SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Normalt glapp?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28506
    Nikke McRae
    Deltagare

      Håller på att felsöka vibrationer i framvagnen (igen).

      Är det här normalt glapp?
      http://www.youtube.com/watch?v=iDtuz0Pwhno

      Det är en drivaxel från Import Car Parts. Är det normalt glapp eller passar den rent av dåligt?
      Andra sidan glappar bara typ 1-2 mm.
      Tycker att vissa rörelser inte borde gå att göra med styrpinnen monterad.
      Eller har man sån otur att något lager inne i lådan har gett med sig?

      Bilen har sedan hjullagren byttes i vintras gått bra, särskilt på sistone. Men idag spökade det igen. Drivlinan kändes väldigt slapp och ryckig när man motorbromsade och gick på gasen igen.
      Det ända jag hittade vid felsökningen var glappet ovan.
      Hjullagren känns ok och inga missljud.

      #243766
      goffemannen
      Deltagare

        Det där ser verkligen inte normalt ut. Drivaxeln ska vara typ helt fast inget glapp.

        / David J – Superior Media

        #243758
        Nikke McRae
        Deltagare

          Jag får riva loss drivaxeln imorgon och se om axeln som sticker ut från lådan är lika glapp, annars är det något fel på inre knuten.

          #243764
          Mumin
          Deltagare

            Om du har tur så är det ringen som är för löst spänd. Ta bort drivaxeln kolla att låsningen för ringen sitter kvar. Om inte ta bort den och spänn up den och testa att rycka och slita igen.

            #243759
            Nikke McRae
            Deltagare

              Var sitter den ringen? På drivaxeln innanför bälgen?
              Eller menar du låsringen (circlip) som låser axeltappen som sticker ur lådan?

              #243765
              Mumin
              Deltagare

                Menar helA hylsan som är fäst i packboxen. Tappen som går in i lådan.

                #243760
                Nikke McRae
                Deltagare

                  Kände på grejerna idag igen. Det är nog ganska lika mycket glapp på båda sidorna och hissar man upp bilen på bärarmarna så glappet inte lika stort. Drar man i dem vågrätt så är det inget glapp.

                  Bytte spindellederna när jag ända hade bilen uppe, så nu har jag bytt princip allt i framvagnen.

                  Hoppas det gjorde susen, i annat fall är det nog kanske mina 5 mm spacers som skapar vibrationerna eller så är det någon prao som balanserade mina fälgar förra året.
                  Vibrationerna stannar dock kvar även om man skiftar runt däcken.

                  Kalibrerade även om DCCD-boxen, så bilen kanske känns så här slapp med diffen fullt öppen.
                  Eller så kanske framdiffen behöver justeras förspänning på?
                  Hur kan man felsöka det?

                  #243767
                  Trebor
                  Deltagare

                    Det glappar garanterat inte sådär på min Impreza från -95. Enligt mig så verkar det diffen sitta löst :S

                    #243761
                    Nikke McRae
                    Deltagare

                      Ok, inte ens när hjulen hänger fritt? Då kanske det är lagren i lådan på båda sidorna som blivit dåliga.

                      Hade problem med hjullagren i vintras och de byttes på båda sidorna. Ena sidan var dålig utan att det lät något från den sidan, men Subaru upplevde det som att det var så kasst att diffen låste sig i bland vid långsamma svängar.
                      Har haft lite vibrationer sedan dess, och nu på sistone har det blivit värre och drivlinan känns slapp och ryckig (särskilt när bilen är helt kall).

                      Lagren inne i lådan borde gå att byta utan att plocka ner lådan?

                      #243762
                      Nikke McRae
                      Deltagare

                        Hittade en bild på hur det ser ut:

                        Måste vara lagren (12) som gör att man kan vispa omkring i lådan med drivaxlarna. De kan säkert ha tagit slut, när jag hade strul med hjullagren på båda sidorna!

                        Kan man byta dem genom att plocka av locken (9), utan att plocka ner lådan?

                        #243763
                        Nikke McRae
                        Deltagare

                          Det känns nog som diffen är lös. Nu hörs det ett klonk ibland.
                          Hittade en bild hur det ser ut innanför locket:

                          Det går inte att byta lagret utan att ta ner lådan?

                          Blir nog att ta in bilen till närmsta subarumeck. De trodde också på lagret och att man är tvungen att ta ner lådan för att fixa.
                          Kanske är lika bra ändå, ifall något mer har tagit skada. Synd att jag inte har tid och möjligthet själv, utan får ta och lämna bort.

                          Någon annan som har varit med om samma problem?
                          Det märks ingenting på hastighetsmätaren.
                          Kan kronhjulet har tagit skada?

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.