SSC Allmänt snack Allmänt småprat Ny ägare, angående Import och fakta

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 55 totalt)
  • Författare
    Jimmya85
    Deltagare

Hej alla!
      Kan med glädje meddela om att jag nu ska bli Subaru ägare för första gången. Tidigare kört mestadels tysk med är sugen på en turbomaskin istället. Skulle behöva lite hjälp och kommentarer innan söndag då min resa bär iväg till England.

Söndag 9.15 åker jag till Manchester, sedan vidare med tåget till Nottingham. Har en tjej som håller sin bil till mig som jag ska träffa.
      Bilen är en Impreza Wrx Sti RA -96.
      Den ska vara noga servad, oljebyte och tändstift samt kamrem är nyligen bytt. Den har gått ca 10 500 mil, är mappad i england, har larm installerat,turbotimer, ny greddy koppling, HKS boostcontroller, nya skivor/klossar runt om m.m. Hon har varit väldigt seriöst och beskrivit bilen noga. Tex en buckla på sidodörren stor som ett mynt, framdäck börjar bli slitna samt en liten repa på framspoilern, annars ska bilen vara riktigt bra. Har också fått mailat kopior på alla kvitton, och alla reg besikt, etc på bilen.

Nu undrar jag lite om denna bilen. Känner ju bmw utantill och problem som kan uppstå, men nu är det helt nytt för mig.
      Vad bör man kontrollera angående wrx modellen, vad rasar först, har Subaru några svaga saker osv. Skulle vara bra att ha detta i bagaget innan resan. Har kollat chassi numret så det verkligen är en Sti Ra modell. Hur ska den kännas och köra, bör det vara ett sjukligt drag i den osv?

Har hört att polisen ska vara riktigt hårda, och jag ska köra till Newcastle efter köp. Har pratat med vägverket och det enda sättet att ha extra kött på benen är enligt dem att skriva en fullmakt, där det står tex:
      Härmed intygar jag att denna personen ska köra den här bilen till färjan i Newcastle, vidare frågor ring ägaren på (& henne nr samt våra signaturer)

När jag väl handlat bilen så är det reg papprerna jag ska ha, samt kvitto. Är V5 papprerna samma som reg papprerna, lr är det seperata. Lite osäker på det ännu.

Sen bär det av till Göteborg, och förhoppningsvis har allt gått bra

Verkar vara ganska sällsynt med Sti av äldre modeller, särskilt RA versionen. Har de ett bra värde här eller?

tack för ni tagit er tid att läsa, och hoppas någon kan beta av frågorna och tillägga en del utförligt

Mvh Jimmy

Kvarnis
      Deltagare

Motor och låda, bilen är från Japan där dom åker på 100ron vilket många inte vet i UK, det innebär att bilen skaq ha gårr på optimax etc +oktan booster. Mappning är en stor fråga vem som gjort….

DU är helt utan försäkring när du kör i UK TÄNK PÅ DET !!!!
        Bilen är minsta bekymret om du krockar !!!

Som du noterat så måste du få V5 pappren för att kunna rega bilen hos SBP, ev även ett intyg från IM påatt modelen är serie prod.

STI-RA är en trevlig bil ja, åk till Trollspeed bara ock låt dom mappa/kolla up bilen med ett unichip alt Gems om du har råd,behövs.

Annars kan det bli tråkigt med ett motorras som kan komma när du minst annar det !!!

Så länge det inte är 555 ver så ska det sitta dccd i dn dvs ställbar mitt diff, annars är det ingen STI-RA, den bör även ha tak scoop/lucka modell liten.

Jimmya85
        Deltagare

Då måste jag ställa några följdfrågor Kvarnis.
          Varför kör jag utan försäkring när bilen är reggad/försäkrad i England på privatpersonen jag köper den av. Ägerbytet sker ju efter nån dag, precis som om någon hämtat min bil idag, så hade det hänt något på vägen hem hade min försäkring blivit inkallad?
          Självklart hade jag mappat bilen nu om jag hade haft råd, precis som du säger. Finns ingen ekonomi till det eftersom det tillkommer en jäkla massa kostnader när bilen är hemma(Ska ju dock ställa in den nu för höst/vinter). Visst kan en motor rasa närsomhelst, men bilen har gått under 2 ägare i 2 år, i över 3000 mil. Det är lite konstigt. Om det nu skulle vara allvarligt, skulle VPower 99octan hjälpa något? Det sitter ställbar diff i mitten, dock saknas taklucka, är detta ett måste för modellen? Enligt chassinr ska det vara en RA.
          Mvh

Motor och låda, bilen är från Japan där dom åker på 100ron vilket många inte vet i UK, det innebär att bilen skaq ha gårr på optimax etc +oktan booster. Mappning är en stor fråga vem som gjort….DU är helt utan försäkring när du kör i UK TÄNK PÅ DET !!!!Bilen är minsta bekymret om du krockar !!!Som du noterat så måste du få V5 pappren för att kunna rega bilen hos SBP, ev även ett intyg från IM påatt modelen är serie prod.STI-RA är en trevlig bil ja, åk till Trollspeed bara ock låt dom mappa/kolla up bilen med ett unichip alt Gems om du har råd,behövs.Annars kan det bli tråkigt med ett motorras som kan komma när du minst annar det !!!Så länge det inte är 555 ver så ska det sitta dccd i dn dvs ställbar mitt diff, annars är det ingen STI-RA, den bör även ha tak scoop/lucka modell liten.

Storm
          Deltagare

I England så är väll försäkringen på Föraren och inte på bilen ?

SecretAgentMan
            Deltagare

Gör dig själv en björntjänst, köp inte bilen om ekonomin är så tight OM du inte har en pålitligt andrabil.
              Äldre busbilar är tickande bomber, det är alltid något att göra på dem, mappningen är inget man snålar på till att börja med, det är *bara* dumsnålt.

Kan du hålla fan på gasfoten tills att den är mappad (eller åtminstonde kollad av proffs – som Per på Trollspeed) är det en sak – och det spelar ingen roll vad tidigare ägare har gjort/sagt…etc, bilarna är gjorda för betydligt bättre soppa än vad vi har här.

Försäkringen är personlig, den följer INTE med bilen, så när du kör är den oförsäkrad, som det redan sagts, bilen är minsta problemet om det händer något.

Kolla upp med ditt bolag om de kan lösa något åt dig, vissa verkar kunna försäkra bilen i England, andra inte – de engelska bolagen kan inte hjälpa dig, så det är ingen ide att försöka med ens.

Vad du kan göra är att få gamla ägaren att köra bilen till färjan med dig i passagerarsätet. 😉

/J

Jimmya85
              Deltagare

Har stabil andrabil. Okay på föraren, har man inte rätten att ”låna” bilen då med en fullmakt. Tvekar på att försäkringsbolaget kan hjälpa mig på en helg.

SecretAgentMan
                Deltagare

Det enda som kan gå är att ägaren skriver in dig som förare på hans försäkring…men det kostar, och jag tvivlar på att någon skulle riskera strul med försäkringen på någon okänd människa. 🙂

Ta chassinumret på bilen och prata med ditt försäkringsbolag.

/J

Jimmya85
                  Deltagare

Jävla lagar. Trodde allt handlade om att det inte gick bevisa att jag äger bilen. Blir ett dilemma, som sagt, jag har länsförsäkringar och tvekar att det skulle hjälpa mig :/

Grusdraparn
                    Deltagare

Pynta henne för att köra dig till båten och betala även hennes hemresa så är väl saken biff?

/Klas

SecretAgentMan
                      Deltagare

Jävla lagar. Trodde allt handlade om att det inte gick bevisa att jag äger bilen. Blir ett dilemma, som sagt, jag har länsförsäkringar och tvekar att det skulle hjälpa mig :/

MEN RING DITT FÖRSÄKRINGSBOLAG…. 😀 Man vet aldrig, men pratar du inte med dem så har du ju inte ens försökt. GAAAAH… 😀

Men som Dräparn’ skrev, går det inte med ditt bolag (prova andra med, eller har du livstidskontrakt med LF?) så prata med ägaren, förklara problemet så löser det sig säkert.

/J

Jimmya85
                        Deltagare

Tack för alla svar. Är det nått att tillägga att kolla med bilen motorrelaterat, eller är det bara en generell kontroll som vanligt, alltså inga kända subaru brister?

Ringer mitt försäkringsbolag nu, tvekar att de har helgöppet med vi får hålla tummarna.

På kvitto står det att bilen har Blitz induction kit,Blitz dump och är EcuTek Ecu mappad med större intercooler och laddar 1.2 bar(Är detta för högt?).

Håller med om att man inte vet hur bilen behandlats och vem som mappat etc. Jag hoppas föregående ägare skött bilen så bra som tjejen som har den nu som verkar servat den regelbundet och skött den bra

Jag ska försöka få med henne till Newcastle, vilket jag tvekar på. Ska också försöka ta det väldigt lugnt och hålla mig ifrån gasen så mkt som möjligt

När jag kommer till Sverige kan jag ju alltid försöka hitta oktanhöjare för säkerhetsskull, eller så får det bli VPower vilket säkert inte hjälper nämnvärt om bilen nu fortfarande är inställd på 100ron

Hoppas jag har turen med mig, hör av mig om jag kommer hem helskinnad!

Mvh

SecretAgentMan
                          Deltagare

Ecutek finns inte på den årsmodellen, det är 99 och senare…

/J

Jimmya85
                            Deltagare

Nu blir jag riktigt osäker om det stog EcuTek. Jaja skitsamma, bilen bör mappas oavsett vad som hänt i historien

Jimmya85
                              Deltagare

Hej.
                                Nu är jag hemkommen med en Wrx RA i garaget. Var en jobbig resa med flyg på natten, 4 timmar tåg från Manchester och sedan var jag tvungen att köra 27 mil genom England till Newcastle (Låg och segade i 50-60mph hela vägen). Sen 27 timmars färja till göteborg, och 25 mil hem till Helsingborg

Kan bara säga att allt verkar gått bra, bröt 2 tår på hotellet, var nog enda som hände som var olyckligt 🙂 (haltar fortfarande rundor)

Bilen går bra, fälgarna kantstötta och måste snyggas till, annars ett riktigt bra skick. Motorn går helt rent (Öser på riktigt duktigt i alla varv). Har ju aldrig kört en Wrx RA innan, så det finns inget att jämföra med. Har iaf märkt att eftersom det är shortshift gäller det att vara riktigt bra med växlingen för att passera 100 km/h snabbt. Sitter en massiv FOrge dump på den så fullt turbotryck finns kvar även vid sämre växling.

Hittade oljeläckage i motorn när vi kom hem så man blev lite nervös, men det var bara en M6 skruv med plugg som släppt i ventilkåpan så det skvätter olja på batteriet vid tryck.
                                Sen så var avgasvärderna duktigt höga, förhoppningsvis löser en katalysator detta eftersom det är 3 tums hela vägen utan kat, med en 4,5 tums ljuddämpare

Kunde aldrig föreställa mig hur rally denna bilen verkligen var, ljudet i kupen, växlingen, väghållningen, bromsarna.. helt sanslöst. Absolut ingen pendlarbil om man vill ha en behaglig tyst resa iaf =)

Jimmya85
                                Deltagare

Förövrigt är det en 96 års modell, men uttagen 98-99 samt importerad samma år till England. Fråga inte mig varför den är reggad så sent.

Fick med en bibel med papper, alla kvitton på delar som är bytt, service osv sedan bilen togs ut för första gången. Fick också papper som visade att bilen aldrig varit krockad HGC papper eller vad det heter, samt alla besiktningsprotokoll osv. Verkade rätt så seriöst iaf

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 55 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.