som går in i lådan.
6 juni, 2012 kl. 13:59 #243760Nikke McRae
DeltagareKände på grejerna idag igen. Det är nog ganska lika mycket glapp på båda sidorna och hissar man upp bilen på bärarmarna så glappet inte lika stort. Drar man i dem vågrätt så är det inget glapp.
Bytte spindellederna när jag ända hade bilen uppe, så nu har jag bytt princip allt i framvagnen.
Hoppas det gjorde susen, i annat fall är det nog kanske mina 5 mm spacers som skapar vibrationerna eller så är det någon prao som balanserade mina fälgar förra året.
Vibrationerna stannar dock kvar även om man skiftar runt däcken.Kalibrerade även om DCCD-boxen, så bilen kanske känns så här slapp med diffen fullt öppen.
Eller så kanske framdiffen behöver justeras förspänning på?
Hur kan man felsöka det?6 juni, 2012 kl. 17:39 #243767Trebor
DeltagareDet glappar garanterat inte sådär på min Impreza från -95. Enligt mig så verkar det diffen sitta löst :S
6 juni, 2012 kl. 18:05 #243761Nikke McRae
DeltagareOk, inte ens när hjulen hänger fritt? Då kanske det är lagren i lådan på båda sidorna som blivit dåliga.
Hade problem med hjullagren i vintras och de byttes på båda sidorna. Ena sidan var dålig utan att det lät något från den sidan, men Subaru upplevde det som att det var så kasst att diffen låste sig i bland vid långsamma svängar.
Har haft lite vibrationer sedan dess, och nu på sistone har det blivit värre och drivlinan känns slapp och ryckig (särskilt när bilen är helt kall).Lagren inne i lådan borde gå att byta utan att plocka ner lådan?
7 juni, 2012 kl. 17:45 #243762Nikke McRae
DeltagareHittade en bild på hur det ser ut:
Måste vara lagren (12) som gör att man kan vispa omkring i lådan med drivaxlarna. De kan säkert ha tagit slut, när jag hade strul med hjullagren på båda sidorna!
Kan man byta dem genom att plocka av locken (9), utan att plocka ner lådan?
12 juni, 2012 kl. 18:47 #243763Nikke McRae
DeltagareDet känns nog som diffen är lös. Nu hörs det ett klonk ibland.
Hittade en bild hur det ser ut innanför locket:
Det går inte att byta lagret utan att ta ner lådan?Blir nog att ta in bilen till närmsta subarumeck. De trodde också på lagret och att man är tvungen att ta ner lådan för att fixa.
Kanske är lika bra ändå, ifall något mer har tagit skada. Synd att jag inte har tid och möjligthet själv, utan får ta och lämna bort.Någon annan som har varit med om samma problem?
Det märks ingenting på hastighetsmätaren.
Kan kronhjulet har tagit skada? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.