Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Gilarski
    Deltagare

Jag vill kolla intresset att åka ner till ringen och köra lite en helg i början på September. Det finns ev. andra (evo, supra) klubbar arrangerar liknande men tänkte kolla om vi
      på SSC kan få ihop en glad gäng.

Om intresse finnes så kan jag ta på mig att synka det hela, reseplan, boende, etc.

Steewe
      Deltagare

Jag vill kolla intresset att åka ner till ringen och köra lite en helg i början på September. Det finns ev. andra (evo, supra) klubbar arrangerar liknande men tänkte kolla om vi
        på SSC kan få ihop en glad gäng.

Om intresse finnes så kan jag ta på mig att synka det hela, reseplan, boende, etc.

Så länge du tar 8-9 september är det lungt, 1/9 och 16/9 är det körning inom kartellen (Ford, Honda, Peugeot och Subaru). 😉

roadtip85
        Keymaster

Låter helt klart intressant!

Gilarski
          Deltagare

Låt oss sikta på helgen 8-9’e men om önsvärt flytta en vecka hit eller dit 🙂

LegacyLarsa
            Keymaster

Det vore hemskt trevligt att åka dit!
              Jag måste bara ha en bil i åkbart skick före..

/Larsa

johan_gt
              Deltagare

Hade varit riktigt roligt att få åka dit.
                Har alltid haft för mig att ringen låg runt Nürnberg :p utan den ligger lite nedanför Köln så går ju rätt snabbt att köra ner dit.

sladden
                Deltagare

Kan helt klart finnas ett intresse för ett återbesök på ringen. 🙂

Gilarski
                  Deltagare

F@n va’ kul, verkar som vi kan bli en gäng till sensommaren 😀

dj_pelle
                    Deltagare

vore helt klar kul att få prova slingan! Jag kan vara intresserad..

Patrick P931
                      Deltagare

Det finns säkert en uppsjö av tips och ni kommer säkert få höra många men det som jag anser viktigast är att vara morgonpigg. 😉

På en turistdag öppnar banan kl 8, var på plats kvart i så får ni njuta i kanske 1-2 timmar av en mer eller mindre tom bana. Runt kl 10 börjar det bli mer och mer bilar och efter lunch är det inte så roligt längre imho.

Å andra sidan hinner ni säkert med 10 varv på de 2 första timmarna. 😉

Detta gäller såklart endast turistdagarna, har ni mer “abonnerat” så gäller det inte.

🙂
                        Patrick

Zew
                        Deltagare

Låter jätte kul men jag kam tyvärr inte säga till 100% att jag komma men jag ska planera för de 🙂

Gilarski
                          Deltagare

Kanonbra råd!

En Lotus Elise polare tyckte det var läskigt att köra bland alla ‘stora’ bilar (Porsche, BMW etc) med mycket effekt samt att avåkningszonerna är bitvis obefintliga.

Därtill finns det 2 Nurnburg & inte helt ovanligt att folk åker till fel plats, som ligger i princip i andra ändan Tyskland 🙂

Det finns säkert en uppsjö av tips och ni kommer säkert få höra många men det som jag anser viktigast är att vara morgonpigg. 😉

På en turistdag öppnar banan kl 8, var på plats kvart i så får ni njuta i kanske 1-2 timmar av en mer eller mindre tom bana. Runt kl 10 börjar det bli mer och mer bilar och efter lunch är det inte så roligt längre imho.

Å andra sidan hinner ni säkert med 10 varv på de 2 första timmarna. 😉

Detta gäller såklart endast turistdagarna, har ni mer “abonnerat” så gäller det inte.

🙂
                            Patrick

Glenn
                            Deltagare

Därtill finns det 2 Nurnburg & inte helt ovanligt att folk åker till fel plats, som ligger i princip i andra ändan Tyskland 🙂

Det finns kun en Nürburgring. Det andre heter Nürnberg. Det ligger i Bayern i Södra Tyskland:)

Nürburgring ligger i Rheinland Pfalz,Eifelregionen.Åker du dit, åker du fast:)
                              You get the Ring-Feber:D
                              Been there,done that:)

Kvarnis
                              Deltagare

Ett tips är att åka en en vanlig hyrbil, innan man lärt sig banan så räcker den effekten långt.

Tips från jag känner som haft en bil stående där nere året om.

För de flesta har väl inte tok mycket banerfarenhet, och en trimmad kokare kan bli en lite väl brutal upplevelse 😉

Patrick P931
                                Deltagare

avåkningszonerna är bitvis obefintliga.

Hehe, det där antyder att det finns avåkningszoner. 😉

Precis som ovan skrivs är det inte heller en dum idé att åka med en modernare bil med t.ex. ESP då det spciellt tidigt på morgonen kan vara blött. Det smäller ofta, speciellt med bilar utan elektroniska hjälpmedel. 😉

Ett annat bra tips är att träna hemma! Kör t.ex. GT5 om ni har det. Visst, man får inte hela känslan men man lär sig hitta och det ska inte underskattas.

Nu har jag bara varit där 2 gånger men det som jag tycker blir obehagligt efter lunch är att det blandas hej vilt. Man har de som kommer för att testa på ett varv, de som är något mer erfarna men försiktiga (=jag), nybörjare i snabb bil och så de som ska slå varvrekord och alla andra kategorier man kan tänka sig. 😉

På mitt sista varv blev jag omkörd av en Opel Astra i en sväng i ca 160 km/h och han svängde in mindre än en halvmeter framför mig. Visst han var säkert en minut snabbare på ett varv men hade jag gasat eller han fått sladd så hade det gjort väldigt ont…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.